העו"ד מהשמאל: לא לייצג את הממשלה

שרת המשפטים מאשימה, כי "הפרקליטות מדלגת מעל ראשי נבחרי הציבור. לעיתים היא אף מדלגת מעל הציבור עצמו, וזאת בשעה שהיא מתיימרת להגדיר את טובתו"

עו"ד מיכאל ספרד
עו"ד מיכאל ספרד

עימות נרשם במהלך פאנל שנערך במסגרת כנס השלתמות אותה יזמה המשנה ליועהמ"ש הגב' דינה זילבר.

בפאנל השתתפו שתי דמויות בעלות תפיסת עולם משפטית מנוגדת וקוטבית וכל אחת מהן ביקרה את עבודת הפרקליטות מכיוון שונה.

מהצד השמרני הרצה יועץ שרת המשפטים, עו"ד גיל ברינגר, המרכז עבור השרה את ענייני ועדת השרים לחקיקה. מהצד השני טען עו"ד מיכאל ספרד, שעתר בשנים האחרונות בשם פלסטינים ב'נתיב האבות' עמונה ועוד.

העימות נרשם כאשר עו"ד ספרד קרא ליועצים המשפטיים לסרב לייצג את הממשלה במקרים מסוימים.

מנגד ציטט ברינגר ציטוטים רבים שליקט מתוך כתיבתם של בכירי הפרקליטות עצמם ומהם עולה כי בכירי קריאתו של עו"ד ספרד מיושמת ממילא בשטח וזאת ללא כל גושפנקא במסגרת ככלי האתיקה והחוק.

לדבריו, "הפרקליטות מודה בעצם, כי אין הם היא רואה לעצמה את החובה לייצג את הממשלה בתור לקוח ותחת זאת בוחרת לייצג את מה שלדעתה מהווה את "האינטרס הציבורי". כל זאת תוך התעלמות מהמנגנון הדמוקרטי המציב את נבחרי הציבור כמי שאמונים על עיצוב המדיניות".

לדבריו, "כשדינה זילבר קובעת שהיא בוחרת להיות ׳משרתת ציבור׳ ולא ׳קונסיליירי של הממשלה׳ היא למעשה טוענת שייצוג אותנטי של הממשלה משול מבחינתה לייצוג משפחת פשע. כשהיא מנגידה במאמר שפורסם לאחרונה בין ׳שליחות ציבורית׳ ל׳שיקוף אינטרס נקודתי של שר או מנכ"ל׳ היא מתעלמת מתפקידה המרכזי כיועצת משפטית במגזר הציבורי – סיוע לממשלה בהוצאה לפועל של המדיניות אותה מבקשת לקדם".

"הפרקליטות החליפה את נבחרי הציבור במשימתם המרכזית – קביעת האינטרס הציבורי, וזאת למרות שאין שום דבר בהכשרה המשפטית שלהם שמכשיר אותם לכך. אין שום אפשרות או סיבה שפרקליט יהיה זה שקובע את האינטרס הציבורי ויחליף בכך את הממשלה והכנסת".

"הפרקליטות מדלגת מעל ראשי נבחרי הציבור. לעיתים היא אף מדלגת מעל הציבור עצמו, וזאת בשעה שהיא מתיימרת להגדיר את טובתו. בשם העקרון של איתור "האינטרס הציבורי" הפרקליטות מתעלמת לא פעם מאותו האינטרס עצמו כפי שהוא בא לידי ביטוי במדיניות נבחרי הציבור". טען יועץ שרת המשפטים.

תגובה אחת
  1. חתיכת חצופים, לפרקליטות משלמים מכספי האזרחים, אז מי הם בכלל שיביאו את דעתם? שכחו שהם עובדים אצלנו, התבלבלו לגמרי.

השארת תגובה