עזה כמוות: השבוע שחלף בגדר הגבול

סיקור מקיף דקה אחרי דקה מהאירועים בשטח, התגובות החצויות בעולם, העימות הדיפלומטי עם טורקיה ונאום ההגנה של השגרירה האמריקאית באו"ם, ניקי היילי

צעדת השיבה
צעדת השיבה

מלחמת הסברה. זו היא המלחמה בה מתמקדים כעת בישראל. עימותים קשים בגבול עזה ביום שני השבוע, הם אלה שתפסו את הכותרות במקום השגרירות שהועברה לירושלים. בתחילת צעדות השיבה, אמרו בחמאס כי ה-15 במאי (שלישי השבוע), יהיה שיא הצעדה, אז גם תכננו המפגינים לחצות את הגבול ו"לשאת נאומים" ביישובים יהודים, ובכך למעשה, לסיים את המצור הישראלי על תושבי עזה בעת ההיא.

בפועל חמאס עמד למחצה, אבל בעיקר לא עמד ביעד שהציב לעצמו. בתרחישים מהם חששו בישראל: 100 אלף מתפרעים פלסטינים, ינסו לחצות את הגדר ולהגיע ליישובים הסמוכים, ערביי יהודה ושומרון וירושלים יצטרפו לעימותים, ואם זה לא מספיק היה חשש מפיגועי טרור בתוך שטח ישראל. חטיפת חייל, הייתה גם היא בשלל החששות לגבי הימים האחרונים ואף כניסה ליישובים יהודים. בפועל, רק כ-40,000 הצטרפו למחאות האלימות וכמובן שלא הצליחו לעבור את הגדר. גם פיגועים לא היו וכל שכן חטיפת חיילים ב"ה.

אל מול חיילי צה"ל, עמדה דילמה משמעותית: מצד אחד, חציית הגדר הייתה מסכנת את החיילים ואת התושבים. לא הייתה אפשרות בין יישובים יהודים להניס את המתפרעים חזרה, ועל כן צריך לעצור אותם בגדר. אך לעצור בגדר, דורש ירי מצד החיילים, מה שמביא גינויים חריפים מהעולם ועלול להסתכם בתאוריה הרחוקה גם בסנקציות ואיבוד הלגיטימציה של מדינת ישראל. הדרג הביטחוני החליט לבסוף לעצור בכל מחיר את המתפרעים כבר בגבול, ללא האפשרות לתת להם לחצות. 55 לפחות, היו מספר ההרוגים ברצועה – מחיר ההחלטה.

נחזור לתחילת הדברים – מלחמת הסברה: יום שני בערב, היה רווי בביקורות כלפי ישראל בעיתונות ברחבי העולם, גורמים מדיניים בעלי משמעות וכמובן המדינות הערביות. מיד בבוקר שני, חשף השב"כ את מה שידענו זמן רב – חמאס הוא העומד מאחורי העימותים. אבל העיתוי חשוב מאוד ואף דרמטי. החמאס מנסה להציג את האירועים כאירועים עממיים שיזמו האזרחים, כעת שיודעים שחמאס הוא העומד מאחוריהם, קשה יותר להאשים את ישראל על תגובתה. \

הנה מה שחשף השב"כ: לפני שבועיים נעצר יחיא עיג׳לה, בן 19 תושב העיר עזה, פעיל בארגון הטרור חמאס, עת עשה דרכו לישראל לצורך גניבת מצלמת אבטחה ולצורך חיתוך הגדר לאורך רצועת עזה. חקירת המחבל חשפה מספר נתונים שחמאס בוודאי לא שמח בפרסומם 1. החמאס מתדרך את פעיליו לחתוך את הגדר ולגנוב את מצלמות האבטחה על מנת לסייע במשיכתה והפלתה של הגדר וכן לשבש את פעילות צה"ל לקראת "יום הנכבה". 2. ארגון החמאס ברצועה דואג כי הפעילות תשוקף לתקשורת כהתקוממות עממית ולא כפעילות אלימה המובלת על ידי פעיליו. 3. פעילי החמאס, המוטמעים בין אזרחי רצועת עזה, לוקחים חלק פעיל בפעילויות המחאה האלימות לאורך הגדר בכל ימי השישי, כאשר הפעילים נושאים עמם בקבוקי בנזין, סכין ומספרי ברזל / קאטר גדול. 4. תפקידי פעילי החמאס בפעילויות אלו הוא לספק צמיגים לאזרחי רצועת עזה ולסייע בהבערתם, במטרה ליצור מסך עשן סמיך ככל שניתן, להתסיס את תושבי הרצועה, במטרה להביא לשכנועם לחדור לתוך שטח ישראל, לסייע בידויי בקבוקי תבערה, להכין עפיפוני תבערה ולמסור אותם לפעילים האלימים.

עוד עולה מהחקירה כי קיים איסור לפעילי הטרור של חמאס עצמם להתקרב לגדר, מחשש כי ייהרגו או ייתפסו על ידי כוחות צה"ל, אלא אם הגדר נופלת ואז עליהם להיכנס חמושים לישראל בחסות ההמון ולבצע פיגועים.

הפרסום, כולל שם העצור שמאמת את אופי ההודעה, סייע רבות באותו מאבק הסברה עליו דיברנו ואולי מנע עוד מהגינויים כנגד ישראל. ביום שני טענו בעזה שבעקבות גז מדמיע שהותז באזור הרצועה, נהרגה תינוקת. ביום שלישי כתב דובר צה"ל בחשבון הטוויטר בערבית, כי זה לא נכון וכי ישראל מחזיקה בעדויות שמוכיחות זאת. בנוסף, מפרסמים בצה"ל כל העת סרטונים ותמונות של פלסטינים מתפרעים בצורה שמסכנת את כוחות הביטחון ואת אזרחי ישראל. צה"ל גם חשף שחיסל חוליית טרור עוינת, עוד דבר שמלמד על אופי העימותים שנועדו לטרור בלבד.

בינתיים, פסקו העימותים כמעט לחלוטין. ביהודה ושומרון אכן נרשמו עימותים חריגים ואף מספר פצועים, אבל בגבול הרצועה, חזרה השגרה, למעט מספר אירועים שגם הביאו להרוגים בודדים.

שתי סיבות שנראה שהן מפתח משמעותי לניצחון הישראלי ולשקט בסוף השבוע: האחת קשורה למעבר כרם שלום, בשבת האחרונה עזתים הציתו את הצד הפונה לעזה במעבר והא ניזוק בצורה משמעותית. בתגובה, שר הביטחון מורה לסגור את המעבר "עד להודעה חדשה". בערב יום שני השבוע, שוב חזרו הפלסטינים להצית את אותו מעבר שספג נזק רב בתקרית הקודמת, זמן לא רב לאחר מכן, הודיע שר הביטחון על פתיחה מחודשת של המעבר.

מדובר ככל הנראה בדיל שקט שהושג מול מצרים, שהחליטה לעשות מאמצים למזער את העימותים ואת ההרג והובילה להבנות שקטות, כאשר פתיחת המעבר הייתה חלק מההסכם השקט הזה. אם כי, אף גורם רשמי לא סיפר על כך וייתכן שהסיבה היא אינטרס הדדי לשמירת התדמית החזקה והנחושה של החמאס ושל ישראל.

ההסבר השני לשקט: הנחישות הישראלית הבלתי מתפשרת וקביעת מדיניות אחידה בנושא זה, שהתקרבות לגדר תוביל לירי והטלת האשמה על החמאס, שכנראה אם לא הרשימה מאוד את העולם, הרשימה לפחות את תושבי הרצועה ומחבלי החמאס שהחליטו להישאר בבתיהם.

ומה ההסבר של חמאס? חוסר תרופות ומקום לפצועים נוספים, הביא אותם להחלטה לסיים את ההפגנות האלימות. למרות הכל, בהמשך השבוע, נעצרו פלסטינים שחצו את הגדר, טרור העפיפונים המשיך ביתר שאת ויידוי האבנים חזרו לשגרה.

שגריר ישראל בישראל

למרות מאמצי ההסברה, כנראה שהם לא מספיקים לעולם ושגרירי ישראל ננזפו בזה אחר זה. דקת דומיה התקיימה באו"ם "לזכר הרוגי הסכסוך הישראלי פלסטיני", צעד שלא קורה כאשר ישראלים נהרגים בעקבות פיגועי הפלסטינים. מי שהייתה באו"ם כדי להגן על ישראל לצד דני דנון, היא שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי.

"יש באו"ם מוסר כפול. אין שום מדינה שהייתה מגיבה באיפוק גדול יותר לאירועים שהתרחשו אתמול מאשר ישראל", אמרה. "אני שואלת את עמיתיי במועצה – האם הייתם מקבלים התנהגות כזאת בגבולכם? אף מדינה לא הייתה מקבלת התנהגות כזאת". היילי התייחסה בדבריה לטענות כי העימותים נוצרו כמחאה נגד העברת שגרירות ארה"ב לירושלים. "יש המון אלימות באזור. בשבוע שעבר כוחות איראנים תקפו עמדות ישראליות ושיגרו טילים לעבר סעודיה" טענה. "הפגישה של היום, לעומת זאת, לא נוגעת לכל אלו, אלא דווקא לפתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים. בשביל אנשים מסוימים, המהלך הזה הוא סיבה טובה מספיק לנקיטה באלימות. איך אפשר להצדיק דבר כזה?".

"כל מי שחושב שיש קשר בין האלימות בעזה למיקום של שגרירות ארה"ב טועה" הוסיפה. "בחמאס נוקטים באלימות כבר שנים, עוד הרבה לפני שהעברנו את השגרירות. חמאס הצית את מעבר כרם שלום, והמפגינים ניסו לפרוץ את הגדר לאחר שחמאס עודד אותם לעשות זאת. חמאס מסכן את חייהם של תושבי עזה, והארגון מרוצה מהתוצאות של העימותים אתמול. כל הדברים הללו מאמללים את חייהם של הפלסטינים".

בסיום דבריה היילי הצדיקה את ההחלטה של הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות. "עבורנו פתיחת השגרירות בירושלים היא סיבה לחגיגה. זה הדבר הנכון לעשות, וזה מייצג את רצונם של אזרחי ארה"ב", ציינה. "העברת השגרירות לירושלים משקפת את המציאות – ירושלים היא עיר הבירה של ישראל, והיא הייתה כזו מאז ומעולם. ההכרה בכך מקרבת לשלום, ולא להפך.  אנחנו לא רוצים שום דבר אחר חוץ משלום".

טורקיה הגדילה לעשות בעקבות הרג הפלסטינים ושלחה את השגריר הישראלי בחזרה לישראל, לאחר שיחת נזיפה שקיבל, מה שבעצם מדרדר שוב את יחסי ישראל וטורקיה, תומכת ידועה של ארגון הטרור החמאס. בתגובה, ישראל גירשה את הקונסול התורכי בירושלים. בנוסף, בעת החזרת השגריר לישראל, הוא הושפל על ידי רשויות הביטחון בשדה התעופה בטורקיה, על ידי בדיקות קפדניות מיותרות, כאילו השגריר חשוד במשהו…

לצד זאת, הושמעו חילופי האשמות ותקיפות מילוליות בין נתניהו לרודן ארדואן. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף ביום שלישי השבוע את נשיא טורקיה ארדואן וכינה אותו תומך טרור. "ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר", אמר נתניהו.

גורם מדיני הוסיף כי "בטורקיה הדברים פשוטים. כאשר יש בחירות באופק, רמת ההתקפות על ישראל עולה. זו הדרך של ארדואן לגייס אהדה פוליטית, תוך הסתה פרועה נגד ישראל ואזרחיה". גם השר לשעבר גדעון סער התייחס באותו יום בראיון ברדיו ׳קול ברמה׳ להתקפות של נשיא טורקיה על ישראל, בעקבות היום האלים שהיה בעזה. "לפני שנתיים הייתי מהבודדים שהתנגדו להסכם עם טורקיה, אין סיבה לשלם פיצוים על אירוע שבו נפצעו חיילי צה״ל. טורקיה האחרונה שיכולה להטיף לנו מוסר. ארדואן מסית נגדנו באופן קבוע. העולם מעריך עמידה איתנה, לא את מי שמשפיל את עצמו לאומית", אמר סער. ביום שני בערב, לאחר האירועים האלימים בגבול, הממשלה הכריזה על שלושת ימי אבל בטורקיה לזכר ההרוגים מרצועת עזה.

שר החוץ הטורקי האשים את ישראל בטרור ובטבח, ודובר הממשלה צייץ בטוויטר כי "הממשל האמריקאי אחראי כמו ממשלת ישראל לטבח בעזה". הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן התייחס גם הוא למהלך האמריקאי, ואמר כי עם העברת השגרירות לירושלים בוחרת ארצות הברית להפוך לצד בסכסוך ולאבד את תפקיד המתווך בתהליך השלום במזרח התיכון.

ביום א', בתחילת השבוע, עוד לפני האירועים האלימים האחרונים ברצועה, האשים ארדואן את ישראל בהסתה לאלימות במזרח התיכון. בדבריו, התייחס ארדואן גם לתקיפות האחרונות שיוחסו לחיל האוויר נגד מתקנים איראנים על אדמת סוריה. ארדואן, שאמר את הדברים בתכנית HARDTALK, המשודרת ב-BBC, הזהיר כי ישראל "ממשיכה לזרוע פחד במזרח התיכון". הוא ציין כי מדובר בהתנהלות טרוריסטית וכי הוא לא מסוגל לסבול פעולות מסוג זה.

מלבד זאת, המנהיג הטורקי דחה את הטענות לפיהן איראן שיגרה טילים לעבר רמת הגולן, בתגובה לתקיפות שיוחסו, על פי מקורות זרים, לישראל. "לאיראן אין שום קשר לכך. דיברנו עם הנשיא האיראני חסן רוחאני והוא לא מכיר אירוע כזה", אמר ארדואן, והוסיף: "אני מודאג מאוד ממה שקורה בסוריה, ומהלך הרוח בבריטניה, ארה"ב וגרמניה שיכול להסלים את המצב". אמר. "הידרדרות היחסים, יכולה להחזיר אותנו לשפל שהיה בתקופת המרמרה וקשה לשער את הבאות בעניין זה".

איראן זה כאן

לאחר השבוע הקודם שהיה סוער בהחלט בגבול הסורי ישראל כפי שסיקרנו כאן בהרחבה, השגרה חזרה לרמת הגולן כבר ביום שישי שעבר. ישראל הרתיעה בצורה יוצאת דופן את כוחות איראן בסוריה והרסה את תשתיות ההתבססות האיראנית במקום. המיליציות האיראניות השוהות בסוריה, לא מגיבות לעת עתה למילה האחרונה שנאמרה מצד ישראל בליל רביעי שעבר. או שטכנית הם כרגע אינם יכולים להגיב, או שהאיום הישראלי עשה את שלו.

דבר אחד כמעט וודאי – איראן תגיב, השאלה מתי ובאיזה צורה. השבוע נחשף שאיראן מממנת את העימותים בעזה, סוג של נקמה איראנית בישראל. מלבד החשש מטילים ארוכי טווח שיכוונו למרכז הארץ, האופציות הרלוונטיות בפני האיראנים כוללות תגובה שתגיע מצד חיזבאללה וצבא סוריה שכרגע שומרים על שקט. אולי השקט שלפני הסערה. בעתיד הפחות נראה באופק, ייתכן וישראל תעמוד מול ארבע חזיתות עויינות ותיאלץ לתמרן ביניהם.

לסיום, נפליג ברחבי הכפר הגלובלי לעבר אזור שפחות מעסיק את ישראל בצורה ישירה, אבל נושא חם בהחלט בעולם. לקראת פגישת נשיא ארה"ב עם הרודן מצפון קוריאה ולאחר המפגש בין הנציגים הדרום קוריאנים לצפונים, השבוע הגיעה ידיעה מפתיעה ביחס למגמת ההתחממות ביחסים בין צפון קוריאה למערב. בלילה שבין שלישי לרביעי, סוכנות הידיעות הצפון קוריאניות ציטטה את סגן שר החוץ של המדינה שאמר שארצו תשקול מחדש את הפסגה עם ארה"ב במידה ותמשיך בדרישה לוויתור מוחלט על תכנית הגרעין. סגן השר הוסיף כי טראמפ יוסיף להיות נשיא כושל אם ילך בדרכם של קודמיו.

אירועי יום שני

ללא ספק ביום שני השבוע, היה שיא העימותים בגדר הדרומית. ערב פסח השנה, החמאס הוציא אל הגדר אלפי פלסטינים במה שכונה אז, "צעדת השיבה". על פי מה שהכריזו כבר אז, יום הנכבה ויום עברת השגרירות, יהיה שיא העימותים באותו הגבול. אכן, יום שני השבוע היה שיא השיאים באותו הגבול. אולם ביום שאחריו, דעכו המחאות אל מחוזות מזעריים ביותר ויום הנכבה כמעט ולא הביא איתו בשורה משמעותית לארגון החמאס, שלא נדבר על הבטחה לתושבים כי יעבירו נאומים משטח ישראל אחרי שיכבשו אותו ביום שלישי. צה"ל מפרסם את רשימת התקריות בגדר אחד לאחד ונתוני הטרור באותו היום.

שיא המפגינים ביום שני השבוע: כ- 40,000

מוקדי הפגנה: 13 בשיא.

רשימת אירועי היום שהתרחשו במהלך הפרות הסדר האלימות:

11:30 ריצה המונית של מאות מפרי סדר לגדר בצפונית, כולל טיפוס על הגדר במספר נקודות.

12:53 פיצוץ חמישה מטעני צינור בצפון הרצועה.

12:58 פיצוץ מטען חבלה בצפון הרצועה.

13:15 סיכול הנחת מטענים על ידי חוליית מחבלים שפתחה בירי לעבר כוח צה"ל (4-6 מחבלים) בדרום הרצועה. הכוח הגיב בירי.

13:30 ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה.

13:45 ירי לעבר הכוחות בצפון הרצועה (8 מחבלים), בחסות הפרות הסדר. הכוח מגיב בירי.

13:50 תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.

14:09 שלושה פיצוצי מטענים, בדרום הרצועה.

14:10 תקיפת עמדת חמאס על ידי כלי טיס בצפון הרצועה.

14:13 זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה.

14:15 תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.

14:49 זריקת בקבוק תבערה לעבר הכוחות בדרום הרצועה. הכוח השיב באש.

15:10 פיצוץ מטען בצפון הרצועה.

15:26 תקיפת 5 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.

17:04 תקיפת עמדת חמאס על ידי טנק בצפון הרצועה.

17:25 תקיפת 3 יעדי חמאס על ידי מטוס קרב בצפון הרצועה.

19:02 ירי לעבר הכוחות בדרום הרצועה. בתגובה בוצע ירי טנק לעבר עמדת תצפית.

עפיפונים: 25, מתוכם 17 עם חומרי בערה

שריפות בשטח ישראל: 23 מוקדים

השארת תגובה