הגבאי התבלבל, הגר"ח קנייבסקי הכריע

מרן הגר"ח הכריע בשאלת גבאי האדמו"ר שהתבלבל, ח"כ מקלב חושף סיפור על הרב שך והקוגל בקרלין, ערב הוקרה על ספינה ששטה בנהר מוסקבה והגרש"מ עמאר בהדסה

בבית הגרח קנייבסקי, צילום דוד זר (33)
בבית הגרח קנייבסקי, צילום דוד זר (33)

• רבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר הגיע למרכז הרפואי הדסה בכדי לראות את ההכנות הרבות שנעשו לקראת הפסח במטבחי הדסה. במהלך ביקורו מינתה הנהלת הדסה את הרב כשליח למכור באמצעותו את החמץ של המרכז הרפואי – הדסה עין כרם והדסה הר הצופים, לאחר עריכת השטר כנהוג- נמכר החמץ לנכרי. מצד הנהלת המרכז הרפואי 'הדסה' נטלו חלק: רב המרכז הרפואי הרב משה קליין, מנהלת בית החולים 'הדסה הר הצופים' ד"ר תמר אלרם והאמרכל הראשי מר אודי שאולוף. נציגי הנהלת המרכז הרפואי 'הדסה' הודו להרב הראשי לירושלים הרב שלמה משה עמאר על שזיכה אותם למכור את החמץ וסקרו בפני הרב את הכנות הרבות במרכז הרפואי 'הדסה' לקראת חג הפסח. לאחר מכן ערך הרב הראשי סיור במטבח בית החולים וראה את הפעילות הענפה עליה עמלים לקראת חג הפסח, תוך כדי הקפדה יתרה על כל הלכות והחומרות הנהוגות בבתים רבים בישראל בימי הפסח.

• במוצאי שבת פרשת ויקרא וראש חודש ניסן, נערך ערב הוקרה מיוחד לידידי ותומכי בית הכנסת המרכזי "בית מנחם" שבמרכז היהודי-קהילתי "מארינה רושצ'ה" במרכז מוסקבה, בציון טו"ב שנים מאז הועבר בית הכנסת למשכנו הגדול והמרווח.

האירוע נערך בשילוב סעודתא דדוד מלכא משיחא, על ספינה ששטה בנהר מוסקבה, מתוך הוקרה והערכה למשתתפים על תמיכתם הגדולה והעקבית, המאפשרת את התפתחות והגדלת פעילות בית הכנסת המרכזי, אשר מהווה בית רוחני למאות ואלפי יהודי מוסקבה בירת רוסיה. האירוע נפתח על-ידי המרא דאתרא של בית הכנסת ורבה הראשי של רוסיה, הגאון רבי בערל לאזאר, שהחל את דבריו בסיפור חסידי כנהוג במוצש"ק, ולכבוד ב' בניסן הילולת מוהרש"ב מליובאוויטש, ומשם המשיך והפליג בשבח הפעילות הגדולה של בית הכנסת, שמרבה ספסלים בכל תקופה, בהצטרפותם של מתפללים ולומדים נוספים, בזכותם של הגבאים היקרים והשמש המסור ר׳ צבי-הירש (גרישא) גרשוי.

את דבר הגבאים הביא מנכ"ל המרכז היהודי מארינה רושצ'ה הרב מרדכי ויסברג, אשר הציג בפני ציבור המשתתפים את עשרת הפרויקטים המכובדים של בית הכנסת, ובהם: קביעות של מנייני תפילות, מרכז שיעורי תורה, לסידור חברותות לכל אחד, שיעורים קבועים, מקוואות טהרה, ספרייה תורנית עשירה, חדר הכנסת אורחים, תכניות לילדים ועוד.

בזה אחר זה הוזמנו המכובדים לקבלת תעודת הוקרה מיוחדת, מידיהם של הרב הראשי הגר"ב לאזאר ונשיא איגוד הקהילות ברוסיה הרב אלכסנדר ברדה. תעודות הוקרה קיבלו גם כן חברי ארגון ״סלמון״, אשר שהעניקו תמיכה גדולה ל״קמחא דפסחא״. קטעי שירה וזמרה נשמעו מפי בעלי המנגנים ר' יצחק פילמר ור' אריה היל מארה"ק, ועם סיום האירוע קיבלו כל אחד שי מיוחד לקראת חג הפסח הבעל"ט, הכולל מצה שמורה ויין.

• בבית הרב אליעזר ברלנד התקיימה שמחת אירוסי נכדו, הבה"ח שמואל אייזיק בן ר' נתן רובינשטיין הי"ו הכלה בת ר' בנימין זאב יעקובזון מקרית ספר.

• כשלושים מנהלי סמינרים, חברי 'איגוד הסמינרים', התכנסו השבוע לדיון במספר סוגיות מכריעות העומדות על כף המאזניים. בעת האחרונה, לאחר מו"מ רצוף בין 'איגוד מנהלי הסמינרים' ומשרד החינוך, הועלו מספר הצעות בנושא שיפור התקצוב לסמינרים, תהליכי התייעלות, ועוד. ב'איגוד מנהלי הסמינרים' עמדו על המשמר להבטיח את המשך החינוך הטהור, וכינסו את מנהלי הסמינרים לכינוס רחב ומכריע, בו הועלו הסוגיות השונות, בהמשך, תתקבלנה ההחלטות, בהתאם להוראות גדולי ישראל. לאחר דיון רחב ומעמיק בסוגיות השונות, סיכם הרב יצחק אוסטרליץ מזכ"ל האיגוד את השאלות הנוגעות למעשה, אשר יעברו להכרעת גדולי ישראל. ב'איגוד הסמינרים' אומרים, כי לאחר קבלת הכרעת גדולי ישראל בנושאים השונים, תפורסמנה ההחלטות בקרב מנהלי הסמינרים.

• המקובל הגאון הרב דב קוק הגיע השבוע לניחום אבלים בבית משפחת יצחקי היושבים שבעה על בתם בת השלוש שנדרסה מול עיניהם במוצאי שבת ברחוב השומר בטבריה. הרב חילק ברכות לעילוי נשמתה של הילדה וחיזק את ההורים. "בצער כזה יש בכוחם לדרוש משיח וגאולה במהרה ולראות שוב את בתם היקרה" אמר הרב.

• בשכונת הר יונה ג', בנצרת עילית, נערך מעמד מיוחד לזכרו ולעילוי נשמתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון יהודה ליב שטינמן זצ"ל – מעמד סיום משניות סדר זרעים שלמדו אברכי הכולל, מידי יום, פרק לעילוי נשמתו של מרן זצ"ל, יחד עם קריאת רחוב בשכונה על שם מרן הרב שטיינמן.

המעמד החל בשיעורו של הגאון רבי ברוך סלובייצ'יק ראש ישיבת תורת זאב בענייני החג. סיום משניות סדר זרעים נעשה על ידי הרב ר' ישראל מאיר כהן, ראש כולל "אורחות תורה" הר יונה, כשלאחר מכן כובד בנו בכורו של מרן, הגאון רבי משה שטיינמן, באמירת הקדיש לע"נ אביו. לאחר מכן רב העיר הגר"י הרצל נשא דברים על חמימותו של מרן ראש הישיבה לעיר ועל כך ששלח את הרב משה יהודה שניידר להרבות טהרה בעיר נצרת עילית. כן נשאו דברים חברי הכנסת של "דגל התורה", משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר שדיברו על הקשר של מרן זיע"א לשכונה והודו לראש העיר פלוט על מסירותו הרבה ועמידתו בראש מורם לעזרת הציבור החרדי והבטיחו שימשיכו לעמוד לעזרת ראש העיר והתושבים בפיתוח השכונה.

מקלב הביא מעשה שטרם פורסם ממרן הרב שך זצ"ל ששמע מאביו, שעמד יחד עם הרב שך זצ"ל בסניף בנק לאומי ברחוב ר' עקיבא בבני ברק, מנהל הבנק שניסה להרשים את מרן הרב שך סיפר כי הם קראו את שמו של הסניף הבנק אחיעזר על שמו של מרן ר' חיים עוזר.

הרב שך שלא התבלבל ביקש להגיב למנהל הבנק שר' חיים עוזר לא צריך את זה ותיבל זאת במעשה. הרב שך סיפר לאותו מנהל הבנק ולנוכחים שהיו במקום כי בעבר היה תקופה שהיה ראש ישיבה בישיבת קרלין, יום אחד הגיע למסור שיעור אך אף אחד מהתלמידים לא הגיע, שאל הרב שך מדוע והסבירו לו כי זהו יום היארצייט של הרבי מקרלין וכי יש טיש ואוכלים ושרים… אמר הרב שך, כשיש יארצייט צריך ללמוד משניות, אותם חסידים ענו שהרבי לא זקוק למשניות שלהם.. הגיב הרב שך "ואת הקוגל שלכם, הוא כן צריך", בכך הסביר ח"כ מקלב כי הרב שטיינמן זצ"ל לא זקוק לשם רחוב על שמו אלא לתורה שילמדו לעילוי נשמתו.

• מעשה שהיה לאחרונה בביתו של אחד האדמו"רים, שבאו אליו שני חסידים, עם שתי שאלות שונות, האחד בענייני שידוך, והשני בענייני מסחר. שני השואלים הניחו 'פדיון', והרבי השיב לכל אחד מהם. לזה שבא לשאול האם לעשות שידוך פלוני, הבין הרבי בחוכמתו שהשידוך אינו מתאים, והשיב "לא לעשות". ואילו על השאלה בענייני מסחר השיב הרבי "יהיה ברכה והצלחה". הגבאי קיבל את שתי התשובות שנכתבו על ידי האדמו"ר, אבל החליף בין השואלים… את התשובה 'יהיה ברכה והצלחה' הכניס למעטפה של מי ששאל על השידוך, ואת התשובה 'לא לעשות' במעטפה השניה, הגר"י זילברשטיין סיפר כי גיסו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי פסק שלא הגבאי עשה את הטעות, אלא הייתה זו יד ה' שכיוונה את הטעות.

כמקור לדבריו ציטט מרן הגר"ח את דברי אביי בגמרא במסכת כתובות (דף ס' עמוד ב') 'האי מילתא דאמור רבנן אפילו ביעתא בכותחא לא לישרי איניש במקום רביה, לא משום דמיחזי כאפקירותא, אלא משום דלא מסתייעא מילתא'. דהיינו, שכאשר הרב נמצא לא יפסוק התלמיד במקום רבו, לא מפני שזה נחשב כהפקרות, אלא משום שלרב עצמו יש סיעתא דשמיא, ולתלמיד לא. ואם כן, אמר הגר"ח, "כיון שהאדמו"ר התכוון לשם-שמים, הרי יש בעניין זה סיעתא דשמיא, וסיעתא זו גרמה להחלפת הפתקים, כדי שהשידוך ייצא לפועל." ולכן, הכריע שר התורה, ברור שלא צריכים להשיב את כספי ה'פדיון'.

• נשיא המועצת של ש"ס מרן הגר"ש כהן יצא בתחילת השבוע לברכת האילנות מחוץ לירושלים בגבעון. וזאת כמובא בפוסקים לערוך את הברכה לכתחילה מחוץ לעיר. הגר"ש בעדני יצא גם הוא לברך את הברכה  מחוץ לעיר.

השארת תגובה