אתם יכולים ללמוד לתואר אחד ולצאת עם שניים

גמישות לתואר בלימודים: קבלו את האפשרות לעבור בין תחומי לימוד, לוותר על לימודים לתואר מסוים או להוסיף תואר בתוך אותו פרק לימודים

על פי מחקרים שונים, למעלה מ-30% מהסטודנטים בישראל מחליפים חוג לימודים לאחר השנה הראשונה. לא פעם סטודנטים מתחילים ללמוד בחוג מסוים, ובתוך תקופה מגלים שהתחום אינו מתאים להם. בקרב הסטודנטים החרדים הדבר בולט במיוחד, ושיעורי הנשירה אצלם גבוהים. ואולם, באוניברסיטה הפתוחה מספר הסטודנטים החרדים עולה בשנים האחרונות בעיקר הודות לגמישות הרבה שהאוניברסיטה מציעה להם הדבר מתבטא בין היתר באפשרות לשלב שני תארים בתואר אחד, או ללמוד לתואר בתחום מסוים בתוספת התמחות, וגולת הכותרת: האפשרות לעבור בין תחומי לימוד, לוותר על לימודים לתואר מסוים או להוסיף תואר בתוך אותו פרק לימודים.

רק באוניברסיטה הפתוחה ניתן לשנות תחומי לימוד בקלות ובכל זמן. לרוב לא מפסידים את הקרדיט האקדמי על הקורסים שנלמדו, אלא אפשר להשלים אינספור מסלולים בשילובי תארים שונים. היכולת לשלב תארים – למשל מינהל עם התמחות במדעי המחשב, פסיכולוגיה עם התמחות במגמת ליקויי למידה ועוד – מעניקה לסטודנטים יתרון נוסף ומשמעותי בשוק העבודה התחרותי.

ייחודיות התארים הבין-חוגיים באוניברסיטה הפתוחה
כמעט כל מוסד אקדמי מציע לימודים לתואר דו-חוגי, אולם הם נקבעים על פי החלטת המוסד, ואי-אפשר לשלב כל מקצוע ובכל זמן. ומה קורה באוניברסיטה הפתוחה? נספר על מוישי, סטודנט חרדי, כדוגמה. מוישי רצה ללמוד לתואר, אך לא ידע בדיוק מה מתאים לו. הוא החל לימודי תואר במדעי המחשב, ובמהלך שנת הלימודים הראשונה הבין שהוא מעדיף ללמוד גם ניהול. באוניברסיטה הפתוחה הוא יכול להפוך את התואר לדו-חוגי –אמנם זה עשוי לקחת קצת יותר זמן, אך בסוף הלימודים הוא יהיה זכאי לשני תארים: תואר במדעי המחשב ותואר בניהול.

דוגמאות נוספות לתארים דו-חוגיים: פסיכולוגיה וניהול; פסיכולוגיה וחינוך, ניהול ומדע המדינה ויחסים בינלאומיים, ניהול ותקשורת, כלכלה וניהול, כלכלה ופסיכולוגיה, סוציולוגיה ותקשורת, ועוד ועוד. סטודנטים שהתחילו ללמוד לתואר בתחום מסוים ומעוניינים להוסיף תואר בתחום נוסף, יכולים לעשות זאת באופן מידי, וכן להפך – סטודנטים שהחלו לימודי תואר דו-חוגי ומחליטים שהם מתחברים לתחום אחד ואילו השני ממש לא מעניין אותם – יכולים לוותר על תואר בתחום אחד.

תואר עם חטיבה – להרחבת אופקים ולהתמחות אמתית
אפשרות נוספת היא לימודי תואר עם חטיבה. בשונה מתואר דו- חוגי, שבו התואר מורכב מ-50% בכל אחד מהתחומים וכך מתקבלים שני תארים שונים, בתואר עם חטיבה 70% מהלימודים הם לתואר המבוקש ו-30% התמחות. לדוגמה, סטודנטים שמתעניינים בניהול יכולים ללמוד לתואר בניהול עם חטיבה במשאבי אנוש, וכך הם זכאים בסוף לימודיהם לתואר בתוספת התמחות ספציפית. אפשרויות נוספות הן תואר בחשבונאות עם חטיבה בכלכלה – תואר שמועצת רואי החשבון מכירה בו לפטור מרוב המבחנים הנדרשים לראיית חשבון; תואר בפסיכולוגיה עם חטיבה בחינוך/מדעי המדינה/כלכלה, ועוד. האפשרויות הן עצומות! תחום הפסיכולוגיה בלבד מציע 29 חטיבות שונות שאותן אפשר לבחור כהתמחות. שילוב של לימודי תואר עם חטיבה, כלומר עם התמחות ספציפית, מאפשר הרחבת אופקים ומהווה יתרון משמעותי שיש לו חשיבות רבה בעיני מעסיקים פוטנציאליים.

לימודים לתואר המותאמים לאורח החיים החרדי – רק באוניברסיטה הפתוחה
מלבד לימודים גמישים ונוחים, ישנם תחומי לימוד שרק האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לסטודנטים חרדים לעשות בהם תואר תוך הקפדה על שמירת אורח חייהם, , כגון מדעי הטבע והחיים, מדעים מדויקים כולל כימיה, פיזיקה ועוד. לתחומים אלה יש ביקוש נמוך בקרב הציבור החרדי, ועל כן קשה עד בלתי-אפשרי למוצאם במוסדות הלימוד המיועדים לחרדים. באוניברסיטה הפתוחה סטודנטים חרדים יכולים ללמוד לתואר בתחומים אלה כאוות נפשם.

הגמישות באופן הלימוד הכרחית ומשמעותית בעבור אלפי סטודנטים שמבקשים חופש מלא לקבוע את לימודיהם, וכך הם יכולים להתחיל את שנת לימודים מבלי להתאכזב או להגיע למבוי סתום. האפשרויות פתוחות לאורך כל השנה, השינויים יכולים להיות תוך כדי תנועה ואינם מחייבים מסגרת כובלת. אין ספק שזו צורת הלימוד הנוחה וההוגנת ביותר – ולא בכדי הופכת האוניברסיטה הפתוחה לבית בעבור סטודנטים רבים יותר ויותר מכל שכבות האוכלוסייה.

לפרטים והרשמה – אוניברסיטה הפתוחה

השארת תגובה