מעקב: דיון בכנסת על פטור ל'אמנסטי'

בעקבות הפרסום ב'כל הזמן' על ההקלות במיסוי לארגון הקורא לפגיעה בישראל ובחיילי צה"ל, באמצעות חרמות והעמדה לדין, תקיים ועדת הכספים דיון מיוחד

אמנסטי אמנסטי
אמנסטי אמנסטי

וועדת הכספים בראשותו של חה"כ משה גפני צפויה להתכנס ביום חמישי הקרוב לדיון בסוגיית סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. אלא שמבדיקת 'קו עיתונות' עולה כי מדובר בדיון כללי בלבד, ללא התייחסות  לסוגיה כלשהיא. "הדיון הוא כללי ולא ברשימה מסוימת", נמסר לנו ממזכירת הועדה. "עשויים לעלות נושאים שונים".

על פניו, זה נשמע הגיוני לחלוטין. אחת לתקופה נדרשת הרשות המחוקקת לדון בסוגיה חשובה זו. אלא שמאחורי הקלעים, נראה כי מדובר בלא פחות מקומבינה פוליטית שעשויה לסייע לארגון התומך בחרם על ישראל.

כזכור, לפני כחודש וחצי חשפנו כאן ב'קו עיתונות' כי לפני כשנה וחצי דנה וועדת הכספים בסוגיית אישור סעיף 46 לפקודת מס הכנסה ל-76 עמותות שחלקן שנויות במחלוקת, ובסיום הדיון הוחלט לאשר את מתן ההטבה ל-75 עמותות ולשלול אותה מעמותה לגביה קיים חשש לפעילות מיסיונרית, דבר האסור על פי החוק בישראל.

אחת העמותות שבעניינה דנה הוועדה בהרחבה היא 'אמנסטי ישראל'. לטענת חלק מחברי הוועדה, ובראשם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ומיקי זוהר, הארגון פועל נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל, באמצעות פעילות שדורשת לא פחות מאשר העמדת חיילי צה"ל לדין בבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג.

בתגובה, אמר יו"ר הוועדה גפני כי "כוותיק חברי הוועדה, אני יודע ש'סעיף 46' היה כלי שהצביעו עליו בדקה אחת וסמכו על מה שמשרד האוצר אמר עד שתי הקדנציות האחרונות. זהו כלי שבא בעקבות העובדה שהמדינה יצאה מסיוע בנושאים חברתיים. בנושאים שהמדינה מסייעת לא ניתן לקבל סעיף 46. ברבות השנים כשהתחיל עניין השקיפות וסעיף 46 עלה על המוקד, גם לי יש בעיה ויש דברים שגם אני לא יכול לתמוך בהם, אם היו מגיעים באופן בודד הייתי צריך להצביע נגד. אך זה מגיע כחבילה אחת ואני לא מסתכל על הרשימה אלא על הקריטריונים והעמידה בהם מבחינת הדרג המקצועי. אם נפגע במנגנון הזה על ידי הכנסת שיקולים פוליטיים זה יסב פגיעה בלתי רגילה גם בנושאים חברתיים וגם בנושאים הדתיים, כי הם לא בסדרי העדיפויות של הממשלה, וגם בתי כנסת לא מקבלים כסף אלא מתרומות. אני מציע לחבריי שלא להחריג את אמנסטי".

לבסוף, הושגה פשרה בהסכמת היו"ר גפני, במסגרתה ההטבה ניתנה גם לאמנסטי אך לשנה אחת בלבד, שבמהלכה הוטל על רשות המיסים לקיים בדיקה חוזרת ואילו חברי הכנסת המתנגדים ינסו לקדם הצעת חוק לשינוי הקריטריונים למתן ההטבה מתוקף סעיף 46, כך שגופים שפועלים נגד האינטרסים של המדינה לא יוכלו לקבל את ההטבות.

אלא שבמהלך השנה חלה תפנית בעלילה. בשונה מבעבר, אז הסתפקה 'אמנסטי ישראל' בקריאות להעמדתם לדין של חיילי צה"ל, לראשונה הצהיר הארגון כי הוא קורא להחרמת ישראל במסגרת קמפיין "במלאת יובל לכיבוש", בו קרא לאיסור סחר עם ההתנחלויות. באמנסטי טענו כי הם אינם קוראים במוצהר לחרם צרכנים, אלא לאיסור סחר ממשלתי. "היסטורית, אמנסטי אינטרנשיונל מעולם לא תמכה בחרם צרכנים ולא התנגדה לחרם צרכנים. לעומת זאת, אנחנו מגנים על זכותם של אזרחים להשתתף בחרם צרכנים ולדבר בעדו ואף יצאנו בקמפיינים להגנת אלו שנענשו על פעולות שכאלו. עם זאת, הנטל לא צריך להיות מוטל על כתפי הצרכנים. תיאורטית, אם אין מוצרים מההתנחלויות בשווקים, לא יהיה צורך בחרם צרכנים על מוצרים אלה".

בתגובה, הודיעו במשרד המשפטים, המשרד לנושאים אסטרטגיים ומשרד האוצר על שלילת ההטבות הניתנות לעמותות, וזאת בכפוף לחוק החרם על ישראל. "נשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כולל שלילת הטבות מס נגד כל ארגון שיפגע במדינת ישראל או בחיילי צה"ל", הודיע השר כחלון. מעבר להודעה על שלילת ההטבות, הפרט החשוב שבהודעה הוא שהמדינה מכירה בכך ש'אמנסטי ישראל' הוא ארגון הקורא להחרמת ישראל.

אלא שלמרות שעברה שנה וחצי מאז הוחלט בוועדת הכספים כי כעבור שנה תדון הוועדה בשנית בעניינה של 'אמנסטי ישראל', הדבר לא נעשה. לא זאת בלבד, אלא שמבדיקת 'קו עיתונות' עלה כי רשות המסים הכינה את הדו"ח המדובר על פעילות הארגון ואף הגישה אותה למזכירות הועדה, אך משום מה לא התכנסה הוועדה לדון בנושא. בנוסף, פניות רבות שנשלחו ליו"ר הוועדה, חה"כ משה גפני, הן מטעמם של חברי כנסת החברים בוועדה והן מטעם עמותת 'בצלמו' לא נענו.

כשפנינו לרשות המסים הופתענו לגלות כי לפי נתוני הרשות אושר הפטור ל'אמנסטי ישראל' לשנתיים. זאת, בשונה מהחלטת וועדת הכספים לאשר לשנה אחת בלבד. בדקנו עם חבר הוועדה, חה"כ בצלאל סמוטריץ', שהופתע למשמע הדברים ואמר שזה "לא נכון". סמוטריץ' הוסיף והדגיש כי "אישרו את הפטור לשנה. שיעברו על הפרוטוקול של הוועדה".

במענה לפנייתנו עם פרסום הידיעה, השיבו אז מטעמו של גפני, כי "בדקנו. לפי הדו"ח של רשות המסים – הם עומדים בכל התנאים לקבל סעיף 46. אם מישהו מחברי הכנסת רוצה לדון בזה, (למרות שהם עומדים בתנאים) צריך להגיש בקשה לקיום דיון בועדת הכספים וידונו בזה".

כעת, נראה כי הפרסום ב'קו עיתונות' אכן עשה את שלו והוועדה אכן תתכנס לדון בסוגיה בקרוב. אלא שכפי שכתבנו בפתח הידיעה, הדיון כלל לא אמור להתייחס לסוגיית אמנסטי ולכן לא הורו במזכירות הוועדה לנציגי רשות המסים להביא את הדו"ח שנכתב במיוחד עבור זה.

במצב שכזה, לא יתאפשר לוועדה להצביע באשר לביטול הסעיף ל'אמנסטי' עד אשר ייקבע מועד אחר לדיון בסוגיה, במידה וזה אכן יקרה, ספק אם הממשלה עדיין לא תסיים את תפקידה והרכב הוועדה יישאר כמו שהוא. במילים אחרות, מצב שכזה יאפשר לגפני לומר לחברי הוועדה כי אכן עמד בהבטחתו לשוב ולכנס דיון בנושא – אך בפועל ישאיר את האישור לאמנסטי לתקופה נוספת. כך שכספי משלם המסים, יממנו את קידום החרם נגד ישראל.

דיון סוער בועדה

בתוך כך, אישרה השבוע (ב') ועדת הכספים הקלות במס על תרומות ל-86 עמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות ע"י המדינה. ל-84 עמותות אושרו הקלות במס הכנסה על תרומות ול-2 עמותות ניתנו הקלות במיסוי מקרקעין.

בין העמותות שאושרה להן ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, בריאות, דת, סעד, ספורט, הגנת הסביבה, מדע, קליטת עלייה וגופים שעוסקים במניעת אבטלה. במהלך הדיון עלה כי על מנת לקבל אישור ניהול תקין נדרשות העמותות לכשנתיים פעילות בשל מדיניות הממשלה, מצב המקשה עליהן לקבל הכרה והטבות מס. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני קרא לתיקון המצב נוכח חיוניותן הרבה של חלק מהעמותות.

בפתח הדיון העלה ח"כ עודד פורר לדיון את ארגון אמנסטי שמקבל הקלות מס ואמר כי "לפני כשנה וחצי אישרנו כאן את ארגון אמנסטי להכרה ממס לפי סעיף 46 א, למרות ויכוח שהיה בוועדה. הוועדה ביקשה תוך שנה דיווח אם הם פוגעים במדינת ישראל. אמנסטי קראה בחודש שעבר לאמברגו נשק על מדינת ישראל בעקבות העימותים בעזה. אני לא חושב שאנחנו יכולים לאשר את הפטור הזה בלי שהדבר יבוא שוב לדיון הוועדה ומשלא הוגש דו"ח כזה".

בתגובה, טען ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים ברשות המיסים, כי "היום הדיון הוא לא על אמנסטי. היה תנאי לעניינם שלאחר שנה יוגש דיווח ולא דו"ח. הגשתי דיווח במייל פשוט שדיווחתי שלמיטב ידיעתי, כולל כותרות מהעיתונות שיש תלונות נגד אמנסטי על קריאה לחרם נגד מדינת ישראל. ככל שידוע לנו אנחנו בודקים את הנושא הזה לפני ולפנים כרגיל. לצד כך יש מספר שיקולים למתן ההטבה ובהם לא נמצא שיקול של חרם על מדינת ישראל".

ח"כ פורר השיב ואמר כי "לא סביר שארגון שקורא לאמברגו נשק על מדינת ישראל יזכה להטבות מס ממדינת ישראל". בתגובה, קרא ח"כ אחמד טיבי לקיים את הדיון בשידור חי. "אם הדיון יתקיים אני מבקש שיהיה באולם נגב בשידור ישיר, חשוב שכל העולם יראה את זה", אמר.

לבסוף הרגיע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, את הרוחות ואמר כי "קיבלנו פניות ממספר ח"כים ונקיים דיון על הדבר הזה. אנחנו צריכים גם לבדוק אם יש לנו סמכות באופן כללי, נקיים דיון עקרוני על העניין, לא ספציפית על אמנסטי. האם ניתן לפסול עמותות במצבי קיצון, האם צריך רוב גדול, זה דיון מעמיק מעבר לעמותה כזו או אחרת. אמנסטי זה דיון שצריך להתקיים בעקבות דיון כזה".

השארת תגובה