חם מהרגיל: מזג אוויר לשבת וחג

לאור הטמפרטורות הגבוהות והחום הצפוי עפ"י התחזיות לפקוד בסוף השבוע ובחג את ישראל מד"א מפרסם הנחיות לציבור, על מנת לצמצם נזקים אפשריים בגוף וקורא לציבור לנקוט אמצעי זהירות

אמבולנס בבני ברק בשבת
אמבולנס בבני ברק בשבת

בסוף השבוע הקרוב, בו עם ישראל יחגגו את חג השבועות צפוי לפקוד את ישראל מזג אוויר חם עם טמפרטורות גבוהות במיוחד. בימי שרב וחום כבד מורגשת עליה בפניות לקו החירום 101 של מגן דוד אדום מאנשים שמתלוננים על חולשה ותשישות, התעלפויות, התייבשויות ומכות חום ובמד"א ערוכים בהערכות מיוחדת.

החום הכבד שישרור בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם בדגש על תינוקות, ילדים וקשישים.
על מנת לצמצם למינימום את הפגיעות בנפש מפאת החום הכבד, מפרסם מד"א את ההנחיות לציבור, שיאפשרו שמירה על חיי אדם.

· הרבו בשתיית נוזלים: יש לשתות כמויות מספיקות של מים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לשתות לפחות 3 ליטר מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. הרבו בשתיית מים על פני כל שתייה ממותקת.

· אם מופיעים סימני התייבשות – דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מיידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר ולהרבות בשתייה אף מעבר לתחושת הצימאון.

במידה ומופיעים סימני פגיעת חום – דוגמת התעלפות, טישטוש בראיה, בילבול ועליית חום גוף, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון 101 או באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד.

· חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא שאינם מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל. במד"א קוראים למשפחות שלהן קרובים קשישים או מוגבלים לשמור עימם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר ואינם מראים כל סימן להתייבשות או פגיעת מכת חום.

אזהרה והצהרה
בשום אופן אין בהנחיות המפורטות אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי. בכל מקרה חירום רפואי יש להתקשר למד"א בטלפון 101 או דרך אפליקציית 'מד"א שלי' ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "אני פונה לציבור להישמע להמלצות מד"א ולעשות כל שביכולתם על מנת להימנע מפגיעות החום הכבד. אני פונה לכל מי שמסיע ילדים בכל השנה בכלל ובימי הקיץ החמים ובחג בפרט לעשות כל דבר שרק ניתן על מנת לוודא שלא השארנו חלילה ילדים ותינוקות ברכב ומבקש מכל אחד ואחת לתת מבט לרכבים החונים כי מבט אחד יכול להציל חיים."

השארת תגובה