"עובדים זרים יוכלו להישאר שנים ארוכות"

הכנסת אישרה הצעת חוק המבקשת לאפשר לעובד זר שעמד לשירותו של מטופל סיעודי, להישאר בארץ לפרק זמן נוסף, המטרה: לחולל נאמנות כלפי המטופל

קשיש. צילום אילוסטרציה: פרי אימייגס
קשיש. צילום אילוסטרציה: פרי אימייגס

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת "חוק הכניסה לישראל" של ח"כ יואב קיש.

ההצעה מבקשת לקבוע כי סמכות שר הפנים להתיר הארכת שהות של עובד זר לסיעוד אצל מטופל סיעודי חדש, לאחר שהעובד הזר סיים את תקופת העבודה המרבית המותרת בישראל, במקרים הומניטריים מיוחדים, תחול רק לגבי עובדים זרים העומדים בתנאים שנועדו לעודד נאמנות למטופל סיעודי ולמנוע השתקעות בישראל, ותוך מתן תעדוף לטיפול במטופלים סיעודיים במצב קשה במיוחד.

בדברי ההסבר נכתב: "סעיף 3א(ב1) לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב–1952 , מסמיך את שר הפנים להאריך את שהותם בישראל של עובדי סיעוד זרים מעבר לתקופות המרביות הקבועות בחוק, מטעמים הומניטריים מיוחדים, לאחר התייעצות עם ועדה מייעצת שמינה השר מכוח אותו סעיף. בשנים האחרונות הוגשו אלפי בקשות לוועדה המייעצת, ומחמת עומס הבקשות והזמן הרב הנדרש לבדוק אותן, החליטו שרי הפנים בשנים 2014–2016 על מתן אישור גורף לכ9000 בקשות. עקב כך, עובדים זרים העדיפו לעבור לטפל במי שהטיפול בו קל יותר, ומטופלים סיעודיים רבים התקשו בהעסקת עובדים זרים לאורך זמן. לפיכך, נדרש תיקון חקיקה לשם עידוד עובדים זרים לעבוד אצל אותו מטופל מחד גיסא, ולשם צמצום מספר הבקשות שהוועדה המייעצת ממליצה לאשר מאידך גיסא, כך שהישארותם בישראל תהיה למטרת עבודה בענף הסיעוד בלבד."

ח"כ קיש שיזם את התיקון מסביר, כי "מטרת החוק היא לאפשר לעובדים להישאר עד 12 שנים, והגדרנו לראשונה בחוק מטופל סיעודי מורכב – נכות של 188%, ילדים נכים ועוד. וההגדרה הזו חשובה כי למעשה אותם מטפלים סיעודיים הולכים למטפלים פחות מורכבים. התופעה הזו של נדידה ממטופלים מורכבים למטופלים פחות מורכבים גורמת למצוקה בקרב המטופלים המורכבים."

השארת תגובה