במדינת ישראל חוגגים: השריף הגיע

עכשיו אירופה ניצבת בפני דילמה קשה, ובריטניה נוטה להצטרף לאמריקאים • ואל תטעו, גם פוטין נהנה מההפצצות הישראליות בסוריה, שתורמות בעקיפין לכלכלה ולתעשייה הרוסית

טראמפ
טראמפ

באנגלית אומרים It’s done – זה נעשה. הנשיא האמריקאי באיחור טראמפי טיפוסי, פסק את פסוקו והחליט. ארה״ב פורשת חד צדדית מהסכם הגרעין, קוראת לידידותיה בעולם המערבי לנהוג כמוה, ו…… כאן העוקץ. דונאלד טראמפ חותם מיידית על חידוש הסנקציות נגד איראן בצורתן החמורה ביותר. הווי אומר, בתוך 60 עד 90 יום – אירופה חייבת לבחור, עסקים עם איראן המתגרענת, או איבוד מערכת הסחר ההדדי, עם מנהיגת העולם החופשי, ארה״ב של אמריקה.

שלשום טראמפ הודיע, וכבר אתמול חזר לאיים: ״איראן חייבת לחזור למו״מ או שמשהו חמור יקרה״. המסר לטהראן, לא פחות לאזנים אירופאיות שחשבו, ידבר, ינאם, יתמוסס. לא אצל ה״שריף״. כשה״משהו יקרה״, זה יהיה בומבסטי, כמו הנשיא האמריקאי.

על הפרק עסקאות ענק. עסקת חידוש צי המטוסים האיראני האזרחיים ב40 מיליארד דולר. 110 מטוסים חדשים הוזמנו מחברת בואינג ו100 מאיירבוס. עסקה שהתחילה, ולפחות בצד של בואינג האמריקאית חייבת להסתיים הרבה לפני גמר האספקה. חברת איירבוס המשותפת לאנגליה וצרפת, החצי השני של עסקת המיליארדים, לא תיקח סיכון לריב עם ארה״ב וגרורותיה.

חברת הענק סימנס הגרמנית וחברות הרכב הגרמניות והאירופאיות שהזדרזו לחתום חוזי ענק עם טהרן – בבעיה. לא מוותרים על השוק האמריקאי במחי יד. בפרט שעומד בראש, נשיא עם פתיל קצר, ש״מת״ לעודד את התעשיות בארה״ב. בפרט את תעשיית הרכב, שנחלשה מאד. בדטרויט, בירת תעשיית הרכב האמריקאי הולכים לקרוא כיכר על שם דונאלד טראמפ ולהנציחו כ״יקיר העיר״.

תרזה מיי מנהיגת בריטניה, לא הזדרזה להצטרף לעמיתיה מצרפת וגרמניה ושאר מדינות האיחוד האירופאי שהודיעו, שמבחינתם הסכם הגרעין וביטול הסנקציות על איראן תקף. דוברה של הגב' תרזה מיי שלא הצטרפה להודעת האיחוד האירופאי, הסכים להגיב: זה נושא שעוד נדון עליו עם עמיתנו מאירופה. בדרך כלל לגב' מיי יש שפה משותפת והבנה עם הנשיא האמריקאי. עידן ה״ברקזיט״ מתקרב, בדיוק בעוד שנה בריטניה מתנתקת מהאיחוד האירופאי. ההתנתקות מבטיחה שת״פ בריטי עם ארה״ב, על חשבון ולמרות האיחוד האירופאי. אנג׳לה מרקל מגרמניה ומקרון מצרפת מובילים את החזית הנגדית, יהיה מעניין.

מערכת הבנקאות העולמית מובלת ומונהגת על ידי ארה״ב. וושינגטון כופפה את שוויץ האליטיסטית שלא חברה באף ארגון בינלאומי שיכול להגביל או לחייב אותה. שוויץ לא חברה באו״ם ומוסדותיו. למרות זאת, ארה״ב כפתה על שוויץ ושאר בירות הכספים את דרישותיה האולטימטיביות, לגילוי וחשיפה של כל הח-ן החסויים מזה דורות. יתר על כן, ארה״ב קנסה בנקים ברחבי העולם במאות מיליוני דולרים עקב פעילות אסורה, הבנקים העדיפו לשלם ולהמשיך פעילות ולא להתווכח. כל העולם הכלכלי החופשי, למעט סין, הונג קונג וסינגפור, התכופפו לארה״ב ודרישותיה. מערכת הבנקאות הגרמנית קצת פחות.

סנקציות אמריקאיות על הבנק המרכזי של איראן והחרמת מערכת הבנקאות והסחר האיראנית, ידרדרו את הכלכלה בטהראן ואיראן רבתי שנות דור. המטבע האיראני הטומאן, התמוטט השבוע. מרמות של 41/42 אלף לדולר. הוא התחזק ל36/35 אלף לאחר הורדת הסנקציות ב2013, אתמול הוא נסחר ב 75.000 טומאן לדולר. קטסטרופה למחירי המזון, הדלקים, חלקי חילוף, כל מה שצריך האזרח הקטן.

בישראל חוגגים. דובר הסטייט דיפרטמנט אישר, שבשבועיים האחרונים המגעים והתיאומים עם ישראל, היו על בסיס יומיומי קבוע. זוכרים את הפאתטיות של הפרשנים להרע, שפירשנו את הנזק הבלתי הפיך שגורם נתניהו ליחסי ישראל-ארה״ב? להיזכר ולצחוק. הנאום התקיף של יאיר ג׳ל לפיד: ביבי, איבדת את זה. אתה גורם נזק… השאלה היחידה שעל הפרק, היכן? ומי הם 18 המנדטים שעדיין ניתנים ל״יש-עתיד״? ה״לפיד״ עומעם, רציונלית הוא חייב להיכבות.

השנאה האישית לבנימין נתניהו ולימין, מתחזקת את עצמה, ללא הגיון, שכל וביקורת עצמית מינימלית. הפרשנים, זרזירי התקשורת, קבוצת ידיעות אחרונות ו״הארץ״, לעולם לא טועים, המציאות טועה. צריך להחליף את המדינה או את המצביעים הברברים. בישראל זה לא מצליח להם, העם בוגד! עכשיו הם מנסים בארה״ב. חסידי האדמו״ר אובמבה, לא סולחים להילרי שהפסידה. היחיד שקם ואמר: כשמגיע, ומגיע לנתניהו כפיים! זה ״בוגי יעלון״. איש אמון, ישר דרך ונקי כפיים. לכן הוא לא מתאים למדמנת הבאושים של הפוליטיקה הישראלית.

סיסמת הבידוד המדיני שכופה בנימין נתניהו על ישראל, היא אפילו לא בדיחת-קרש. למחרת הפצצת חיל האוויר בסוריה, עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו ליד מנהיג רוסיה, פוטין וסוקר מצעד צבאי במוסקבה. לא פאטה-מורגנה, מציאות נושמת. שפרשן אחד יתנצל, צדיק אחד בסדום אין. שגרירויות פרגוואי וגואטמלה מצטרפות לארה״ב בירושלים הבירה. אחרות כבר הודיעו על כוונתם לעשות זאת. ראשי מדינות ונשיאים עומדים בתור, להתקבל בירושלים. אמנון אברמוביץ עדיין מנותק. נחום ברנע לא מחובר זמנית, בן כספית בודק עלויות סיגרים ושמפניה, סימה קדמון לא מעודכנת. ב״הארץ״ זו בכלל מדינה אחרת. כשאין מילה טובה כשמגיע! היחס למילה הרעה בהתאם.

נתניהו התקבל בחום במוסקבה. פוטין יודע להעריך מנהיגות. בפועל, כשישראל מפציצה בסיסים איראנים בסוריה, היא עושה רק טוב לתעשיית הנשק הרוסית. טהרן אצה רצה לרכוש מערכות מתקדמות במוסקבה. ישראל מפציצה אותם וחוזר חלילה. הכלכלה הרוסית מקבלת תמרוץ והזמנות חדשות. לפוטין נוח שישראל עושה את העבודה בסוריה! חלק מכובד מהמיליארדים שאירופה מזרימה לטהראן, מגיעים בסופו של עניין למוסקבה. הזחילה האיראנית-סורית אחר ההגמוניה הרוסית, משחקת לידי הרוסים. איראן מוחלשת, סוריה התלויה בגרונה במוסקבה, טובות לפוטין ולקרמלין.

הנשיא האמריקאי השאיר מוצא. הוא לא סגר את השערים. הוא מחפש הסכם משופר. לדעתו אפשר להגיע אליו. בוושינגטון מאמינים שבטהרן ימחלו על הכבוד, יפחדו מהתקוממות עממית שתגיע על רקע כלכלי קשה מנשוא, וינסו להגיע להסדר חדש בתיווך אירופאי. דונאלד טראמפ בשונה מאחרים יודע להיות מנצח נדיב. הוא הוכיח זאת בקופלמנטים והמחמאות שהוא חולק כיום למנהיג צפון קוריאה קים ג׳ונג און. בעבר הקרוב הוא היה ״איש הטילים״, היום הוא מנהיג, שטראמפ טס לפגוש אישית, ובסינגפור.

דונאלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין עם איראן, מפציץ בסוריה כעונש על שימוש בנשק כימי, נותן חסות למדיניות ישראל בעזה ולהפצצות ישראליות שוטפות בסוריה, אך מכוון לצפון קוריאה. בפיונג׳יאנג הבירה, יושב לו השליט, המלך הכל יכול, מי שהכריז על עצמו 'בן האלים', בארמונו המפואר, מביט לשמיים וחושב, הנקודות השחורות הינם ציפורים שעדיין לא כורסמו על ידי בני עמי הרעבים? או מטוסים אמריקאים בדרכם אלי? קים ג׳ונג און לא טיפש! זה לא אובמבה, זה השריף! המדיניות הטראמפית מצדיקה את עצמה. אירופה האנטישמית, עסוקה בעצמה ובבעיותיה המאיימות על זהותה. ההתעוררות וההתפכחות יגיעו, ייתכן ומאוחר מדי.

תגובה אחת
  1. אין על טראמפ. תותח אמיתי. הוא המשיח של ישראל.

השארת תגובה