זה הזמן לרפורמות כלכליות

תכירו את משפחת בוזגלונסון, משפחה ברוכת ילדים אשר מצבה הכלכלי נכון לעכשיו טוב. יש אפילו אפשרות לממן חופשת פסח בהונגריה עם קניות בדיוטי-פרי. אבל, בעוד עשור הגוזלים יצטרכו לפרוח מהקן ויהיה צורך לממן חתונות ודירות

דוד רוזנטל
דוד רוזנטל

שבוע פוליטי סוער למדי עבר על מדינת ישראל, על סף בחירות (ומי יודע, אולי עד סגירת העיתון כבר יהיו בחירות), אך דווקא סוג הסערה וסיבותיה יש בהם כדי ללמד לא רק על הקורה במוקד הסערה אלא גם על הדברים שנותרו מחוצה לה.

אנשים תמיד עסוקים במה שבוער, וכאשר על ראש מעיינות הסערה הפוליטית האחרונה נמצא נושא ה"שוויון בנטל", אין זאת אלא שמצבנו טוב. נושאי מלחמה ושלום, כלכלה ומשברים, אלה רחוקים מאתנו, נשאר לעסוק בקטנות, לא רק לעסוק אלא אפילו לייצר משברים. תקופות של גאות כלכלית יחד עם שפל באירועים ביטחוניים, זו הזדמנות לעשות תיקונים כלכליים וחברתיים נדרשים, ובינתיים נראה שההזדמנות לא רק שלא מנוצלת אלא כעת נזרעים זרעי הפורענות.

השבוע פרסם ארגון ה- OECDדו"ח דו שנתי, המנתח את כלכלת ישראל. נתחיל בכותרת: מצבנו טוב. נעבור לכותרת המשנה: עדיין יש לפנינו לא מעט אתגרים ובעיות. מיסגור כללי: המצב אופטימי, אך אל תתפתו להתבסם. אם לא תעשו מה שצריך, הצרות יבואו מהר ובצרורות.

ונעבור לפרטים, הצמיחה הממוצעת בישראל מאז שנת 2012 עומדת על 3.3% ושומרת על פער חיובי מעל ממוצע ה-OECD. צוין לחיוב יחס החוב-תוצר (גודלו של החוב הממשלתי יחסית לתוצר הלאומי), אשר מצוי כבר היום ברמה נמוכה מהממוצע של מדינות הארגון, מוסיף גם כן לרדת. לצד הצמיחה הכלכלית החזקה, רמת האבטלה נמוכה היסטורית, נתון התורם לרווחה הכלכלית ותרם לשיפור ברווחה של האוכלוסיות החלשות במדינה. כל זה לא קרה במקרה, אלא זה תוצר של מדיניות אחראית (יחסית) בשנים האחרונות, ופירות של מדיניות אמיצה בעבר שקידמה רפורמות חשובות.

בין היתר, מייחס הדו"ח את מצבה הטוב של הכלכלה הישראלית לשורה של רפורמות מבניות מוצלחות שיושמו במדינה בעשורים האחרונים: בשנות ה- 90', קליטת גל העלייה הגדול מבריה"מ לשעבר, עידוד השקעות בענף ההי-טק המתהווה, ובתחילת שנות ה- 2000, צמצום הקיצבאות והגדלת התמריצים להשתתפות בשוק העבודה. כל אלה הביאו לנקודת הגאות הנוכחית, והיא איננה מובנת מאליה. ממנה אפשר עוד לעלות הרבה, אך אפשר גם לרדת.

הדו"ח מדגיש כי התנאים הכלכליים הטובים השוררים בישראל כיום מהווים הזדמנות טובה ליישומן של רפורמות מבניות הכרחיות נוספות אשר יסייעו בהתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני הכלכלה המקומית. נראה כי משרד האוצר תחת הנהגת כחלון, איננו פועל לפי המלצות ה-oecd, ואיננו נוהג באופן אחראי.

תכירו את משפחת בוזגלונסון, משפחה ברוכת ילדים אשר מצבה הכלכלי נכון לעכשיו הוא טוב. מכסים את החודש ומעבר לכך, יש אפילו אפשרות לממן חופשת פסח בהונגריה עם קניות בדיוטי-פרי. אבל, בעוד עשור הגוזלים יצטרכו לפרוח מהקן ויהיה צורך לממן חתונות, דירות, הוצאות, בחישוב פשוט קל לראות שמדובר בכמה מיליונים. מיליונים אלה לא יצמחו על עצים, ולא ירדו מן השמים. מר בוזגלונסון, אשר עיניו בראשו מעדיף לוותר כעת על פסח בהונגריה, כדי להכין את הקרקע לעשור הבא. מר בוזגלונסון מרגיש אחריות, הוא יודע שהדירה שהוא עצמו גר בה, ומצבו הכלכלי השפיר (גם אם לא מזהיר) הם תוצאה של התנהלות מחושבת של הוריו, אשר חסכו מפיהם כדי שיהיה לילדיהם בסיס איתן, ולכן כך נוהג גם הוא.

במצב דומה נתונה מדינת ישראל, המצב כעת הוא טוב, אך צריך להתכונן לבאות ויש גם יש אתגרים והוצאות אליהן צריך להיערך. אך בניגוד למר בוזגלונסון, מר כחלון מעדיף "חופשות פסח" עכשיו, ובעתיד המבול, או מן השמים. מר כחלון מכביר בהוצאות גדולות מהקופה הציבורית כעת, כדי ליצור אווירה ציבורית טובה, ובכך יוצר את הנזקים של העשור הבא.

כך למשל, דו"ח ה-oecd מתייחס להגדלת התמיכה הצפויה באוכלוסיית הנכים, בסכום של כ-4 מיליארד ש"ח (0.3% מהתוצר), ומצביע על כך שגם לפני אישור הגדלת התמיכה, העלות הסתכמה בכ-1.4% מהתוצר בישראל, נתון הגבוה מהממוצע ב-OECD העומד על 1% מהתוצר. ה-OECD מזהיר כי מהניסיון שהצטבר בקרב המדינות המפותחות, צעד זה יגרום לעלייה בביקוש לקצבאות ויתמרץ באופן שלילי השתלבות בשוק התעסוקה בקרב האוכלוסיות החלשות. אבל כחלון רוצה להיות חברתי עכשיו. כך גם ההוצאות הגדולות על הגרלות מחיר למשתכן, על נטו תעשייה, נטו כחלון – כל אלה הם הצרות של העשור הבא.

זמני הגאות הכלכליים הם הזמן הטוב ביותר להתכונן לאתגרים עתידיים, הזמן הטוב ביותר למנוע משברים ואסונות הוא לפני שהם קורים. רפורמות היום, זה מה שייצר את הצמיחה וההצלחה של העשור הבא, ובזבוז והוצאות היום זה מה שמייצר את המשבר של העשור הבא. בזמן גאות, הרפורמות לא כואבות, ובשעת משבר הן קשות מאד. כעת זה הזמן לדרוש משר האוצר – תן לנו נטו אחריות! זה הזמן לרפורמות מבניות.

השארת תגובה