השידוך: קהילות יעקב עם סלבודקה

הגר"ח קניבסקי השתדך עם הגרמ"ה הירש, הטרגדיה בניו יורק, ספר תורה עתיק נתרם לבית חולים, הגר"מ זילבר במסע חיזוק בבני ברק ומכתבו החריף של הגר"ח נגד מתנגדי הפאות

הווארט אצל מרן הגרח
הווארט אצל מרן הגרח

• בביתו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קניבסקי התקיימה השבוע שמחת הוורט לנכדו, בן לחתנו הגר"ז ברוורמן, עם הכלה נכדת חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקה. בווארט השתתפו בני המשפחה ומקורבים בלבד, כאשר מרן הגר"ח קנייבסקי איחל ברכת לחיים ומזל טוב וחזר לתלמודו.

• בספר חדש על ענייני נישואין, המופיע בימים אלו מרבי יעקב חלופסקי, שופך אור על נושא פולמוסי הלכתי רחב שבתקופה האחרונה עלה שוב לסדר היום. הנידון הוא על לבישת פאה נכרית לאשה נשואה, כאשר יש המתירים, וכך בעצם נוהגים רוב רובם של הציבור, ויש אוסרים מסיבות הלכתיות שונות. הספר חושף מכתב חריף ממרן הגר"ח קניבסקי בנושא זה, נגד התעמולה של גורמים לאסור חבישת פאות "לאחרונה רווח אצל גורמים מסוימים מקרב עמי הארץ להתעטף באצטלה של קדושה וצניעות, ולשבש בלב ההמון כאילו ציבור החרדים ויראי ד' אינם הולכים בדרך הישר, וכביכול עולם התורה נוהג הפקר בדברים שהם בבסיס קיום עם ישראל, ומערבבים ומעוותים בין חובת הצניעות למחלוקת בסוגיית פאה נכרית, כביכול מי שמתיר אכילת קטניות בפסח קל בעיניו איסור חמץ.

"לא זו בלבד שהמטרה היחידה שלהם היא לעשות קטגוריה בת"ח, עוד חורה להם שגדולי ישראל נחרצים בדעת תורתם ומביעים את דעתם נכוחה לכל חפץ בדבר ה' זו הלכה, וחושבים שבמודעות רחוב בסיסמאות מדקרות ניתן לטשטש את האמת, והאמת עדה לעצמה".

• טרגדיה בניו יורק: בתאונה קשה שהתרחשה בהרי הקטסקיל, נהרג הרב ראובן חיים בילער, אברך בן 42, המכהן כר"מ בישיבה בברוקלין וראש המדריכים של מחנות הקיץ של חסידות פאפא. הרב בילער, שהיה בדרכו לקעמפ, התנגש ברכב ונפצע באורח אנוש וכוחות ההצלה שהגיעו במהירות לזירה לחלץ אותו, העניקו לו טיפול רפואי ראשוני, אולם לאחר מאמצי ההחייאה הממושכים נאלצו לקבוע את מותו. אחד מילדיו של בילער לומד בישיבה חסידית בבני ברק.

• הגאון הגדול רבי מיכל זילבר הגיע השבוע למסע חיזוק מיוחד בבני ברק, תחילה הגיע לשיחת חיזוק בכולל 'עטרת שלמה' בהיכל בית המדרש צעירי ישיבת פוניבז' ברחוב צאנז 10 ולביקור בבית הגר"ד לנדא, לאחר מכן הגיע לניחום אבלים אצל מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין. וביקור בבית מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי. הגר"מ זילבר התקבל בכבוד בבתי גדולי ישראל והגר"ד לנדא התבטא כי הוא יודע את כל התורה כולה בעל פה.

בסוף הביקור התבטא הגר"ד לנדו כי הביקור הוא בגדר "יום טוב בשבילו", ואף ליווה את הגר"מ זילבר אל עבר היציאה. לאחר מכן נסע הרב זילבר למסור שיחה בהיכל הכולל עטרת שלמה, כאשר בסיום השיחה הגיע לנסחם את ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, כשבמקום נכח הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח. הביקור המיוחד בבני ברק נחתם בביקור במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שם שוחחו בסוגיות במסכת חולין.

• בדרכו להר הזיתים לציון האדמו"ר בעל ה'לב שמחה' מגור זצ"ל, לרגל היארצייט, הגיע השבוע מרן האדמו"ר מגור עם המשב"קים לשאת תפילה בכותל המערבי, האדמו"ר שהה ברחבה במשך שבע דקות בדיוק לאמירת פרקי תהילים. מוקדם יותר ניגש האדמו"ר כשליח ציבור בשחרית בהיכל בית המדרש הגדול גור לרגל היארצייט.

• קהל רב עלה ביום חמישי אל ציונו של הרה”ק רבי נחמן מהורדנקא זצ"ל, הטמון בבית העלמין הישן בטבריה, בחלקת תלמידי הבעל שם טוב, רבי נחמן מהורדנקא זצ"ל נולד בשנת ת"מ (1680) לאביו ר' יצחק בגליציה, היה נאמן ביתו ותלמידו הקרוב ביותר של הבעל שם טוב הקדוש, הבעל שם טוב קרא לו – לרבי נחמן – 'נאמן ביתי, איש סודי'. הצדיק הקדוש רבי פנחס מקוריץ אמר עליו שכל עוד היה רבי נחמן מהורדנקא בפולין, לא יכלו הרוסים לכבוש את פולין.

מי שפעל במשך כל השנים למסד את העלייה ההמונית לציונו הקדוש הוא המשפיע החסידי הרב קלונימוס קלמן גולדשמידט זצ"ל שילדיו רואים בכך את צוואתו האישית. הרב גולדשמידט הבטיח כי מי שיעלה לציון יראה ישועות רבות ופעל במשך שנים רבות לכבודו של הצדיק מגדולי תלמידי הבעל שם טוב.

• ראשי ישיבת 'בני יששכר' בחדרה שבנשיאות הגר"י עשורי, נכנסו לקודש פנימה למעונו של האדמו"ר מצאנז בקריית צאנז בנתניה, בכדי  לקבל את ברכת הקודש להמשך חיזוק העשייה אשר הם פועלים גדולות ונצורות בכל ערי הצפון. במהלך הביקור הנהלת הישיבה – ראש הישיבה הרה"ג נסים מסלטון והמשגיח הרה"ג דב צביאלי – סקרו את התרחבות הישיבה המונה כיום עשרות בחורים בני עלייה, היושבים והוגים בתורה מבוקר ועד השעות הקטנות של הלילה בהתמדה גדולה וביגיעה עצומה. זכתה הישיבה בשנים האחרונות, ששמה יצא מהעיר חדרה אל כל רחבי הארץ, ורבים המבקשים להסתופף בצילה.

האדמו"ר מצאנז הביע התפעלות, וציין שאנו זוכים בשנים האחרונות לריבוי כבוד שמים, וישיבות רבות הוקמו בכל רחבי הארץ וקול התורה נשמע מדרומה ועד צפונה. "אנחנו רואים זאת לא רק בקרב בני הישיבות, אלא גם בעלי תשובה רבים ששבים לאבינו שבשמים ונכסים למסגרות של ישיבות וכוללים, והכל כמובן בהדרגה בכדי שלא יצא ח"ו שכרה בהפסדו", התבטא האדמו"ר. לאחר מכן, זכו ראשי הישיבה להתברך בחמימות רבה והאציל עליהם מברכות קדשו להצלחה לחן ולחסד.

• המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל הגיע השבוע לביקור בבית ר"י סלבודקא הגר"ד לנדאו, גדולי התורה נועדו ביחידות למעלה מעשרים דקות.

• הגאון רבי ברוך שמואל הכהן דויטש יצא השבוע לביקור חיזוק בארה"ב, לרגל שמחת נישואי נכדו, ובמהלך ביקורו יחזק את הקהילות וימסור שיעורים ושיחות בהיכלי התורה. הוא הגיע לביקור אצל האדמו"ר הרז"ל מסאטמר בשכונת ויליאמסבורג בברוקלין. במהלך הביקור עלה נושא גיוס בנות וחוק הגיוס. בשבת ישבות בלייקווד שבניו ג'רזי, יחד עם הגאון רבי אליהו בער וואכטפוגל, ראש ישיבת זכרון משה בסאוט פלוסברג. ביום ראשון הקרוב ימסור שיעור בהיכל בית מדרש גבוה לייקווד, לשם הוזמן על ידי ראש הישיבה, הגאון רבי מלכיאל קוטלר.

• ספר תורה יקר ערך, אשר נכתב לפני כ120 שנים במרוקו, נתרם על ידי בני משפחת בטיטו מטבריה לבית הכנסת של המרכז הרפואי פדה-פוריה, קהל מתפללי בית הכנסת, הרב דידי, הרב קרמר, נציגי הנהלת המרכז הרפואי – ד"ר ארז און, שמעון סבח, ועובדי המרכז הרפואי פדה-פוריה, הכניסו את הספר ביום שני, ה' בתמוז. ספר התורה שהובא לארץ ע"י משפחת בטיטו מטבריה, נתרם על ידי בני המשפחה לזכרו של האב, יוסף חיים בן יקוט ז"ל.

רב המועצה האזורית עמק הירדן, הרב שלמה דידי ברך ואמר, "זו זכות גדולה שספר התורה היקר הזה אשר עשה דרכו לישראל ממרוקו, הגיע לכאן לבית הכנסת של בית החולים שהוא בית כנסת ייחודי ומיוחד. נאחל שכל מי שמגיע לפה יצא מפה בריא ונזכה לשפע של ישועות וברכות". ד"ר ארז און מנהל המרכז הרפואי הודה למשפחת בטיטו על התרומה ולרב אליהו קרמר מחב"ד על הסיוע והיוזמה להבאת הספר לבית הכנסת של המרכז הרפואי ועל פעילותו היומיומית למען ציבור המטופלים ובני משפחותיהם.

השארת תגובה