ישראלי וערבים חברו למועצת ירושלים

רשימה ישראלית-פלסטינית תנסה לראשונה להביא את ערביי ירושלים לקלפיות, במה שעשוי לשנות לחלוטין את מפת המשחק • פעיל השלום גרשון בסקין מסביר כיצד נוצרה היוזמה, מי חברי הרשימה ומה סיכוייה

כיכר ספרא
כיכר ספרא

ובזמן שהקרב על ראשות העיר תופס את מרבית הכותרות, הרי שגם בזירת הרשימות המתמודדות בירושלים, נרשמים חידושים מפתיעים.

בימים האחרונים, מתגבשת רשימה ישראלית-פלסטינית חדשה, שתבקש להכניס נציגים מטעמה למועצת העיר. מדובר במהלך דרמטי בו ייעשה ניסיון לגרום לראשונה להביא את ערביי מזרח העיר לקלפיות, לגרום להם להיות מעורבים בעשייה העירונית ולהכניס נציג מטעמם למועצה.
בשכונות מזרח ירושלים מתגוררים מעל מרבע מיליון ערבים-ירושלמים, רובם המוחלט לא מחזיק באזרחות ישראלית – למרות שהם יכולים לבקשה – אך הם נמצאים במעמד של 'תושב', המעניק להם זכות הצבעה בעירייה, בניגוד להצבעה בכנסת. בעבר ניסו גורמים מסוימים במזרח העיר להתמודד בבחירות מקומיות, אך הם נהדפו עד מהרה, אוימו והוצגו בחברה הערבית כמשת"פים של הציונים.

מי שעומד מאחורי הרשימה החדשה הוא גרשון בסקין, אמריקאי בעבר, ירושלמי בהווה, פעיל שלום מפורסם, ומי שהיה ממובילי המו"מ לשחרורו של גלעד שליט.

• גרשון, "הערבים ינהרו לקלפיות"?

"כמישהו שעוסק 40 שנה בתחום, אני חושב שבניגוד לפעמים האחרות, הפעם יש סיכוי להצליח".

• מה נשתנה?

"קורה משהו במישור הלאומי, היעדר שלום, העובדה שלפלסטינים בירושלים אין אבא, הרשות לא יכולה לתפקד, במזרח העיר מבינים היום שהאסטרטגיה בה נקטו 50 שנה של אי השתתפות בבחירות – לא היטיבה עמהם. גם בצד הישראלי יש מיאוס מהדרך הפלגנית והמסוכסכת, אנשים רוצים לראות פוליטיקה אחרת. נהיה רשימה מכילה, בה כולם ישבו יחד".

• בעבר הערבים שניסו לרוץ התקפלו בגלל איומים.

"נכון, אבל בעבר גם לרוב היה מדובר באנשים אינטרסנטים, שהיו קשורים לעירייה, למכרזים, או קיבלו עבודות. הם לא ייצגו את הקו הלאומי הפלסטיני. עצם העובדה שהמצטרפים אלינו הם אנשים נחשבים ומוערכים, מלמדת שהם כן מנהלים מאבק לשימור זכויותיהם בעיר, מתוך הבנה שמה שלא יהיה, גם אם ירושלים תהיה בירה לחמש מדינות – היא תישאר עיר פתוחה, ולכל מי שחי בה מגיעים אותן זכויות שוות. כיום הערבים חיים מתחת לקו העוני, סובלים נורא, אין כיתות, אין אישורי בנייה, מצב לא טוב".

• מי תהיה הצלע הערבית ברשימה?

"במקום הראשון יעמוד עזיז אבו שרה, איש עסקים צעיר, במקור מוואדי ג'אז, משתייך למשפחת אבו סנינה המפורסמת מחברון. אני אהיה מספר 2. היתר לא הוחלט. כן יהיה ברשימה שוויון בין ערבים ליהודים ובין גברים לנשים".

• איזה פעולות כבר עשיתם לטובת המפלגה?

"אנחנו נמצאים בשבוע שלישי להתארגנות, אנחנו מנהלים בעיקר פגישות בצד הפלסטיני וגם ברמה הלאומית עם ההנהגה ברמאללה. אנחנו עדיין בתהליך, המטרה היא להבטיח שבצד הפלסטיני הרשמי לא 'יחסלו' אותנו, רעיונית, לא פיזית, לפני שאנחנו מתחילים וכבר היו דברים".

• תהיו חלק מהקואליציה העירונית?

"אנחנו רוצים לשבת בקואליציה ולהיות חלק ממקבלי ההחלטות. אם נרצה או לא – 38% מתושבי ירושלים הם ערבים, צריך לעבוד למענם".

• אתה למעשה פותח את הדלת בפני ערביי ירושלים ומביא אותם לקלפי, תהליך שאם יצליח עלול להביא ראש עיר ערבי לבירת ישראל, אתה חי בשלום עם זה?

"המעורבות הפלסטינית היא ברכה ולא קללה. היא תביא למצב בו ירושלים באמת תהיה אור לגויים, וסמל לאיך חיים יחד בעיר רב אתנית, דתית ותרבותית".

לסיום, מבקש בסקין להבהיר: "חשוב לי לומר שהמהלך לא צריך להפחיד את היהודים. אני מבין את הפחדים ואת הסכנות הביטחוניות שנלוות, אבל אנחנו מדברים על חיים בשלום ועל העברת מסר שכמו שזה שיש לי שכן חרדי לא צריך להפחיד אותי, כך כולם יכולים לחיות יחד בשלום".

תגובה אחת
  1. אני בשוק מהדמיונות בהם חי אותו פעיל שוטה.
    זה יהיה אסון לאומי אם בערייית ירושלים ישבו נציגים ערבים- ראו מה קורה בכנסת בדמות הרשימה המשותפת.

    איך אתה בכלל יכול להשוות חרדי לערבי חמום מוח שכמוך?…חרדי הוא דם מדמך- הוא לא אויב, הוא לא עם אחר שוטה שכמוך. השוואה כ"כ הזויה ומקוממת.

    ויותר מזה הדמיונות "שכולם יכעולים לחיות בשלום ואין מה לפחד" זה הכי מפחיד- כי אתם בשמאל לא חיים מציאות אלא דמיון. מי שלא חי במציאות שבא 38% מתושבי העיר הם שונאי ישראל בדמם וכל החיוכים זה רק מסיכות- אינו יכול לשבת בכלל כנציג ואף לא כפקיד זוטר.

    אני מקווה שמישהו יסקל את היוזמה ההזויה הזו!

השארת תגובה