הארץ נגד משרד הבריאות: הטבות לחרדים

לפי הדיווח ב"הארץ" משרד הבריאות גנז הנחיות האוסרות על קופות חולים לממן הטבות לציבור החרדי, במקום התקנות, שאסרו על קופות החולים להעניק הטבות מפליגות ולהפעיל מוקדי שיווק, הופץ לאחרונה חוזר מרוכך

מרפאת קופת חולים. צילום: רם אדרת הנדסה אזרחית
מרפאת קופת חולים. צילום: רם אדרת הנדסה אזרחית
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

משרד הבריאות גנז תקנות שהגבילו את הפעילות השיווקית של קופות החולים, המופנית בעיקר לציבור החרדי. התקנות, שניסחה סמנכ"לית הפיקוח על קופות החולים במשרד, רויטל טופר־חבר טוב, אסרו על מתן הטבות כמו חוגים, הרצאות ומתנות, שאין להם קשר לבריאות הציבור, וכן על הפעלת מוקדי שיווק להעברת מבוטחים בין קופות. 

הארץ מדווח כי במקום ההנחיות המחמירות הופץ באחרונה לקופות החולים מסמך מרוכך, שאורכו עמוד וחצי. על המסמך חתום מנהל חטיבת הרגולציה במשרד הבריאות, מוריס דורפמן, ואין בו כמעט זכר להגבלות המפורטות בנוגע להטבות, פרסום וקידום מכירות. ההנחיות, שצפויות להיכנס לתוקף ב–1 ביוני, מתמקדות בהגבלת מוקדי השיווק של הקופות באופן חלקי ופתוחות לפרשנות. "ההנחיות מתחמקות מאיסור ברור וחד־משמעי", אמר ל"הארץ" בכיר באחת הקופות. "הן ישיגו את התוצאה ההפוכה ויגרמו לקופות להוציא יותר על שיווק, רכישת מידע על מבוטחים פוטנציאליים ושיתופי פעולה לשיווק עקיף".

התחרות בין קופות החולים על המבוטחים התעצמה בשנים האחרונות, כשמאמצי החיזור מתמקדים כיום בעיקר במגזר החרדי. כפי שפורסם לאחרונה ב"הארץ", יישובים ושכונות חרדיים זוכים להטבות כסבסוד של חוגים, שירותי רפואת חירום ללא תשלום במוקדי שירות השבת, או חסות לאירועים בחצרות רבנים.

לפי הערכות של בכירים במערכת, הוצאות השיווק של קופות החולים נעות בין 200 ל–300 מיליון שקלים — פי עשרה ממגבלת הסכום שקבע הרגולטור לשיווק, 30 מיליון שקלים לכל הקופות יחד. התחרות גברה עד כדי כך שגורמים בקופות החולים עצמן פנו למשרד הבריאות בבקשה שיפעיל את סמכותו ויעצור את הסחף השיווקי, שחלק מהקופות מתקשות לעמוד בו כלכלית. במקביל, במשרד הצטברו תלונות על פעילות השיווק הענפה של הקופות בשנים האחרונות.

השארת תגובה