שיחזור וידאו: כך נהרגו שתי הולכות רגל

בתאריך 12.7.2016 ארעה בכביש מס' 446 תאונה קטלנית, שבה נהרגו שתי הולכות רגל כתוצאה ממטען שנשמט ממשאית

לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך
  1. דוח זה מסכם חקירה לעומק של תאונת דרכים קטלנית שאירעה בתאריך 12/7/2017 בשעה 07:18. רכב מורכב תומך, שמחובר אליו נתמך ציוד חריג העמיס מקדח זחלי ביישוב ניל"י, הרכב המורכב נע על דרך 446 לכיוון מודיעין. במהלך היציאה ממעגל התנועה בכניסה ליישוב חשמונאים בק"מ 2.8, נשמט המקדח הזחלי ופגע בהולכי רגל שהלכו על המדרכה הימנית. כתוצאה מפגיעת המקדח, נהרגו שתי הולכות רגל ושלושה הולכי רגל נפגעו באורח קל.
  2. בחקירה נבדקו גורמי התאונה, נערכה בדיקה מעמיקה בסוגיית הריתום, הנחיות, חקיקה, פיקוח והכשרה. שוחזרה תנועת הרכב המורכב ומהלך התאונה. נבחנה התשתית במקום ואופן חילוץ הלכודים על ידי לוחמי האש.
  3. הצוות ביקר במקום התאונה ונפגש עם בעלי מקצוע בתחומים הרלוונטיים.

הממצאים העיקריים מחקירת התאונה

  1. רכב מורכב משא תומך שמחובר אליו נתמך ציוד כבד מעמיס מקדח כלונסאות זחלי ביישוב ניל"י ונע לכיוון כללי ירושלים. המקדח הזחלי הועמס באופן שאינו ממורכז, ומבלי שהיה רתום כראוי לנתמך. במהלך התנועה במעגל התנועה נכנס הרכב המורכב למעגל התנועה במהירות של כ–25 קמ"ש.
  2. כל הולכי הרגל שנפגעו היו על המדרכה הימנית בכיוון נסיעת הרכב. חילוץ הלכודים היה מהיר מאד, לאור העובדה שתחנת הכיבוי הייתה סמוכה מאד למיקום התאונה, וברשות צוות הלוחמים היה ציוד מתאים לחילוץ מהיר.
  3. נמצא כי בנושא הריתום, קיימת מהדורת ניסוי של הנחיות משנת 2007 שטרם מוסדה. כמו כן נכתב תקן ישראלי בנושא הריתום בשנת 2014, אך טרם הוסדרה כל חובה לפעול על פיו בתקנות התעבורה.
  4. נמצאו אי התאמות בנושא תנאים והגבלות בין נספח רישיון הרכב ואישור רישום הרכב, ובנוסף נמצאו הגבלות המנוסחות באופן שאינו ברור דיו.
  5. בנושא קצין הבטיחות נמצאו ליקויים באופן תפקוד קצין הבטיחות וניהול המשרד, הנהג לא הודרך ולא נבדק על ידי קצין הבטיחות. נמצא כי כל נושא משרד שירותי בטיחות לחברות קטנות אינו ממוסד.
  6. נמצא כי משטרת ישראל נדרשת על פי החוק לתת אישורי תנועה ולקבוע תנאי תנועה גם במקרים שבהם אינה דורשת ליווי משטרתי.

המסקנות העיקריות מחקירת התאונה

  1. אי ריתום המטען כראוי לנתמך, בשילוב עם העמסה לא נכונה ונהיגה במהירות שאינה תואמת את תנאי הדרך סוג הרכב והמטען, הובילה להשמטת המטען ממשטח הנתמך תוך פגיעה בהולכי הרגל שהלכו על המדרכה.
  2. הנהג, ששימש גם כמנהל מקצועי, לא נדרש לכל השתלמות מתום הכשרתו, וגם כנהג לא קיבל כל הדרכה מקצין הבטיחות, הן בנושא נהיגה והן בנושא ריתום והובלת מטענים.
  3. אין חקיקה מחייבת בנושא הריתום ואבטחת מטענים. התקן החדש יחסית שנכתב הינו מורכב ומסובך לנהגים. בנוסף, אין כיום כל דרישה לביצוע בדיקה תקופתית לאמצעי הריתום.
  4. נושא משרד שירותי בטיחות שאינו במסגרת מפעל – למרות שברורה נחיצותו – למתן שירותי בטיחות לבודדים ולחברות קטנות – אינו מוסדר בתקנות.
  5. בנושא התשתיות נמצא כי ישנם ישובים, שבהם קיימת יציאה /כניסה אחת בלבד ליישוב. מדובר במצב בעייתי המקשה על פעולות גורמי החירום.

ההמלצות העיקריות מחקירת התאונה

  1. הסדרת נושא הריתום בתקנות התעבורה באופן שיהיה ברור לכלל הנהגים.
  2. הסדרת נושא משרד שירותי קצין בטיחות בתקנות.
  3. הסדרת נושא אופן הובלת המטען, רכב ליווי, תנאים והגבלות ואישורים נדרשים.
  4. הגברת אכיפה לכלי רכב כבדים ועבירות מטען.
  5. שמירת כשירות מקצועית לקציני בטיחות, מנהלים מקצועיים, נהגים וגורמי האכיפה.
  6. מיפוי וטיפול בהסדרת יציאה/כניסה נוספת ליישובים בעלי יציאה/כניסה בודדת.
השארת תגובה