ראש המועצה דתית, מדבר על הכל

לאחר חודשים ארוכים של קמפיין מרושע נגד יו"ר המועצה הדתית מתוך ניסיון לחולל דה לגיטימציה לכשרות "מהדרין רחובות", יוצאים רבני העיר במכתב תמיכה חסר תקדים במערך הכשרות שע"י רבנות רחובות

אלדד גדסי
אלדד גדסי

רחובות היא אמנם עיר דינמית המכילה מארג מרשים של חיי דת, אוכלוסייה וקהילה תוססים המהווים מוקד משיכה לזוגות צעירים, אלא שעדיין רחוקה שנות אור מלהנפיק כותרות שיקבעו את סדר היום בענייני השעה של הציבור החרדי.

אלא שבחודשים האחרונים לא ניתן היה להישאר אדיש לנוכח כתבי הפלסטר המכפישים שכוונו נגד יושב ראש המועצה הדתית הרב אלדד גדסי ופורסמו בחוצות העיר ולעיתים אף בתיבות הדואר.

מודעות רחוב שהסתתרו להם מאחורי שמות וגופים פיקטיביים כגון "חומת הכשרות" ועוד לא הותירו מקום לספק כי יש מי שמעוניין לנצל את הוואקום שנוצר בעיר עם היחלשותו של המרא דאתרא הגאון רבי שמחה הכהן קוק, ולחולל שינויים בהנחיות ובדרך שהתווה רב העיר והיו נהוגים במשך עשרות בשנים, כאשר שמירה מוקפדת על הנחיות אלו הם שהפכו את "כשרות המהדרין" של הרבנות, למותג בפני עצמו. מותג המקובל על כלל האוכלוסייה בעיר ומחוצה לה.

היה ברור כי מי שעומדים מאחורי קמפיין המודעות המכפישות ופרסום השמועות הזדוניות נגד יושב ראש המועצה הדתית, לא "חוסר הפיקוח במערכת הכשרות" היא שמעניינת אותם, בוודאי שלא "חינוך הילדים" ועל אחת כמה וכמה לא "ליקויים בחנויות פלאפל ופיצה" הם שעומדים שעומדת לנגד עיניהם של אותם גורמים שמטרתם היא אחת, לזרוע בלבול בקרב הציבור הרחב מתוך מניעים פוליטיים הברורים לכל תושב רחובות בשנים האחרונות.

השבוע נרשמה תפנית בעלילה, כאשר אתמול פורסמו ברחבי העיר מודעות עליהם מתנוססים חתימותיהם של רבני קהילות, המבשרים לציבור הרחב המקפיד על קלה כבחמורה כי ניתן להמשיך ולסמוך בעיניים עצומות על 'כשרות המהדרין' של הרבנות בדיוק כבשנים עברו. אלא שמסתבר, כי גם עדויותיהם של רבני ודייני העיר אינן מספקות את אותם גורמים אינטרסנטיים.

לאור ההאשמות על זלזול וירידת קרנה של כשרות המהדרין המקומית, פנינו איפה אל יו"ר המועצה הדתית בניסיון לשמוע ממנו את תגובתו לדברים.

הציבור הרחב, שאיננו בקיא במתרחש, קורא את ההאשמות הקשות ומצדכם לא נשמע עד השבוע כל תגובה או מענה…

"כמו כולם גם אני הייתי ער לפרסומים השונים ואני יכול להגיד דבר אחד. לכל שאלה יש תשובה ולכל תהייה יש מענה. הסיבה שעד כה בחרנו שלא להגיב נבעה מסיבה אחת. דלתנו פתוחה בפני כל תושב המבקש להעיר, להשמיע או להצביע על כל רפיון הקיים לדעתו במערכת הכשרותית בעיר, כל הערה מתקבלת במלוא הרצינות ונידונה בכובד ראש, אלא שברגע שגורם כלשהוא בוחר להשמיע את הערותיו באמצעות פאשקווילים וכתבי פלסתר, אני חושב שאין זה מכובד ולא ראוי, חלילה לנו מלהיגרר למקומות נמוכים. להיפך, אוזנינו כרויה לכל ואני קורא לציבור הרחב שאם הוא נחשף לדבר מה הטעון חיזוק או תיקון שלא יהסס לפנות ולהאיר את עינינו, אך משעה שאדם שיש לו מה להשמיע, בוחר לעשות זאת בדרך שאינה מכבדת בני תורה… אני חייב תשובות לציבור, לא לגורמים שבוחרים להסתתר מאחורי המקלדת, מי שבוחר להסתתר כנראה שהוא חושש…"

ועדיין מועלות טענות שונות והציבור מעוניין לשמוע את גרסת הצד שכנגד…

"מערכת הכשרות המהודרת בעיר, מתנהלת בבהירות ובשקיפות וזאת בהתאם לכללים הנוקשים שקבעו והתוו לפני שנים רב העיר הגר"ש הכהן קוק ואתו עמו הגאון הרב אברהם ישראל רובין שבעצם עמלו, בנו והקימו את המערכת.

"כל מי שמכיר את התחום יודע, כי טענות והשגות ניתן למצוא ולעורר על כך גוף המעניק שירותי כשרות. אנחנו בודקים את עצמנו כל העת, ומחפשים כל הזמן מה ואיך ניתן לתקן ולשפר במערכת הכשרות. כפי שאמרתי אנחנו ערים לכל פנייה שמתקבלת על ידי כל תושב ועדיין המערכת מתנהלת לפי ההוראות הברורות והכללים המוקפדים שהשית רב העיר".

לא ניתן להתעלם מהעובדה כי רבנים רבים אינם סומכים ידיהם על מערכת הכשרות כפי שנוכחנו במודעות הרחוב?

"הרי ברור כי מה שנעשה כאן הוא מעשה שאינו ראוי ומכובד בלשון המעטה הגובל בביזוי הקודש, לשרבט שמות רבנים ואדמו"רים מעל כתבי פלסטר אנונימיים ללא רשותם… פניתי באופן אישי לכלל בתי הרבנים ששמותיהם התנוססו על המנשר שהופץ ונאמר לי מפורשות כי הדבר נעשה ללא ידיעתם ודעתם אינה נוחה מכך".

ומה באשר לטענות על מעורבות רב מזרח העיר הרב מלכיאל במערכת הכשרות?

כפי שהנך בוודאי מבין, למעורבות הרב מלכיאל במערכת הכשרות, אין כל קשר לשאלה אם מדובר במערכת יעילה או לא, הניסיון לשרבב את שמו מוכיח את אשר כבר נטען כי גורמים בעלי ענין הם שעומדים מאחורי הקמפיין המגמתי. הרב מלכיאל המכהן כרב מזרח העיר, נקרא אל הדגל על ידי רב העיר שסמך עליו את ידו ואף המליץ בפני הרבנות הראשית כי לצורך ייעול מערכת הכשרות בעיר ההולכת ומתפתחת, הרי שרחובות זקוקה לדמות רבנית נוספת שתהיה מעורבת בתחום זה וראוי הוא הרב מלכיאל לסמוך עליו בנושא".

מה שמביא אותנו בעצם למודעת "גילוי הדעת" שהתפרסמה ביממה האחרונה…

"אכן, ביממה האחרונה התפרסמו ברחבי העיר מודעות 'גילוי דעת' עליהם מתנוססים חתימותיהם של רבני העיר מכל העדות והחוגים, כאשר הדבר מדבר בעד עצמו. חשוב לי לציין ולהדגיש כי המכתב יצא לאור רק לאחר בדיקה ארוכה ומדוקדקת מטעם הרבנים שבעצמם חקרו ודרשו, מינו שליח מיוחד לבחון מקרוב את הנושא, חלקם אף בעצמם ירדו לשטח כדי להיווכח באופן בלתי אמצעי כי הוראות הכשרות נאכפות במלוא חומרתן. רק כעבור שלושה חודשי בדיקה בהם הוברר למעלה מכל ספק כי מדובר במערכת בריאה שעושה את עבודתה הואילו הרבנים לחתום על המכתב שכעת מתפרסם בראש חוצות".

השארת תגובה