הצפון קוריאנים קיבלו כסף, והמשיכו את פרויקט הגרעין בחשאי

הנשיא האמריקאי לא יאפשר לרודן הצעיר מצפון קוריאה לחצוץ בינו ובין פרס נובל • ובינתיים, הדרישות מאיראן מהוות שינוי אסטרטגי, לא עוד מו"מ מצומצם – אלא נטישה מוחלטת של הטרור

מנהיג צפון קוריאה קים גונג און
מנהיג צפון קוריאה קים גונג און

במבחן התוצאה, הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ מקיים את הבטחותיו. טראמפ לא דוחה דברים. השגרירות האמריקאית נפתחה בירושלים. הסכם הגרעין עם איראן, בוטל חד צדדית. חברות ענק באירופה ההמומה, מיישרות קו בדלית ברירה, גם בניגוד לעמדת ממשלותיהם, מחשש להחרמה והסתבכות עם השוק האמריקאי הענק.

רק הרודן הצפון קוריאני וגחמותיו, מעיבים על החגיגה המתמשכת והסיכוי לפרס נובל לשלום לנשיא האמריקאי. חלומו ותקוותו של הנשיא טראמפ.

12 התנאים שקצב טראמפ לאיראן, בכדי לחזור לשולחן המו״מ, משנים את התמונה מעשית. לראשונה מתייחס ממשל אמריקאי לאיומים שאיראן מפריחה לכל כיוון ובפרט כלפי השמדת ישראל, ומעורבותה של איראן, בכל סכסוך קונבנציונלי באזור. ממשל טראמפ דורש כדרישת סף חד משמעית, הפסקת מדיניות האיומים.

בנוסף, מעבר להגבלות המוסכמות בנושא פיתוח פעילות הגרעין, ממשל טראמפ דורש הסכמה איראנית מראש להגבלה משמעותית ודרמטית בכל נושאי פיתוח טילים לטווח ארוך חוצי אוקיינוס, טווח הגעה פיזית לישראל והחוף המערבי בארה״ב.

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו התכבד להכריז על 12 דרישות הסף של הממשל האמריקאי מאיראן, ובהן הוצאת כל הכוחות האיראניים מסוריה, הפסקת התמיכה בחיזבאללה והפסקת האיומים לפגוע בישראל ולקרוא להשמדתה. מייק פומפאו הוסיף והודיע, כי מעתה תפעיל וושינגטון לחץ כלכלי חסר תקדים על טהרן וכשהסנקציות יוטלו במלוא עוצמתן, איראן תתקשה לשרוד כלכלית. עוד אמר פומפאו כי הסנקציות יוחרפו באם איראן לא תשנה את דרכה ומיידית.

נאומו של מזכיר המדינה החדש, מהווה שינוי דרך אסטרטגי. לא עוד מו״מ מצומצם להגבלת פעילות פיתוח הגרעין האיראני. הנשיא טראמפ דורש, קביעה ברורה מראש שאיראן מוכנה להתפרק ממדיניות ההתערבות שלה בכל סכסוכי האזור, תימן, סוריה, לבנון, עיראק, סעודיה וכמובן ישראל.

הפגישה עם הרודן הצפון קוריאני בסינגפור הייתה צריכה להיות גולת הכותרת של ההצלחות המדיניות ודיפלומטית היד הקשה שמנחיל ממשל טראמפ לעולם, כשוטר העולמי החדש. קים ג׳ונג און הצעיר והלא מאוזן, שומע, קורא ורואה, את ההתפתחויות בזירה הים תיכונית, ובחצי האי הערבי. מפנים, אך לא מבין. בדרך העריצים, אביו וסבו, הוא ״חושב״ להתחכם, להחזיק את המקל משני צדדיו.

אצל הנשיא ג׳ימי קרטר האידיוט, זה הצליח. הצפון קוריאנים קיבלו את הכסף הגדול, נרגעו לזמן קצוב, והמשיכו את פרויקט הגרעין בחשאי. לנשיא ג׳ימי קרטר הספיקו התמונות וההבטחות. לקדנציה שניה קרטר לא נבחר. גם בממשל הנשיא ביל קלינטון הממשלה הצפון קוריאנית היתלה. פטירתו המוקדמת של אביו של קים ג׳ונג און טרפה את הקלפים באמצע הסיכומים וההסכמות שלא הגיעו לסיכום מעשי. בתחילה הרודן הצעיר נראה ידידותי למערב, הכל השתנה בחטף.

דונלד טראמפ נחוש. הוא יוריד את הצפון קוריאנים על הברכיים. טראמפ היה מוכן לעשות זאת בדרך מכובדת, חולקת כבוד. הנשיא האמריקאי הסכים לנסוע לסינגפור הרחוקה בשביל לפגוש ולכבד את העריץ הצעיר לעיני העולם כולו. בעולם העסקים התוצאה קובעת. לשם כך, טראמפ שינה את סגנון דיבורו כלפי הרודן הינוקא. לא עוד איש הטילים הקטן, מנהיג לגיטימי, מכובד, הראוי לפגישה עם מלך העולם. לקים הצעיר קפץ הפיוז! את הכיבוד האמריקאי הוא העריך כחולשה וכמבוא לסחטנות.

תרגיל צבאי מתוכנן מראש של צבאות דרום קוריאה וארה״ב, היה הסיבה לשינוי הגישה המפויסת מצד צפון קוריאה.

טראמפ לא נבהל, התרגיל הצבאי לא בוטל, גם באם הפגישה בסינגפור תתאחר, ולא תתקיים ביוני  השנה לא יקרה כלום. או שתהיה פגישה והסכמות או שיהיו סנקציות שיזחילו אפיים את הרודן הצעיר. את פרס נובל לשלום טראמפ רוצה, זה לא חייב לקרוא השנה. גם בשנה הבאה זה טוב. באם קים ג׳ונג און יעמוד בין טראמפ לפרס היוקרתי! זה יעלה לו ביוקר.

בינתיים התמיכה במשאלי דעת הקהל בארה״ב בנשיא האמריקאי המכהן, גוברת, כבר היה כדאי. סיסמת הבחירות לקדנציה השנייה, ממשיכים לשמור על ארה״ב גדולה וחזקה, אקטואלית ומעשית.

השארת תגובה