כשבן חיים ראיין את בן צור

הגרא"י סולובייצ'יק נגד עסקני ארה"ב, הסיבה לשריפה בפורת יוסף, המקובל הגר"ד קוק מגלה מה יביא את המשיח, הגיסים האדמו"רים נרתמו להתרמת הבזק של ויז'ניץ והח"כ החדש ביקר עם אביו אצל נשיא המועצת

אבישי בן חים מראיין את בן צור מחוץ לחתונת בתו
אבישי בן חים מראיין את בן צור מחוץ לחתונת בתו

• גדולי האדמו"רים פתחו ביום רביעי את יום "גיוס ההמונים" של ויז'ניץ שהתחיל ביום שלישי והסתיים אמש (חמישי), בשעה 23:00 בלילה, במהלכו מקווים חסידי ויז'ניץ לגייס חמישה מיליון שקלים באמצעות מבצע לגיוס המונים. הקמפיין החדשני התנהל בשיטת ה"מאצ'ינג" במסגרתה קבוצת פילנתרופים שמקורבים לרבי ולחסידות התחייבו להכפיל כל תרומה שתיכנס ביום ההתרמה, כך שתרומה של כל תורם תהיה שווה פי 2. אבל כדי להשיג את סכום ההכפלה, על החסידות להביא סכום של 2,500,000 שקלים מהציבור.

כדי להבטיח את העמידה ביעד התנו הפילנתרופים את תרומתם בכך שהקמפיין יהיה בנוי בשיטת הכל או כלום, על פיו על החסידות להשיג תוך יום אחד את כל סכום הקמפיין, ובמידה ולא, הקמפיין נכשל וכל הכסף מוחזר לתורמים. בצעד נדיר בציבור החרדי יתנהל הקמפיין באמצעות התרמה דיגיטלית, בה כל אדם תורם את תרומתו ויכול לראות אותה מתעדכנת ומוכפלת בשידור חי. להצלחת יום ההתרמה הקימו בויז'ניץ מטות וחפ"קים ב-12 ריכוזי החסידות בארץ ובעולם, כשכל קהילה לוקחת על עצמה יעד אישי למען הצלחת הקמפיין.

באקט מרגש של איחוד הלבבות נפתח הקמפיין עם תרומתם של האדמו"רים הגיסים מבעלזא, סאטמאר וסקווירא, שהרימו תרומה מכובדת להצלחת הקמפיין, כצעד שמתפרש כקריאה לחסידים להראות ערבות הדדית ולתרום גם למוסדות מחוץ לקהילה.

• השבוע פרצה שריפה בישיבת פורת יוסף ברובע היהודי בירושלים. בהמשך נודע כי מחקירה של חוקרי כבאות והצלה תחנה אזורית ירושלים עולה, כי השריפה, החלה בעקבות עבודות ריתוך וחיתוך ברזל. כתוצאה מעבודות אלו, נוצרו גיצים אשר נפלו מהקומה העליונה במבנה אל אולם בית המדרש בישיבה, הציתו וילונות ומשם האש התפשטה במהירות לספריית ספרי הלימוד של הישיבה ובתוך זמן קצר יצאה משליטה. כתוצאה מהתפתחות השריפה במבנה, נלכדו חלק מהתלמידים בישיבה בעשן הכבד שנפלט מהשריפה. כפי שדווח ב'קו עיתונות' לוחמי האש שהגיעו למקום, חילצו ופינו את הלכודים, ביצעו כיבוי של הלהבות שאיימו לכלות את הבניין, ובכך מנעו פגיעה בנפש ונזק גדול לבניין הישיבה.

• ראש ישיבת בריסק הגרא"י סולובייצ'יק יצא בהתקפה חריפה במהלך שיעור חומש בשפת היידיש תוך שהוא מדגיש "כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע, אבל מגיעים בטענות מחו"ל על הנעשה בארץ ישראל? ה"עידית" של אמריקה הוא כמו ה"זיבורית" של ארץ ישראל, בכל דבר הם פחות חזקים מבני ארץ ישראל, בלימודי חול מצוי שם הן ישיבות קטנות עם לימודי חול, והן בישיבות גדולות לומדים לימודים אקדמאיים בשעות הערב, בנושא האקדמיה לבנות, בארצות הברית בשידוך כולם מחפשים רק בחורה עם תואר, ואם אין לה תואר היא לא שווה, פה ב"ה האברכים יושבים ולומדים שנים אחרי החתונה ושם אחרי שלש שנים כמעט כולם יוצאים לעבוד, ואז גם לא רואים בכלל שהם היו פעם בני ישיבות בהנהגה ובלבוש. אם הבחורים האמריקאים היו נשארים בארצות הברית ולא באים לארץ ישראל המצב פה בארץ מבחינה רוחנית היה טוב בהרבה", הדברים עוררו סערה גדולה בישיבת בריסק שרבים מתלמידיה בני חו"ל.

• השבוע התקיימה שמחת הבר מצווה לנין חבר המועצת ורבה של רמת אלחנן הגר"י זילברשטיין, נכד משותף להגאון המקובל רבי דב הכהן קוק מטבריה והגאון רבי יוסף אפרתי ראש בית המדרש להלכה והתיישבות, בשמחה השתתפו הסבים לצד רבנים דיינים וראשי ישיבות, בלט בהשתתפותו הראשון לציון רבי שלמה משה עמאר רבה של ירושלים.

בתוך כך, אישה שזוכה ומזכה את הרבים מדי יום ביום, דיברה השבוע עם הגר"ד קוק וביקשה ברכה ועצה בנושא מסוים, לקראת סוף השיחה אותה מזכת הרבים שאלה את הרב שאלה מעניינת: כב' הרב מה אפשר לעשות למען הגאולה ולזרז את המשיח? הגר"ד השיב 'תגידי לנשים מה שיותר ברכות השחר בכוונה, ולהתחזק בכוונת המאה ברכות שביום, ולדאוג שיענו אמן על הברכות, שכל אישה שמברכת תדגיש את הברכה ושיעשו מזה עסק', והוסיף הרב ואמר – 'כאשר מברכים ברכה צריך לקרוא לסובבים אותנו שיענו אמן, חבל שתתפספס ברכה בלי שיענו עליה אמן. וזה לא דומה אם שנים עונים אמן על הברכה, לעשרה שעונים אמן על הברכה'.

• שר הדתות דוד אזולאי ובנו הח״כ הנכנס ינון אזולאי הגיעו ביום רביעי בצהרים לעיר העתיקה בכדי לקבל את ׳ברכת הדרך׳ ממרן נשיא המועצת הגר"ש כהן שעות לפני שהושבע בכנסת. מרן בירך את המשמר היוצא – השר דוד אזולאי בבריאות איתנה ורפואה שלמה במהרה, ואת המשמר הנכנס – בנו ח״כ ינון אזולאי בברכת הצלחה ״תזכה לשמש כשליח ציבור של כלל ישראל ולהרבות כבוד שמיים״. הגר"ש אף הורה לח״כ הנכנס ליטול על עצמו ׳משימת קודש׳ ולשמש בכנסת כנציגם של בני הישיבות.

• לרגל חתונת תלמיד ישיבת פוניבז' הבחור החשוב אהרן קוטלר בנו של הרב שרגא קוטלר רו"מ ישיבת לייקווד, הגיע הגאון רבי שמואל מרקוביץ' לביקור בזק בארה"ב, במהלכו נשא מדברותיו בהיכלי החורה הגדולים ובעצרות המספד שנערכו לזכר הגר"ש אויערבאך זצ"ל. ראש הישיבה מסר שיעור כללי בהיכלה של ישיבת לייקווד, בסוגיית צרת סוטה במסכת יבמות הנלמדת בישיבת לייקווד, בהשתתפות אלפים מבני ואברכי הישיבה, ובראשם ראשי הישיבה הגאונים הגדולים: רבי אריה מלכיאל קוטלר, רבי ירוחם אלשין, רבי דוד שוסטאל ורבי ישראל ניומן.

כמו כן נשא את המשא המרכזי בעצרת המספד הגדולה שהתקיימה בישיבת רבינו חיים ברלין בפלטבוש, שבראשות הגאון הגדול רבי אהרן שכטר, בהשתתפות מאות ובראשם הגאונים: רבי אהרן שכטר, רבי מלכיאל קוטלר, רבי אלי' בער ווכטפויגל ורבי אשר קלמנוביץ' ראש ישיבת מיר. בסיום הביקור הקצר שערך יומיים בלבד, שב ראש הישיבה ארצה.

• בשמחת החתונה לבת חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס השתתפו בתחילת השבוע לפני שהסתיים המשבר הקואליציוני ובשיא המתח פוליטי, הגר"ש בעדני, הגר"ר אלבז, הגר"ש שטינמן, הגרי"ד גרוסמן, שרים ח"כים ואישי ציבור, דקות לפני החופה הספיק אב הכלה להתראיין לתקשורת על מתווה הפשרה שהציע בחוק הגיוס, בהמשך נצפה ח"כ גפני בשיחה על המשבר עם ח"כ דוד ביטן. צילום: ארי קלמן.

השארת תגובה