זיהום האוויר: "תחלואת הסרטן גדלה פי 3"

את הנתונים חשף חבר הכנסת אכרם חסון שמאשים, כי "קנס של מיליון וחצי שהוטל על מפעל מזהם, לא מכסה תרופות של חולה סרטן אחד"

זיהום אוויר, אילסטורציה
זיהום אוויר, אילסטורציה

יו"ר ועדת המשנה לתכנון וסביבה במפרץ חיפה, ח"כ אכרם חסון, נשא היום דברים בדיון שנועד להציג את תוכניות המועצה הלאומית לכלכלה, לגבי עתיד מפרץ חיפה.

"נפגשתי עם רופאים ברמב"ם שאמרו לי שאחוז הסרטן במפרץ חיפה גדל פי 3 בעשר שנים".

הוועדה דורשת ששני חברי ועדת המשנה בכנסת יהיו משקיפים בדיוני המועצה, "אם לא מתכוונים להעביר שם דברים מתחת לשולחן, אין מניעה שח"כים לא יהיו משקיפים במועצה. כן תבקש הוועדה מראש הממשלה וממנכ"ל משרדו להבהיר לנו מי הקים את המועצה, מה ההנחיות שקיבלו חבריה ומה המנדט שלה. דיברתי עם שר האוצר על כוונה להעביר 10 מיליארד שקל להבראת המפרץ, במטרה להחזיר אליו מוחות. כל תעשיה מזהמת אין לה מקום במפרץ. ההזנחה ממשיכה ואין תשובות".

נורית שטורך, סגנית מנהלת מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה הציגה בדיון נתונים ולפיהם, "בדיגומים שנעשו, נמצאו 63 חריגות בשלוש שנים".

חסון: "איך זה נחשב בהשוואה לעולם?"

שטורך: "בעולם שאני ביקרתי, באירופה, בארבעה בתי זיקוק באוסטריה וגרמניה אין דיווח של ניטור רציף לציבור ולא לרגולטור. יוצא דיווח של הרגולטור פעם בשנה. אצלנו בשלוש שנים, מתוך 2400 דגימות תקופתיות ודגימות פתע נמצאו 63 חריגות. לעניין אכיפה – על חריגות ב2011 הוגש כתב אישום שנגמר בהרשאה של בעלי תפקידים בכירים ומיליון וחצי שקל קנס. על חריגות בשנים 2012-2016 יש הליכי אכיפה".

חסון: "מיליון וחצי לא מכסה תרופות של חולה סרטן אחד".

ח"כ יעל כהן פארן: "הדיגומים והניטורים מראים חריגות בלתי פוסקות ואכיפה אין. חייבים לשנות מציאות. שתצא מהוועדה הזו קריאה להעביר את הצעת החוק שיזמתי להבראת מפרץ חיפה. מפעלים צריכים להיות לא מזהמים. אם בז"ן יכולים לא לפגוע בבריאות, בבקשה. אסור להמשיך עם רגולציה חלשה ואכיפה ביד רפה. לא להתחיל עכשיו לחשוב אם לתת שימוע לעבריין מ-2012".

השארת תגובה