סערת הבשר: רבנים אוסרים, השר מתיר

עשרות רבנים חתמו על מכתב אזהרה בגין שורת איסורי תורה הנרמסים בתעשיית הבשר – שר החקלאות פנה לרבנים במכתב פומבי בו הוא מסביר למה הם 'טועים'

משלוח ימי של צאן חי, צילום: 'ישראל נגד משלוחים חיים'
משלוח ימי של צאן חי, צילום: 'ישראל נגד משלוחים חיים'

עשרות רבות של רבנים התאחדו במחאה והתעוררות גדולה אל ציבור שומרי התורה, על דבר איסורי תורה הנרמסים בשער בת רבים בתעשיית הבשר והחלב.

דווקא שר החקלאות, שהיה לכאורה אמור להשתמש בהתעוררות שכזו לקדם את מטרות המשרד בראשו הוא עומד, הזדרז להפיק מכתב ארוך המתפרס על פני ארבעה עמודים, בהם הוא פונה אל כבוד הרבנים די בכל אתר ואתר ושם מסביר כבוד השר לרבנים מדוע הם 'טועים'.
כבוד השר לא נצמד במכתבו לעובדות, חלקן קשות ביותר, שהוצגו בפני הציבור כולו ואף בפני הרבנים. הוא כולל את הטענות כמקשה אחת וטוען 'שקר הדבר'.

נתלה כבוד השר בתחקיר שפורסם באוסטרליה לטעון 'לא כך הם פני הדברים אצלנו'. הוא מבקש אף להרחיק עדותו ומציין כי חברת התובלה הימית אודותיה הורחב ב'תחקיר האוסטרלי' כלל לא מייבאת לישראל 'מרעה'.

יצאנו לבדוק עם פעילי השטח את טענות השר אריאל עליהן הוא חתם במכתב ששיגר אל הרבנים – באופן פומבי.

טוען כבוד השר כי 'למיטב בדיקותינו' הסרטונים המדוברים צולמו במשלוחים שיועדו למדינות ערב. אולם הסרטונים שאנו ראינו וגם כל אחד יכול לראות במחוזותיהם של הפעילים למען הפסקת ה'משלוחים החיים' כמו אין ספור סרטונים שצולמו כאן בישראל! לדברי פעילי 'ישראל נגד משלוחים חיים' הרי שכבוד השר גם מכיר לבטח את הסרטונים הללו שצולמו ונשלחו עשרות ומאות פעמים אל משרדו בצירוף מסמכי פירוט ותיעוד נוקבים המחלחלים עד דכדוכה של בטן.

מרחיב כבוד השר במכתבו כי פעולה מהותית שהיא לצורך האדם מותרת גם אם ישנה פגיעה מסוימת בבעלי חיים, ובלבד שפעולה זו אינה אכזרית במהותה. ואחד הרנבים החתומים על המכתב מסביר לנו כי על כך בדיוק קוננו הרבנים בפסקם, ש"הפעולות נעשות באכזריות שלא שיערו אבותינו. איזה צער בעלי חיים ועינוי נוראי הוא להיטלטל על פני המים לאורך שבועות ברעב ובצמא, ללא מקום לישון כי אם בכפייה לעמוד על רגליהם לאורך כל ימי המסע בצפיפות גדולה, כשהם שקועים עד צווארם בצואה, שתן ובוץ, מלאי מגפות, מתבשלים בחום הקשה בעודם בחיים, ללא אוויר צח לנשימה. עובדה פשוטה היא שאחוזים רבים הנאמדים במאות, לא מגיעים אל היעד בעודם בחיים".

בהמשך דבריו מסביר כבוד השר לרבנים, כי אין בישראל היכולת לגדל את תצרוכת הבשר הנצרכת, ואשר על כן יש לייבא לישראל 'מקנה', כשהוא מוסיף כי ישנו קושי הלכתי לשחוט את הבשר במדינות זרות. גם על כך מגיב בתמיהה לא מוסתרת הרב, הוא אומר: "יודע כל ינוקא כי רוב השחיטה הכשרה בבד"צים הפרטיים נעשית בבהמות גסות בחו"ל. שלא לדבר על כך כי הובלת בשר לשחיטה איננו 'מקנה'. לא על עצם הובלת בעלי החיים הזדעקנו הרבנים".

לא נדרשנו לסוגיית ה'מזון הבריא' עליו מסביר כבוד השר לרבנים. אבל זהו נושא המצוי במחלוקת בפני עצמה כשטענות עולות מצד אל צד. יעשה כל אדם כהבנתו ויברר את כוח ה'בריאות' שיש באכילת בעלי חיים, אצל גורם המבין בתזונה ושאין לו קשר או אינטרס כלשהו לכאן או לכאן. שלא לדבר על כמויות התרעלה שהוחדרו אל בשר בעלי החיים.

מספר כבוד השר על בדיקות פתע ושאר כלים בהם נוקט המשרד שבראשותו כדי למנוע התאכזרות לבעלי החיים. ב'ישראל נגד משלוחים חיים' מספרים על תיעודים של פעילים שגם הזעיקו את האחראים וחשפו בפניהם את מימדי האסון – אך לדבריהם אין פעילות ואף לא רצון למנוע את סיבלם של בעלי החיים.

שר החקלאות מפרט אודות רוב מאמצים המושקעים במציאת פתרונות של שחיטת הבשר בחו"ל כדי לצמצם את הובלת ה'מקנה' בהתאכזרות הקשה, אלא שהמספרים מדברים בעד עצמם. ה'משלוחים החיים' מתרבים ומכפילים עצמם עשרות מונים משנה לשנה ואין מי שמנסה לצמצם בכמות או במידת האכזריות.

השר אריאל מספר לרבני ישראל כי בבדיקות שערכו פקחי משרד החקלאות, נוכחו לראות כי הדרישות והתנאים נשמרים. לא ננסה להפריך את דברי השר, ייתכן והצאן המתועד בסרטוני האימה, הינו גוף שחקנים שנשכרו להעמיד פני צאן הכלוא במחנות סבל בסגנון הוליוודי משובח?

הארגון ישראל נגד משלוחים חיים, הגיבו לדברים: "במכתב שלו לרבנים, שר החקלאות לא רק מתרץ את פשעי המשלוחים החיים, אלא שבנוסף הוא יוצא נגד הארגונים המגינים על בעלי החיים, אשר ממלאים את התפקיד שהמשרד שלו אמור למלא. הם פועלים בהתנדבות, מכספם האישי, כשתקציבי משרדו של השר שהיו אמורים להיות מושקעים במניעת צער בעלי החיים מבוזבזים במקומות אחרים.

מעל 150 תלונות הוגשו מתחילת השנה על עבירות על חוק צער בעלי חיים במשלוחים החיים, ונמשיך לעשות את זאת עד אחרון המשלוחים.".

מלשכת שר החקלאות מסרו: ראשית, בנוגע לפריקה, ישנו רופא וטרינר של השו"ט בכל פריקה במידת הצורך פקחים הפיצוח מתלווים ע"פ הצורך.
שנית, כל ראיות שמגיעות למשרד החקלאות ולשר עוברות ללשכה המשפטית לבחינה.
שלישית, מספרית העולם מדבר על 1% תמותה בהובלה של מעל 10 ימים מדינת ישראל נכון ל2017 על 0.3%.

4 תגובות
  1. לכתוב בר"ח סיוון מכתב שממוען לרב קנוהל ז"ל, זה יותר מטעם לפגם..

  2. א. התמונות מדברות בעד עצמם בכדי שייעצרו את האכזריות הנוראית הזו! מדובר בצער בעלי חיים דאורייתא שחייבים לעצור!, אין מקום להשוואה לנאצים לשואה, צריך לזכור שדווקא הנאצים היו מעריצים של כלבים וכל מיני מעלי חיים, ועליהם נאמר זובחי אדם עגלים ישקו!
    ב. המאבק של הארגונים האלו בנשא צער בעלי חיים חשוב! אבל עוד יותר חשוב היה מאבק מול פצעים פעורים ומזעזעים (ומצולמים!) של בחורי חמד מהישיבות שהמשטרה פוצצה אותם פשוט עם רימוני הלם! היכן המאבק בנושא זה????היכן המכתבים של כל הרבנים???? צער אדם מותר מן התורה? היכן גודל המחאה?

  3. אל תדאג אורי אריאל, אתה תעלה למשפט ביום מן הימים על הפשעים שלך נגד האנושות ונגד בעלי החיים. המחיר שיגבה ממך יהיה כה נוראי שהמשלוחים החיים יראו כמו קייטנה לידו.

  4. מגיעות 4-5 ספינות בשבוע לנמל אשדוד, חיפה, לעיתים אילת. מי שרוצה לראות את הזוועה שיבוא לראות במו עינין את המכות בפריקה, את ההעמסות עם הגפיים מחוץ למשאית,
    איך שבשבוע שעבר היתה שביתה בנמל אשדוד- אז לא פרקו את בעלי החיים- והם נותרו בספינה בלי מזון ומים.
    חפשו בפייסבוק "ישראל נגד משלוחים חיים" ו"קירות שקופים".
    אוי ובושה ואוי לכל מי שלוקח בזה חלק. כל מי שמשלם מכספו על הזוועה

השארת תגובה