מאות אלפים ב'עצרת' נגד החוק

ר"ח אדר שני תשע"ד, כשמאות אלפים מבני הציבור החרדי יצאו לרחובה של עיר בעצרת נגד חוק לפיד

איזאק למוסף
איזאק למוסף
>> בעל עסק? לחץ כאן וקבל אתר לעסק שייראה מליון דולר!

זה היה מחזה שבטוח יכנס להיסטוריה החרדית, זה היה אחד האירועים הדרמטיים שגם הוכיחו את החוזק ואת העוצמה של האחדות וליכוד השורות בתוך הציבור החרדי, וגם הוכיח שיש דברים שבהם כל המחלוקות וכל הפלגים וכל השבטיות והעדות שמים אותם בצד.

הייתי מדוברי העצרת, האירוע הגדול, וגם הייתי לצד אירועים ציבוריים אחרים שעשו הרבה גלי תקשורת וגרמו להתעניינות תקשורתית גדולה, זה היה השיא. זה היה דרמטי. התהודה התקשורתית של האירוע הזה חצתה את כל הקווים והכללים שאנחנו מכירים באירועים גדולים מול התקשורת.

מכל העולם רצו לדעת ולהבין על מה אנחנו מדברים, על מה כמעט חצי מיליון איש עוזבים את עיסוקיהם ויוצאים החוצה להגיד עד כאן, כואב לנו קשה לנו, יש לנו רבנים מנחים את דעתנו והם אומרים לנו חברים שימו הכול בצד ובואו להפגין. לא היה קשה לנו להסביר את הכאב של הציבור כי זה היה ברור, צריך להזכיר לקוראים שאנחנו מדברים על שיא של גזרות לפיד, שיא של גזרות של ממשלה שחרטה על דגלה מלחמה בכל מה שקשור לדת, מלחמה בכל מה שקשור למסורת ישראל, ובראשם הגיוס שאותו דחף יאיר לפיד, הוא היה שר אוצר כוחו במיטבו, והוא כמענה לפסילת בג"צ החליט ללמד את החרדים לקח, לתת להם מה שנקרא חוק שאני כופה עליכם עם סנקציות, עם עונשים, וזה היה הקש ששבר את גב הגמל לציבור החרדי וההנהגה אמרה לצאת, אז הסברנו את זה.

מה שהיה קשה להסביר לציבור הכללי זה למה אנחנו רואים בלימוד התורה כערך עליון, וזה משהו שמי שלא בא משם, מי שלא היה שם לא יבין, על זה אפשר לומר "זר לא יבין זאת". כאחת התובנות המרכזיות של האירוע הדרמטי הזה שליוויתי אותו ברמה התקשורתית, הבנתי שיש דברים שגם אם אתה מסבירן הכי גדול, ויש לך את השיטות ואת הכלים ואת האפשרויות והניסיון להסביר ולהוציא לאור בצורה הכי טובה, יש דברים שהם מהבטן, שהם מהלב, שהם מה"קישקעס" של הציבור שלך, שזה מה עושה לימוד תורה, על מה חונכנו, על מה אנחנו נאבקים, ועל מה אנחנו רואים את ערך דור העתיד.

וזה משהו שלקחתי משם: מה שאתה לא יודע להסביר – אל תנסה אפילו. וזה משהו שאני אומר גם היום לציבור הדוברים ולכל מי ששואל אותי, אל תנסו להסביר משהו שהוא לא יודע לרדת בגרון של אנשים אחרים, יש לנו מספיק דברים להסביר. אין לנו צורך להסביר כי לא תהיה לנו אפשרות כזו, אין לנו אפשרות להסביר את הערך, את הרוח החיה של לימוד התורה, שאנחנו כאנשים שעוסקים יום יום בתקשורת אולי פחות מודעים אליו.

היום שאנחנו במקום חדש בממשלה אחרת ושרים אחרים, אנחנו צריכים גם להיזכר, ואין כמו מגזין חג שחוזר אחורה במנהרת הזמן. אנחנו מנסים להשוות את התקופות, התקופה הזאת שניתן להגדירה תקופת החושך, אנחנו בתקופה בה ממשלה שהייתה נלחמה בכל דבר ביודעין ובלא יודעין, לפחות מפלגה אחת "יש עתיד" לא שאלה שאלות, לא הייתה תמימה, חיפשה מאחורי הקלעים כל אפשרות איך לנקר את עיני הציבור החרדי ולא בחלה בשום אמצעי, היום היא כבר למדה את הלקח, העם לא אוהב את זה, גם לפיד האיש יודע שהוא צריך לשנות כיוון, כי הוא יודע שדבר כזה לא יתקבל יותר.

כאשר אנחנו מקבילים את שני התקופות צריך לומר את האמת: אנחנו כיום בעידן אחר, כמה שיש לנו ביקורת היום על חוק כזה או פעילות אחרת ועל הנציגים שלנו, צריך להבין שאנחנו נמצאים היום באמת בעולם אחר, שזכינו שהממשלה ההיא כבר לא קיימת, ותמורתה קם שלטון אחר שעם כל הבעיות שיש, ויש הרבה בעיות ומה לייעל לשפר ולתקן לטובת הציבור החרדי, עדיין הנרטיב המרכזי הוא לא אנטי. לכן צריך להבין שגם הדברים האלה כאשר הם עולים על שולחנם של גדולי ישראל בבואם להחליט על מהלך ציבורי – גם הדבר הזה נלקח בחשבון.

השארת תגובה