הרבנים לשר אריאל: להפסיק צער בעלי החיים

"הצטערנו ללמוד כי שנת 2018 נפתחה בעלייה בהיקף המשלוחים החיים. אנו מקווים כי משרדך יפעל להפסקת צער בעלי-חיים זה, ויודיע על צעדים משמעותיים לעצירת המשלוחים החיים"

טלה במשלוחים החיים
טלה במשלוחים החיים
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

הרנבים משיבים לשר החקלאות אורי אריאל:

"ראשית, תודה על מכתבך ועל התייחסותך ליוזמת גילוי הדעת של 60 הרבנים להפסקת המשלוחים החיים של עגלים וכבשים לפיטום ולשחיטה בישראל.

להלן התייחסותנו לטענות המובאות במכתבך:

  1. הצילומים: התמונות שהובאו לתשומת לבנו תועדו ע"י ד"ר לין סימפסון, וטרינרית שעבדה בתעשיית הבשר האוסטרלית במשך 11 שנים, וליוותה 57 משלוחים ימיים מאוסטרליה, רבים מהם לישראל. לאחרונה היא אף ביקרה בישראל, נפגשה עם וטרינרים במשרד החקלאות, השתתפה בדיון בכנסת, וסיפרה על הפגיעה הקשה בבעלי החיים במסעות לישראל – הצפיפות, הזוהמה, הסטרס, העדר הגישה למזון ולמים, אי-היכולת לספק טיפול וטרינרי לפצועים והחולים, ועקת החום הגורמת לפגיעה באיברים פנימיים ולתמותה.

הצילומים החדשים של משלוחי הכבשים שפורסמו לאחרונה בתקשורת רק מחזקים את ממצאיה של ד"ר סימפסון. אמנם הצילומים אינם מתעדים מסעות לישראל אלא למדינות אחרות במזרח התיכון, אך המסעות לישראל אינם שונים מהם משום בחינה: משך המסעות דומה, וכך גם תנאי ההפלגה, הצפיפות והחום הקשה.

  1. הנוהל החדש של השירותים הווטרינריים: לצערנו, הנהלים אינם מגבילים את משך המסע ואינם משנים משמעותית את הצפיפות באוניות. יתרה מכך, הנהלים אינם כוללים שום בקרה חיצונית על תנאי המסע – בפועל מדובר על ניסיון לסמוך על רגולציה עצמית של היבואנים בלב ים, ללא אכיפה חיצונית.

כמובן שגם אילו היה פיקוח ישראלי, ספק אם היה בכך כדי לשנות את מצבם של בעלי החיים, שהרי הפגיעה בהם אינהרנטית למסעות הימיים – אין דרך להוביל בעלי-חיים במסעות ממושכים בתנאים תעשייתיים מבלי לפגוע בהם. העמדה לפיה סבל חריף הוא בלתי-נמנע במסעות ממושכים בתנאים תעשייתיים אינה רק עמדתם של ארגונים להגנת בעלי-חיים, אלא היא העמדה המקצועית המקובלת בכל העולם. הדרך היחידה לעצור את סבלם של בעלי החיים במשלוחים החיים היא להפסיקם.

  1. אספקת הבשר: אכן, תעשיית הבשר צורכת משאבים רבים, וצריכת הבשר של ישראלים גבוהה. יחד עם זאת, כבר היום מרבית בשר הבקר הנצרך בישראל מקורו בבתי מטבחיים בחו"ל, הפועלים בהשגחת הרבנות הראשית. רוב הבשר מיובא בהקפאה, כשבמקביל ישנו יבוא של בשר טרי בקירור בהיקף מוגבל. ההיקף המוגבל של יבוא הבשר הטרי אינו נובע מקושי של בתי המטבחיים בחו"ל לספק כמות גדולה יותר של בשר בקר טרי וכשר, אלא ממכס גבוה, למעט מכסה מוגבלת הפטורה ממכס (זאת בניגוד ליבוא עגלים חיים הפטור ממס). כך שלמעשה, הממשלה בוחרת לעודד משלוחים חיים, על חשבון יבוא בשר טרי או חיזוק התעשייה המקומית.

משרד האוצר כבר הודיע על הגדלת מכסת הבשר המיובא בקירור בפטור ממכס וככל הנראה בשנת 2020 ניתן יהיה לספק את כל צריכת הבשר בישראל על בסיס יבוא בשר לצד הגידול המקומי.

  1. יש להבהיר כי סוגיית המשלוחים החיים אינה חלק מ"אג'נדה טבעונית", אלא מדובר בנושא המטריד – בצדק רב – רבים מאוכלי הבשר. הלוא מדובר בסבל כה קשה לבעלי החיים, כך שקהלים רחבים בישראל מוטרדים מסוגיות של צער בעלי חיים הקשורות למשלוחים החיים. האין זו דרישת ההלכה מכל אחד מאתנו?
  2. אנו מודים על ההזמנה להצטרף לביקורות על האוניות ובתחנות ההסגר, אולם ספק אם נוכל ללמוד על טיב המסעות מביקורות מסוג זה, שהרי יש להניח שצוותי האוניות מנקים את הסיפון לפני העגינה בישראל, הפריקה מתנהלת אחרת כשיש ביקורת של גורמים חיצוניים, וגופותיהם של בעלי החיים שלא שרדו את המסע מושלכות למים לפני העגינה (חלק מהגופות נסחפות לחופי ישראל מפעם לפעם). צילומיהם של העובדים בתעשיית המשלוחים מספקים עדות מהימנה יותר למתרחש על האוניות.
  3. שמחנו לקרוא כי משרד החקלאות פועל לצמצום המשלוחים החיים, אך הצטערנו ללמוד כי שנת 2018 נפתחה בעלייה בהיקף המשלוחים החיים. אנו מקווים כי משרדך יפעל להפסקת צער בעלי-חיים זה, ויודיע על צעדים משמעותיים לעצירת המשלוחים החיים.

 

בכבוד רב,

הרב ד"ר מיכאל אברהם

הרב ישראל אלטשולר

הרב יצחק בלאו

הרב אפרים זלמנוביץ

הרב מיכאל מלכיאור

הרב צבי קורן

הרב יואל קטן

הרב דוד רוזן

הרב פרופ' דניאל שפרבר"

השארת תגובה