תחקיר ממון: עשרות נערים רוכבים לבית החולים

ברבעון הראשון של השנה חלה עלייה של 36% במספר המאושפזים מתאונות אופניים חשמליים • הבשורות הטובות: הנפילה המתוקשרת של שלומית מלכה הגדילה את השימוש בקסדה והפחיתה את מספר פציעות הראש

אופניים חשמליים. צילום: משטרת ישראל
אופניים חשמליים. צילום: משטרת ישראל

בחודשים האחרונים של 2017 החלו סוף־סוף פקחי האכיפה בערים הגדולות לפעול נגד רוכבי אופניים חשמליים, לאחר שהכנסת העניקה להם סמכויות שהיו נתונות לפני כן רק בידי המשטרה, שלא ממש התאמצה לפעול נגד רוכבים סוררים. המטרה הייתה להרחיק את הרוכבים מהולכי הרגל, להגביר את השימוש שלהם בקסדות, ולהפוך לבטוח יותר את הכלי שהפך בשנים האחרונות לאמצעי תחבורה משמעותי בקרב צעירים ובערים הגדולות.

נתונים שהגיעו לידי "ממון" ממחישים שהמהלך הזה נכשל. אחרי האטה בקצב הגידול בנפגעים מתאונות אופניים חשמליים בשנה האחרונה, נרשם זינוק דרמטי של 36% במספר המאושפזים מתאונות כאלה, רוכבים והולכי רגל, ברבעון הראשון של השנה, מ־121 ברבעון הראשון של 2017 ל־164 ברבעון הראשון של 2018. בתקופה המקבילה ב־2016 נרשמו 110 מאושפזים, כך שהעלייה בין 2016 ל־2017 הייתה רק בשיעור של 10%, אחרי זינוק בשיעורים גבוהים בהרבה בשנים הקודמות. ברבעון הראשון של 2015 אושפזו רק 65 איש מתאונות כאלה וב־2014 רק 15.

הנתונים – שנאספו בידי מכון גרטנר, המרכז הלאומי לטראומה בתל השומר, ונותחו בידי מנהל המרכז פרופ' קובי פלג וד"ר מאיה עציוני – מתעדים את הפציעות המשמעותיות יותר, רק של מי שהגיעו לחדרי המיון ואושפזו, לא של הפצועים הקלים יותר, שטופלו בקופות החולים או רק נחבשו וגובסו בחדרי המיון ונשלחו לביתם.

עיקר הגידול בנפגעים הוא בקרב רוכבים: 145 פצועים ברבעון הראשון השנה לעומת 109 ב־2017, כאשר מספר הולכי הרגל הפצועים גדל מ־11 ל־14, בהתאמה. אלה מצטרפים לגידול דרמטי במספר ההרוגים מקרב הרוכבים השנה: 10 מתחילת 2018 לעומת 7 בכל 2017.

מה השתנה השנה? הגברת האכיפה מורידה את הרוכבים לכביש, בהיעדר פריסה של שבילי אופניים בטוחים ומוגנים לרכיבה. הרוכבים, רבים מהם צעירים, ולא תמיד מקפידים על רכיבה זהירה ועל שמירת חוקי התנועה, מוצאים עצמם רוכבים לצד מכוניות, אוטובוסים ומשאיות. במפגש הזה הם הצד החלש והלא מוגן.

עוד הוכחה לכישלון האכיפה היא עלייה במספר הרוכבים מתחת לגיל 16, הגיל שנקבע בחוק שמתחתיו אסורה הרכיבה באופניים חשמליים. 36 פצועים כאלה אושפזו ברבעון הראשון, לעומת 30 ברבעון הראשון אשתקד – עלייה של 20%. הפקחים אמורים להחרים אופניים מרוכבים כאלה, מה שלא קורה מספיק. עם זאת, הגידול נרשם בכל הגילים.

החדשות הטובות היחידות הן בגזרת פצועי הראש הקשים. התאונה של הדוגמנית והמגישה שלומית מלכה, שהתרסקה בתל־אביב על הקורקינט החשמלי שלה כשרכבה ללא קסדה, והקמפיין של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שהיא מובילה לעידוד חבישת קסדה, העלו למודעות את חשיבות אביזר הבטיחות הבסיסי למניעת פציעות מסכנות חיים, שעלולות גם לשנות דרמטית את איכות החיים של מי שרק נפצעים בראשם. השנה נרשמה ירידה קלה במספר פצועי הראש הקלים, מ־42 ל־39, וירידה גדולה יותר בשיעורים מכלל הפצועים, שירד מ־39% ל־27%. ושוב תזכורת: בחמש השנים האחרונות נרשמו 37 מקרים של פציעת ראש קשה, רוכבים שיסבלו ממגבלות קשות לכל חייהם: רק שניים מהם רכבו עם קסדה בשעת התאונה.

גידול במספר המאושפזים נרשם ברוב הערים הגדולות: 40% בת"א, 110% בירושלים, 300% בראשל"צ, ו־400% בחיפה, חדרה וכפר־סבא. ירידות, בשיעורים מתונים יותר, נרשמו בבני ברק (25%), אשדוד (33%) טייבה וחולון (50%).

"העלייה של מספר ההרוגים מאופניים חשמליים מתחילת השנה מטרידה ביותר", אמר אתמול פרופ' פלג. "אם היא תימשך בקצב הזה, בסוף השנה נעמוד על פי 3 יותר הרוגים מאשר ב־2017. סביר להניח שההחלטה שתנועתם תבוצע על הכביש, ביחד עם האכיפה של הורדתם מהמדרכה, הם הגורמים המשמעותיים לעלייה זו. המפגש בין רכב לאופניים הוא בעל תוצאות קשות בחלק גדול מהמקרים. נכון שגם המדרכה אינה פתרון. גם ההצהרה שהם צריכים לנוע על צירים ייעודיים לאופניים היא אולי נכונה, אך כל זמן שאין רישות ומספיק צירים ייעודיים לאופניים, ההצהרות לא מונעות את ההיפגעות. לעניות דעתי נדרש סיעור מוחות דחוף על מנת לדון בפתרונות אד־הוק. העלייה במספר ההרוגים בתאונות אופניים חשמליים היא בקצב מבהיל".