מצפון תפתח הרעה – מימין ומשמאל

הפגנות ההזדהות עם חמאס בחיפה התדרדרו להאשמות פוליטיות חריפות, לגל עצורים ולטענות נגד המשטרה החשש שהדו קיום ייפסק, ההפחד מחרם יהודי והימין שמקווה כי הדבר יצמצם את ההתבוללות • הסיפור המלא

הפגנות בחיפה
הפגנות בחיפה

שלוש הפגנות התקיימו בחיפה במקביל השבוע. הפגנה של פעילי ימין שבאו בכדי להפגין כנגד הפגנת 'פעילי זכויות אדם', והפגנה שלישית שהתקיימה מול בית המשפט – שם הפגינו בזמן דיון בעניינם של כ-19 מפגינים שנעצרו. כל זאת, בעקבות ההפגנות המסוכנות של פעילי חמאס בגבול הרצועה, והריגתם במקרים מסוימים בצעד בלתי נמנע.

דגלי מדינת ישראל אל מול דגלי פלסטין, קריאות נגד צה"ל מול קריאות התומכות בצה"ל – כך היה נראה חג השבועות בעיר המתגאה בדו קיום וסמל לעניין זה. אל הדיונים בבית המשפט הגיע גם ג'עפר פרח, ראש מרכז מוסאוא לזכויות אזרחים הערבים בישראל, כשהוא נתמך בקביים.

פרח, פעיל מוכר בעיקר בחיפה, תועד בעת מעצרו ביום שישי, הולך בצורה תקינה, אולם לטענתו בעת שהותו במעצר, שוטר פגע בו ברגלו ובכך גרם לו לנזק לרגל. "אני לא יודע על מה עצרו אותי. לא פעלנו באלימות", אמר בהיתממות מה. אלא שזמן קצר לאחר מעצרו, נזקק לטיפול בבית החולים בעיר. לטענתו בעת שהגיע לתחנת המשטרה עצור, ראה את בנו פצוע וביקש לדעת מה קרה לו, אולם השוטר הפיל אותו ואזק אותו וזה מה שגרם לפציעתו.

למעשה, בהמשך בתכניתו של איש התקשורת שרון גל, שינה גרסאות לגבי המקרה, כמה פעמים תוך כדי ראיון. בפועל, הניידת בה היה בנו שנעצר גם הוא, עברה תאונת דרכים וככל הנראה זה הגורם לפציעה. מנגד, משפחתו טוענת כי הוא סובל משבר בברכו – לאחר שהוכה בידי שוטרים: "דחפו אותו והוא קיבל מכה עם מקל על הברך והיא נשברה. לא יודעים מדוע היכו אותו", טען בנו.

במשטרה הודיעו שיבדקו את נסיבות האירוע ומסרו כי "כלל המעצרים בוצעו על פי דין ובהתאם לנהלים. למרות השמועות והניסיון להטיל דופי בפעילות השוטרים בשטח, הרי שממצאי הבדיקה עד כה מראים כי לא נמצא כל אירוע חריג הקושר את פציעתו של אחד העצורים בברך. לצערנו גורמים כאלה ואחרים בוחרים לעשו שימוש ציני בתקשורת ולהעליל עלילות, חלקן אף סותרות, בדבר פעילות המשטרה".

במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) פתחו בבדיקה ואספו מצלמות אבטחה מהאזור ובמסגרת החקירה כל השוטרים שהעידו היום במח״ש מסרו שהפציעה של ג'עפר פרח נגרמה להבנתם בהפגנה שקדמה למעצר והייתה אלימה. כולם בקו אחד בעדות טוענים: "דבריו של פרח כלל אינם נכונים".

האירוע כאמור התרחש ביום שישי בערב, כאשר 21 מפגינים ערבים נעצרו במהלך עימותים אלימים עם המשטרה, בעת הפגנת ההזדהות עם תושבי עזה, ובאותו אירוע, ח"כ איימן עודה תועד כשהוא צועק ומגדף את השוטרים. השוטר שספג את הקללות מחבר הכנסת הערבי בתיעוד שהתפרסם, הגיש תלונה נגדו בגין העלבת עובד ציבור. אך עודה התעקש כי פעל כשורה והאשים כי השוטרים הם אלו שעברו על החוק…

מחאה ערבית

הח"כים הערביים ראו באירוע המדובר הזדמנות לייצר הישג פוליטי ומיהרו להגיב. ח״כ יוסף ג׳בארין, מהרשימה המשותפת, מסר: "הברוטליות חסרת המעצורים בה דיכאה המשטרה את ההפגנות שלנו נגד הטבח שמבצע הצבא בעזה מלמדת כי קיימת הוראה מלמעלה לסתום פיות, להפחיד, 'וללמד אותנו לקח'. 11 מפגינים נעצרו בהפגנה בי-ם, ו-22 בחיפה, ביניהם גם מנהל מרכז מוסאוא ג׳עפר פרח שמאושפז בבי"ח, ונאסר עלינו לבקרו. מדינת משטרה אמרנו?"

ח"כ דב חנין, הח"כ היהודי מהרשימה המשותפת הגיב גם הוא באומרו כי "בימים האחרונים היינו עדים ליחס אלים של המשטרה כלפי מחאה לגיטימית של אזרחים כנגד ההרג בעזה. עשרות מעצרים, שימוש באלימות נגד אזרחים לאחר שנעצרו, תמונות קשות של חברים ושותפים לדרך כשהם פצועים ואזוקים. מישהו שם, בממשלה ובמשטרה, השתגע לגמרי. התמונות החוזרות על עצמן מעידות כי ממשלת נתניהו מעוניינת בדיכוי כל מחאה בכלל וזו של האזרחים הערבים בפרט. הגברת האלימות כלפי המפגינים מכוונת להבעיר את היחסים עם הציבור הערבי".

חה״כ סעיד אלחרומי, גם הוא מהרשימה המשותפת, אמר: "התנהלות המשטרה בשבוע האחרון מקוממת ומדאיגה, זה התחיל בהפגנה ביום שני ונמשך אתמול בחיפה, התגרות מיותרת במפגינים וניסיון לפוצץ את ההפגנות ולהביא לסיומן בכל מחיר על ידי תקיפה ומעצר שווא של המפגינים אשר משוחררים אחר כך על ידי בתי המשפט, תפקידה של המשטרה הוא לשמור על הסדר ולא להתערב בתכניה הפוליטיים של העצרת או ההפגנה. ג׳עפר פרח, נעצר לעיני כולם בריא ושלם אך למחרת אושפז לאחר תקיפתו הברוטלית והמקוממת הוא וחבריו ע״י השוטרים כשהם כבולים בתחנת המשטרה. חקירת התנהלות זו של המשטרה דרושה באופן מיידי".

חבר הכנסת מוסי רז ממר"צ הגיב לשר הביטחון ליברמן שכתב "כל יום שאיימן עודה ושות׳ מסתובבים חופשי ומקללים שוטרים הוא כישלון של רשויות האכיפה. מקומם של המחבלים האלה הוא לא בכנסת אלא בכלא. הגיע הזמן שישלמו את המחיר על מעשיהם", על כך הגיב רז: "מסתבר שיש חוק חדש בישראל – ערבי שמקלל יוגדר כמחבל וישלח לכלא. כאשר השר הבכיר ביותר בממשלה אומר בריש גלי שחברי הכנסת הערבים הם מחבלים – הוא מעביר מסר ברור בנוגע למה שצריך לעשות להם. מדובר בהתרת דמם של המנהיגים הערבים והאחריות על כך היא על כתפיו."

ח"כ קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני הגיבה: "אני דורשת כי מח"ש תפתח בחקירה בעקבות פציעתו של יו"ר ארגון לשוויון זכויות אדם, מר ג'עפר פראח, אשר נעצר בסופ"ש כאשר הגיע להפגנות מתוקף תפקידו, וצולם במקום בעודו הולך על שתי רגליו, אלא ששעות לאחר המעצר רגלו נשברה והוא אושפז בבית החולים. במשטרה כהרגלם, ממהרים להכחיש את הקשר שלהם לפציעתו של פראח, אבל עולות כאן שאלות קשות בקשר למה שהתרחש באמת, בתוך תחנת המשטרה. ההיכרות האישית ביני לבין ג'עפר הינה רבת שנים. אנחנו לא תמיד הסכמנו על הכל אבל דבר אחד אני יודעת: האלימות היא ממנו והלאה".

עוד הוסיפה ח"כ סבטלובה:  "במדינה דמוקרטית, הפגנה לא אלימה לצורך הבעת דעה הינה לגיטימית. אלימות המשטרה לעולם אינה מקובלת, בין אם היא מופנית נגד ערבים, חרדים, ימנים, שמאלנים, עולים מאתיופיה, ישראלים דוברי רוסית או כל אדם אחר. רוב התיקים במח״ש נסגרים 'מחוסר עניין לציבור', כידוע, אך הציבור ונציגיו דורשים תשובות!"

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת שהשתתף בהפגנה בחיפה ואף כפי שהזכרנו, תקף מילולית שוטר, אמר: "אירועי השבוע האחרון לימדו אותנו כמה חשוב להשמיע קול של התנגדות למעשי הממשלה. התכנסנו הערב ערבים ויהודים להזכיר שיכול להיות כאן עתיד אחר לשני העמים. הירי על עזה וחרחורי המלחמה חייבים להיפסק, ואיתם המתקפה המאורגנת והאגרסיבית על מפגינים אזרחי ישראל שמבקשים להביע מחאה והזדהות. האלימות המשטרתית מגיעה מגבוה, זו רוח המפקד, מדיניות משולחת רסן בציבור הערבי בישראל וזלזול בחיי אדם של פלסטינים מעבר לגדר."

הבהמה והשקרן

בתוך כך, אחד השוטרים שהשתתפו בשמירת הסדר בהפגנות בחיפה, הורחק מהמשטרה בעקבות עדות לפיה התבטא בצורה גזענית ובלתי הולמת כלפי המפגינים ואף קרא לא פעם קריאות כנגד ערבים. דבר שגרר עימות מילולי חריף בכנסת ביום רביעי השבוע על דוכן הנואמים.

חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) מתח ביקורת על המשטרה והאשים את השר לביטחון הפנים גלעד ארדן (הליכוד) באחריות לאלימות נגד המפגינים. בתגובה קרא השר לעברו: "אתה יכול להיות בהמה". פריג' לא נותר חייב וצעק לארדן: "אתה שקרן".

העימות החריף התקיים בדיון להקמת וועדה פרלמנטרית בנושא אלימות השוטרים, במהלכו ציטט ח"כ פריג' מתוך טענות חדשות שהועלו בעיתון "הארץ" נגד שוטרים. בפרסום נכתב כי אחד העצורים העיד ששוטר אמר לו: "היום נעשה עליכם חפלה".

מיד לאחר מכן הטיח לעברו השר ארדן: "אתה יכול להיות בהמה מעל הבמה, אחלה הצגה". פריג' השיב: "אם אני בהמה, אתה מוביל עדר בהמות. אני מבין איפה אתה נמצא. מאוד קשה לך להתגונן בימים אלה. אתה עסוק באיך לקדם שקרים. במקום להגן על ציבורים, אתה נלחם בהם. תפקידך להילחם בפשע, לא בציבור הערבי. מזה אתה ניזון".

ח"כ ממרצ הוסיף: "איך אתה עומד מול אזרחי המדינה שאתה אמון על ביטחונם? חתיכת שקרן". לדבריו, בכל אירוע שמעורבים בו אזרחים ערבים, ארדן ממציא כל פעם מחדש שקר אחר נגדם. בתום העימות, שתי ההצעות להקמת ועדת חקירה נדחו.

כך התגלגלו עוד ועוד תגובות של פוליטיקאים. הפוליטיקאים הערביים טוענים להסתה ולאלימות מיותרת וכנגדם הח"כים מהימין מאשימים שהראשונים חצו את הגבול. מכיוון שחיפה מתהדרת בעובדה שהיא עיר משותפת לערבים וליהודים ו'בירת הדו קיום' בישראל. כעת, האירועים האחרונים מסכנים את היחסים בין הערבים ליהודים, דבר שגורם ימין בכיר מבקש להדגיש כי הוא שמח בכך כיוון ש"ההתבוללות נגרמת מדו קיום".

מנגד, סוחר ערבי מקומי משמיע באוזננו את הדברים הבאים: "אף אחד לא ביקש מאותם מפגינים ערביים להגיע להפגין. הם עושים סיבוב פוליטי על האזרחים הערבים. אם יעשו עלינו הסוחרים חרם בגלל המפגינים שמשתוללים, אין לי פרנסה". לשאלתי ומה באשר לאחיו שנהרגו בגבול, הוא טוען כי "עשרה ראשונים שהתקרבו לגדר ונהרגו, יכול להיות שלא ידעו שימותו, אבל עוד חמישים ידעו ובכל אופן התקרבו. שיאכלו מה שבישלו. אני לא מצדיק את המדיניות של צה"ל אבל זו המדיניות – צריך להתנהג בהתאם".

דו קיום שברירי

ואפרופו הדו קיום החיפאי, שוחחנו עם עו"ד איתמר בין גביר שאומר בפה מלא כי עיר המודל לחברה משותפת – חיפה, מזמן מהווה מקום עוין כלפי יהודים ואף ממקד אותנו בפרטים ספציפיים והוכחות לכך.

לעומתו, אסף רון, מנכ"ל בית הגפן – מרכז תרבות משותף ליהודים ולערבים סובר אחרת ולאותה השאלה האם תם עידן הדו קיום משיב לנו: "קודם כל, אני לא מכיר דבר כזה דו קיום. אני לא קורא לזה דו קיום, אני קורא לזה חיים משותפים כמו בכל הארץ, המצב בחיפה הוא כמו בכל הארץ. מצב רגיש ושברירי ומכל המקומות בארץ חיפה במצב הכי טוב, הייתה ונשארה.

"זה נכון שיש מתח קיים. חיפה חלק מהמדינה, אי אפשר להפריד את חיפה מהמדינה, וברגע שיש אירועים כאלה ונוצר מתח במדינה טבעי שהמצב בחיפה גם יהפוך למתוח. כי אנשים שגרים בחיפה הם כמו כל האנשים שגרים בכל הארץ הם אותם אנשים, רק שבחיפה יש מסורת של כבוד עממי שמכובד הרבה שנים בין יהודים לערבים. כמובן שהאירועים האחרונים יצרו מתח גם בחיפה, יצרו מצב של אי נוחות בחיפה, למרות זאת החיים ממשיכים כרגיל. כמובן שיש הרבה אנשים לא מרוצים כמו בכל מקום. אבל דבר אחד אני בטוח להערכתי ואני אומר את זה על דעת עצמי, אני לא מפחד להסתובב בשום מקום בעיר הזו, גם לא היום. גם ברחובות שיש שם הרבה שכונות וחבר'ה ערבים, גם בשוק פה בחיפה אני לא רואה שיהודים פחות מסתובבים. אני לא רואה שינוי בחיי העיר ברמת מי מסתובב ואיפה".

• סוחר ערבי מבוגר אמר לנו שהוא מפחד מחרם יהודי…

"אני מאמין לו, בוודאי שבעקבות האירועים הוא יפחד, זה לגיטימי. הוא אמר שהוא מפחד מחרם, הוא לא אמר שיש חרם. במקומו גם הייתי מפחד, אם הייתי בן המיעוט הערבי כיום הייתי מרגיש פחות נוח. אבל בפועל רוב היהודים שאני מכיר לא חושבים על חרם, ולא חושבים שחרם זאת השיטה הנכונה. היה לנו אירועים כאלה בעבר בעקבות כל מיני אירועים בעזה ובלבנון היו גם שבועות מתוחים, והיה אפילו ימים ספורים מתוחים מאוד שיהודים לא הסתובבו בשווקים הערביים. אבל הם עברו מהר מאוד, אני מאמין ומקווה שגם הפעם הרוב השפוי ינצח.

"זה לא שאנשים פה מתים אחד על השני ואנחנו כולנו רואים באור אחד את המציאות, לא. כל אחד רואה את המציאות בכיוון שונה, אבל עדיין יש פה בסיס של כבוד הדדי שמאפשר לחיות ביחד. יש פגיעה בעקבות האירועים האלה, אבל אני לא רואה את זה הולך לכיוונים כל כך קיצוניים. שוב, אתה מדבר עם בודדים, אתה מדבר עם האלה שמפחדים, יש עוד המון אחרים. אני לא מתחמק מהמציאות, משהו במרקם נפגע כל פעם שיש אירוע כזה אין ספק, ואם יקרו במדינה מקרים כאלה כל שבועיים אז ברור שגם המרקם בחיפה ייפגע. שום מקום לא בטוח בארץ".

• אותו סוחר האשים שהמפגינים הם בכלל לא מחיפה ולא מייצגים את המקומיים…

"זה מסובך ומורכב. ניקח את המספרים, היו שם 200 איש. בחיפה יש 30,000 תושבים. עכשיו אנשים יגידו לך המון סיבות למה היו רק 200 איש, אבל זה לא משנה. היו שם חיפאים ואני מאמין שיש עוד המון אנשים שמרגישים ככה ולא הגיעו להפגנה כי הם לא רצו להפגין אבל הם מרגישים בדיוק את אותו התסכול, יש כאלה שלא ילכו להפגין כי הם מפחדים, יש כאלה שלא ילכו כי זו לא הדרך חיים שלהם ללכת להפגין. אני לא אנתח ולא מתיימר לדעת ולדבר בשם המגזר הערבי".

• בוא נדבר קצת על המרכז שלך ועל מאפייני אותו דו קיום, איך בפועל הדברים עובדים?

"אנחנו לא משתמשים במילה דו קיום. דו זה שתים. אנחנו מודעים שהמצב של היום זה חברה מעורבת, גם יהודים וגם ערבים, ואנחנו מנסים למצוא את המכנה המשותף תוך כדי כבוד הדדי בשביל למצוא את הדרך הנכונה לחיות כאן. המכון שלי בא בעצם לנסות ולחיות חיים משותפים מתוך ערך לחיות ביחד. אנחנו מאמינים שערבים, גם אם הדעות שלהם שונות משלנו, עדיין אנחנו יכולים לנסות ולחיות איתם במשותף. המפתח הראשון לזה זה לא לשכנע כל צד, אלא להבין שלכל חברה יש את המורכבות ולכל אחד יש זכות להאמין בסיפור שלו ואתה צריך לבוא ולכבד אותו. צריך לכבד גם את האמונה וגם את הזיכרון גם את הרגשות שיש לו.

"אנחנו לא מתווכחים, אנחנו מקשיבים לבני נוער ולמבוגרים. לא צריך להסכים עם הדעה שלהם צריך לקבל את זה שיש דעה שונה משלי. זה לגיטימי שמישהו רואה את החיים מזווית אחרת", הוא מסכם את הדברים.

צבעי האנטישמיות

בתוך כך, מועצת האו"ם לזכויות אדם הראתה בסוף השבוע האחרון שוב יחס מפלה כלפי ישראל. המועצה העבירה ביום שישי החלטה חד צדדית להקמת צוות מיוחד לחקירת התנהלות ישראל באירועים האחרונים בגבול רצועת עזה. בכינוס מיוחד שנערך במטה האו"ם בז'נבה, הצביעו 29 מתוך 47 המדינות החברות בגוף בעד הקמת הצוות ושליחתו לאזור. הצוות יישלח לחקור אם ישראל השתמשה בכוח מיותר מול עשרות אלפי המתפרעים הפלשתינים, שהסתערו על הגדר בהוראת חמאס תוך כדי ניסיון לבצע פיגועים.

רה"מ נתניהו הגיב להחלטה וכתב כי "אין חדש תחת השמש. הארגון שקורא לעצמו המועצה לזכויות אדם שוב הוכיח שהוא גוף צבוע ומוטה שמטרתו לפגוע בישראל ולגבות טרור, אך הוא בעיקר הוכיח שהוא לא רלוונטי".

ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל דוחה לחלוטין את החלטת מועצת זכויות אדם, שהוכיחה שוב ששולטים בה הצביעות והאבסורד". סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה כי "לא נקבל שום ועדת חקירה של המועצה, שמבוססת על צביעות, שקרים ומוסר פגום". השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר כי "מועצת זכויות האדם הפכה מזמן למועצת זכויות הטרוריסט", שר החינוך נפתלי בנט כתב כי "מועצת זכויות האדם של האו"ם הפכה למועצה לעידוד טרור מוסלמי", ואילו שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "מועצת זכויות האדם היא הכל חוץ מזכויות אדם. היא צבועה, מעודדת טרור, תומכת באסלאם קיצוני וזכויות אדם כלל לא מזיזות לה".

ולסיום, יום השישי הקודם, התחלת חג הרמדאן, עבר באופן שקט במיוחד ויוצא מן הכלל, שכן, בשנים האחרונות התקיימו הפרות סדר בימים אלה, אולם השנה בשונה מן המצופה, עבר היום בשקט מופתי ובתקווה שיימשך ככה.

 

השארת תגובה