מיזם חברתי: 600 מדורות עד ל"ג בעומר

זו השנה השלישית בה מתקיים המיזם החברתי, ומארגני המיזם צופים שהשנה יישבר השיא ולמעלה מ-20,000 משתתפים ביותר מ-600 מדורות

לג בעומר במירון, צילום פישל רוזנפלד (124)
לג בעומר במירון, צילום פישל רוזנפלד (124)

בימים אלו עד לל"ג בעומר מתוכננים להתקיים כ-600 מדורות קונספט ייחודיות במסגרתם ייפגשו קבוצות צעירים מכל רחבי הארץ, עם דור מקימי ומייסדי המדינה. המשותף למייסדים הוא פעולתם להגשמת החלום הציוני והקמת מדינת ישראל . בכל מדורה או מפגש של צעירים, יספרו נציגי דור המייסדים את סיפורם האישי מימי הקמת המדינה אשר שוזר בתוכו את הסיפור הלאומי של כולנו.

זו השנה השלישית בה מתקיים המיזם החברתי, ומארגני המיזם צופים שהשנה יישבר השיא ולמעלה מ-20,000 משתתפים ביותר מ-600 מדורות ייקחו חלק במדורות בהן יסופר סיפור הקמת המדינה בגוף ראשון. מארגני המיזם מספרים כי השנה, עם חגיגות ה-70 למדינה, חשוב מתמיד לתת את המקום והבמה למייסדי המדינה ולאפשר לדור הצעיר להיחשף ולהכיר את הסיפורים מאותם הימים ממקור ראשון. המארגנים מתארים כי עבור מייסדים רבים, המיזם מהווה הזדמנות ראשונה שניתנה להם לשתף את סיפורם האישי מאותם הימים.

אחד מסמלי התקופה של דור המייסדים הייתה המדורה: נשים וגברים היו מתיישבים יחדיו מדי ערב מסביב למדורה אשר שימשה מוקד לפעילות התרבותית, הרעיונית והחברתית. הפעילות הייתה הדרך של דור המייסדים לייצר רשת חברתית מסוג אחר, וסימלה את תקופת הבשורה של הקמת הארץ והמדינה.

כיום, 70 שנים אחרי, מבקשים מובילי מיזם "מסביב למדורה" לחדש את מסורת המדורות כפי שהייתה נהוגה – בין אם במדורות באופן ממשי ובין אם בחידוש השיח שאפיין את המדורה במפגשים בבתי הצעירים שיארחו את המפגשים.

הציבור כולו מוזמן לגבש קבוצות מכל הגילאים ומכל הקשר חברתי או משפחתי, כאשר מובילי המיזם יחברו את הקבוצות עם נציג מדור המייסדים ומקימי המדינה שיגיעו אליהם. במסגרת הפעילות, נציגי הדורות הבאים יוזמנו לאתגר את המייסדים בשאלות אשר יעסקו במקומה של החברה הישראלית אז והיום. לטובת המטרה, יוצעו למשתתפים מערכי דיון ושיח באתר המיזם, לשימוש המארחים בנוסף לשיחתו של המייסד.

ניר יששכר, מנהל מיזם "מסביב למדורה": "המייסדים המשתתפים בפרויקט נמצאים בעשור התשיעי והעשירי לחייהם. קשה להודות בזה, אך זו הזדמנות כמעט אחרונה עבורם לספר ועבורנו לשמוע ממקור ראשון סיפור אמיתי ואישי על קום המדינה. גם סבא שלי ז"ל שעלה מעיראק למעברה בב"ש ועסק בהמשך בחקלאות ובהקמת חנות היה מבחינתנו מייסד, למרות שהוא לא בהכרח היה תופס את עצמו ככזה. לכן המיזם הזה הוא כל כך חשוב – בפעם הראשונה המייסדים יספרו את הסיפור, פשוט כי אף אחד לא שאל אותם או ביקש לשמוע מהם עד עכשיו על אותם ימים. אנחנו בטוחים שכל צעיר שיששתף במיזם וישמע את המייסדים, יזכה למחשבה מקורית מזווית אחרת על המציאות הנוכחית שלנו בישראל 2018. זה חשוב לנו ללמוד מהם, וזה חשוב לדור שלהם להעביר לדור הנוכחי שמוביל ועוד יוביל את את המדינה על מה שהם למדו"

אלי שמעוני ז"ל, ששירת בפלמ"ח כלוחם ומשתתף במיזם: "בכל ערב, שלמחרת בבוקר לא היינו צריכים לצאת למבצע או לקרב, היינו עושים מדורה, יושבים, נהנים, צוחקים, מדברים ושרים. זאת הזדמנות לחדש את הרעיון הזה, וזה מרגש ונהדר. "

השארת תגובה