פסח במלון? ה'חאפרים' שקרסו 'רגע לפני'

המחירים, הסיכונים, העוקץ ובעיות הכשרות • כמה תשלמו עבור זוג במלון ארבעה כוכבים ומה תקבלו במלון חמישה כוכבים? מה כללי הסף ב'עדה החרדית' לבתי מלון? • וגם: האם ראוי לנפוש בפסח במלון? הגר"מ נחשוני והגר"א לעמיל הכהן משיבים בהרחבה

בית מלון
בית מלון

תופעת בתי המלון בחג הפסח כבר לא זרה לציבור החרדי, בשנים האחרונות אפילו בד"צ העדה החרדית שנמנע לאורך שנים מלהעניק כשרות לבתי מלון בפסח – הצטרף לטרנד ומעניק כשרות לפסח במלון בטבריה ובמלון נוסף בישוב חפץ חיים שמופעל על ידי שטרן תיירות ונופש. 'העדה החרדית' לפי בדיקת 'קו עיתונות' לא מעניקה כשרות למלון שלא מקבל על עצמו במשך כל השנה את הכשרות שלה. עם זאת הגרמי"ל לנדא לא מעניק עדיין כשרות לבתי מלון, ואילו כשרות "שארית ישראל" מעניקה הכשר רק למקומות נופש פרטיים וקטנים, וזאת גם משום שרוב צרכני 'שארית' – ציבור האברכים הליטאי – אינו נופש בבתי מלון בחג הפסח ולכל היותר בבתי הארחה בהנהלה ביתית.

הכתבה המלאה, בסוף השבוע ב'כל ישראל'

בשל הקושי בהתמודדות עם דרישותיהן המחמירות של מערכות הכשרות, חברות התיירות נזקקות לשירותי רבנים פרטיים, הרבנים המובילים בתחום הם: הרב שמואל בורשטיין, מנהל מחלקת כשרות המהדרין ברבנות ירושלים שיחגוג את חג הפסח הקרוב בדויד ים המלח אך יעניק כשרות למלונות רבים נוספים, הרב משה נחשוני מרבני ראשון לציון שמעניק השנה בארץ כשרות אך ורק למלון ניר עציון, והרב רפאל מנת שמעניק כשרות למלונות רבים.

עלות חופשת פסח שלמה (שהשנה נמשכת יום אחד יותר בשל חג שביעי של פסח שחל בערב שבת), יקרה מאוד, הן בארץ והן בחו"ל, ונעה בין 11,000 ש"ח לזוג כולל הכל עד ל-17,000 ש"ח לזוג בממוצע. במלון ארבעה כוכבים כמו למשל מלון גני ירושלים המחיר הוא החל מ-11,000 ₪ לזוג, לעומת זאת במלון דויד ים המלח המחיר לזוג מתחיל ב-16,900 ₪ לשמונה ימים, את ההסכמים עם המלונות חותמים בחברות התיירות כבר בחודש אלול, כאשר את ההסכמים מול הלקוחות מתחילים לחתום בחודש טבת. המחיר עבור ילד עד גיל 12 בפסח הוא בדרך כלל 25% ממחיר מבוגר, כאשר המחיר לתינוק עד גיל שנתיים הוא סמלי בלבד.

בדיקת 'קו עיתונות' מעלה כי המלונות המיועדים למגזר החרדי נאלצים להסתפק בתפוסה של 80% בלבד, וזאת בשל העובדה שהארוחות נערכות במשותף ובאותה שעה, בגלל שעת התפילות וארוחות החג והשבת שלאחריהם, כשמדובר על המגזר הכללי מלון מרשה לעצמו למלא חדרים בתפוסה מלאה גם כאשר חדר האוכל אינו יכול להכיל את כולם יחד והנופשים מגיעים בפריסה של כ-5 שעות לארוחת הערב הבשרית, לעומת זאת במגזר החרדי והדתי סדר פסח וארוחות שבת נערכות יחד, מה שמצריך מקום לארוחה לכל אלפי הנופשים בו זמנית וכן הגשת האוכל במשותף, זאת הסיבה שלרוב יסתפקו בתפוסה של 80% עד 90% בלבד.

תופעת ה'חאפרים'

בשנה שעברה קרסו בדקה ה-90 כמה נופשים באירופה המיועדים למגזר החרדי, חלק מהמשפחות לא קיבלו עד היום הזה את כספם. הגורם העיקרי לקריסה לפי גורמים בכירים בענף התיירות הוא אי סדרים כספיים, חוסר ארגון ותחרות קשה, אך כל הגורמים המקצועיים העוסקים בתחום, חלקם מזה למעלה מעשרים שנה, מדגישים כי הקריסות ברגעים האחרונים הן מאפיין של 'חאפרים', שמארגנים נופשים "בזול שהוא ביוקר" ללא ניסיון.

יצחק גולדפדן, בעלי חברת "גיל תיירות ונופש", מסביר ל'קו עיתונות': "מדובר בחאפרים שתופסים טרמפ על התחום, הם לא עוסקים בכך כל השנה, במהלך השנה אותו אדם יכול להיות מנהל תלמוד תורה ולקראת פסח או בין הזמנים הוא מארגן נופש בארץ או בחו"ל וזאת ללא ידע בסיסי בתחום וללא משאבים. הם לא מחשבים את הצרכים ולא יודעים להיערך בכמויות. זאת הסיבה שלא ניתן לסמוך עליהם ולא שייך לצאת לחופש בצורה רגועה אלא אצל אנשי תיירות ונופש שעוסקים בתחום הזה במהלך כל השנה. אנחנו ב'גיל נופש ותיירות' עוסקים בחופשת הפסח כבר מחודש טבת כאשר חוזים נסגרים ברובם בחודש כסליו".

דפנה כהן, מבעלי 'תור פלוס', מאשרת בשיחה עם 'קו עיתונות' כי היא אחראית השנה לנופש של עשרות אלפי נופשים חרדים בארץ ובחו"ל, בדויד ים המלח, גולדן קראון בעמק יזרעאל נצרת, רמדה חדרה, דן פנורמה תל אביב, דן כרמל, כפר המכביה, ובחו"ל בונציה, כרתים, ובספרד בסמיכות לברצלונה.

גם כהן מתייחסת לתופעת החאפרים: "בדרך כלל חאפרים קורסים, יש גם תרגילי עוקץ ויש שלא מצליחים למלא את החדרים. זה לא קורה בדרך כלל למשרדים המבוססים. היו גם מקרים שלא החזירו כסף לאנשים ואנשים נשארו לפני החג חסרי כל".

• ומה המחיר?

"החל מ-12,000 שקל ועד הרבה יותר מ-20,000 שקל לכל החג, אבל רבים לוקחים גם ימים בודדים. יש אפילו חבילות שמיועדות רק לחג אחרון".

• איך מתגברים על אתגרי הכשרות?

"פשוט מאוד, לא מוכרים לאנשים מוצר שאי אפשר לספק. כבר שמעתי שמוכרים לאנשים שלמרות שהמלון הוא קטניות יסדרו להם אוכל מיוחד ללא קטניות, זה לא עובד הכלאים הזה. צריך לעמוד במילה, כשרות זאת אמינות, אנחנו מאוד מקפידים, בחו"ל אנחנו מהדרין מן המהדרין. כל המלונות שלנו זה מצה שמורה, הקפדה על ירקות עלים וכדומה".

• איזה רבנים נותנים השנה כשרות במלונות של תור פלוס?

"בים המלח הרב שמואל בורנשטיין, בגולדן קראון הרב רפאל מנת, ברמדה חדרה הרב רפאל מנת, בספרד ובונציה הרב פאדווה, ובכרתים הרב נחמיה רוטנברג".

אם נחזור לתופעת הקריסות דאשתקד, בירור קצר מעלה כי אכן מארגני הנופשים המוגדרים כחאפרים הם בעיקר אלה שקרסו בשנה שעברה, מדובר בחרדים שתופסים יוזמה פרטית, שוכרים מלון באירופה, מפרסמים מודעה בעיתונות החרדית, מזמינים אוכל בכשרות מהודרת, סוגרים עם שפים ומסכמים על תכניות ערב. הכל נראה טוב עד שמשהו בעלויות לא מסתדר ומארגני הנופש מבינים שעומדת בפניהם הברירה להפסיד ולשלם מכיסם כסף כדי לאפשר את חופשת הפסח למאות הנרשמים או להפסיד פחות ולבטל את החופשה למרות עגמת הנפש לנרשמים.

מקרה חריג שראוי לציון לטובה במקרה זה, הוא של האחים ברומר, שארגנו בשנה שעברה חופשת פסח בטוסקנה ופרסמו ימים ספורים לפני החג כי החופשה מבוטלת, כאשר הסיבה היא כי לא הצליחו למלא את המלון. בניגוד לאחרים שנעלמו והפסיקו לענות לטלפונים – האחים ברומר פרסמו הצעות חלופה ופעלו לסדר את כל הנופשים שנרשמו אליהם במלונות אחרים, תוך מתן הצעות פרקטיות, כאשר הכסף ששולם להם הועבר לנופשים אחרים, כמו הנופש שהיה באודסה של האחים אוטמזגין.

ספאס נישט

מתברר כי לא כולם משלמים על חופשת הפסח, חברות התיירות נאלצות לספוג את עלות האירוח של הרב המכשיר ובני משפחתו וכן את עלות צוות המשגיחים בסכום שיכול להגיע למאתיים אלף שקל למלון, לא כולל הוצאות הכשרת המלון שבדרך כלל גבוהות מאוד בחג הפסח. גם רבנים עורכי הסדר ומוסרי השיעורים זכאים בדרך כלל להנחות גדולות, כך גם האמנים השונים כמו גדולי הזמר החסידי מתארחים לרוב חינם בבתי המלון מלבד הסכום המשולם להם עבור ההופעה עצמה.

הגאון רבי משה נחשוני, רב מחלקת הכשרות בראשון לציון, המעניק כשרות לארבעה בתי מלון השנה בחג הפסח, אומר ל'קו עיתונות': "אני נזהר מאוד לא לתת כשרות לפסח ליותר מידי מלונות, בעצם שני מפעילים, כאשר אחד מפעיל בית מלון אחד והשני מפעיל שלושה בתי מלון".

• כמה מארגני הנופש צריכים לשלם על כשרות?

"אני לא איש של מסחר, אני איש של כשרות בלבד, אני בוחר את האנשים הכי טובים ואומר להם את מי לשים משגיח. השנה אני נותן בארץ לניר עציון בלבד ושם אני לא נמצא בפסח אלא אגיע לביקורי פתע, בחו"ל אני נותן לשינפלד תיירות".

• באיזה הכשרים הרב מאשר להשתמש בבתי מלון בפסח?

"בארץ רק העדה החרדית והרב לנדא, בחו"ל כדתיא מלונדון, בד"צ הקהילה החרדית של אנטוורפן, הרב רוטנברג מפריז, אלו הכשרים השווים לכל נפש, שאנשים חרדים מסתמכים עליהם".

• האם ראוי לאדם חרדי לצאת לבית מלון בפסח?

"אין ספק שלכתחילה, יהודי ירא שמים צריך לשהות בפסח בביתו ולא לצאת לגלות, מעולם לא נהגנו לצאת מהבית, וגם הציבור ברובו הגדול, נוהג שלא להתערב זה בזה כידוע בחג, קרי, שלא לסעוד אצל מכרים וידידים, שכן לכל אחד חומרות וסייגים שונים בפסח, על פי מסורת אבותיו, ואין מנהגו של אחד כדינו של רעהו. ראוי, אפוא, לשהות בבית בפסח, ולצאת לדרך-לירושלים, רק אם נזכה בעזרת ה' להקריב את קרבן הפסח עוד השנה. אולם, למרות האמור, ראוי לצדד בזכותם של אלו הנוהגים לנפוש במלון. מהיכרותי הקרובה עם חתך האוכלוסייה העושה זאת, ניתן לומר שמרביתה נוקטת כך רק מחמת אילוצים כאלו ואחרים, למעט יוצאים מהכלל".

בשונה מהגר"מ נחשוני, הגאון רבי אשר לעמיל הכהן, רב קהילת חסידי חב"ד בביתר עילית, יצא בשנים האחרונות נגד אירוח בבתי מלון בחג הפסח. "כל אחד יודע כי בבית, נוהגים ונוקטים בכל החומרות ודקדוקי הכשרות, איש איש כפי מעלתו ומסורת בית אבות. כאן אפשר לדעת מה מכניסים לפה, כל שאלה שמתעוררת מובאת לרב, וניתן לומר שעם ישראל מהדר ברובו הגדול שלא לצאת מהבית, וכך יש לנהוג. יציאה לבית מלון לפסח, מהווה פריקת עול. קשה לנו לדעת, מה מתרחש בין כותלי המטבח בכל ימות השנה. ואם כך, הרי שבפסח הבעיה חמורה שבעתיים".

תודה מיוחדת לאשת התקשורת שלהבת חסדיאל על הסיוע הרב בהכנת הכתבה

השארת תגובה