האם נמצאה הוכחה להתערבות אמריקנית בבחירות?

עיתון אמריקני חושף כי מתנהלים קמפייניים משמעותיים בהם מעורב כסף רב של תושבי ארה"ב במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות בישראל

הסברה V15
הסברה V15

התערבות חיצונית במערכת הבחירות בישראל? כבר אי אפשר לשלול. עיתון אמריקני חושף כי שורה של ארגונים, הממומנים בכסף אמריקני, תיכננו לסייע בהבאת מצביעים לקלפיות, כדי להשפיע על הבחירות, תוך התמקדות בקהילות מסויימות שיצביעו על פי הערכות למפלגות השמאל.

על פי הפרסום, הארגון האמריקני "עמנו" שלח ב־17 בדצמבר 2014 הצעת מימון לקבוצה של תורמים אמריקנים. היוזמה, שעלותה עומדת על כ־3 מיליון דולר, מוצגת במסמך כ"קמפיין מאסיבי לא מפלגתי" להובלת מצביעים לקלפיות תוך התמקדות "בסגמנטים דמוגרפיים וגיאוגרפיים נבחרים". הקבוצות שאליהן יופנה הקמפיין והמוזכרות בתזכיר הן "ישראלים צעירים וחילונים, יהודים חילונים בעלי הכנסה נמוכה וערבים ישראלים".

בעיתון מציינים כי אוכלוסיות אלה מתנגדות באופן מסורתי למפלגות ימניות כגון הליכוד. דוגמה לכך היא הקהילה הערבית בישראל, "שצפויה לשחק תפקיד גדול יותר מהרגיל בבחירות". זאת בעקבות איחוד המפלגות הערביות, מהלך ש"עשוי להקל על מפלגת העבודה להקים ממשלה".

מוקדם יותר השנה חשף העיתון כי מחלקת המדינה האמריקנית העניקה לארגון קול אחד, המעודד כידוע להצביע לשמאל, שני מענקים. לאחר הפרסום, טענה כריסטינה טלר, הממונה על המענקים בארגון,  שארגונה משתף פעולה עם ארגון V15 בישראל כדי "לעודד מצביעים לצאת ולהצביע ללא קשר למפלגה כלשהי".

נשיא 'עמנו', קנת' בוב, אמר לגודמן בתגובה, שהקמפיין "אינו מכוון נגד אחד המתמודדים בבחירות בישראל". לדבריו, "המיעוט הערבי מצביע גם לליכוד". עוד ציין בוב כי אין קשר בין המאמץ להגדלת שיעור המצביעים לקמפיין של ארגון V15, אף שהודה כי בעבר היה קשר בין הארגונים.

השארת תגובה