4 כוסות: מה יעשו הסוכרתיים בליל הסדר?

אחת המצוות בפסח היא שתיית ארבע כוסות של יין, אך מה עושים עם זה חולי סכרת בליל הסדר? • כיצד ניתן לשתות יין בצורה אחראית? • עינת מזור- בקר, דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC עונה לנו

>> בעל עסק? לחץ כאן לבניית אתר אינטרנט בחינם!

"פסח הוא חג מוכר ואהוב אולם ארוך מאוד ומלא בפיתויים. למרות ששולחן ליל הסדר הנו אחת החוויות המשפחתיות המהנות, הוא לא יחיד בתקופת החג. פסח מזמן לנו סעודות חג מלאות -במאכלים "מאתגרים" – המצות, הקניידלך, היין, העוגיות היבשות הטעימות וכל השאר – נשארים אתנו גם בחול המועד". אומרת לנו עינת מזור- בקר, דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC ומסבירה, "שתייה מתונה של אלכוהול, ובמיוחד של יין אדום, מקושרת כמפחיתה את הסיכון ללקות במחלת לב וכלי דם, דבר שעשוי להועיל עם סוכרתיים רבים שנמצאים בסיכון מוגדל לפתח מחלות לב. למרות זאת, על פי רוב, סוכרתיים מקבלים הנחייה להפחית את צריכת האלכוהול שלהם על מנת להשיג שליטה טובה יותר ברמות הסוכר בדם".

אז כיצד ניתן לשתות יין בצורה אחראית?

  • התייעצו עם הרופא המטפל. הוא יוכל לבדוק אם קיימת אינטראקציה מזיקה בין התרופות שאתם נוטלים ובין היין, ושלא קיימות סיבות נוספות שימנעו מכם שתיית אלכוהול.
  • לפני שתיית אלכוהול- הימנעו ממשקאות אלכוהוליים בעלי ריכוז סוכר גבוה במיוחד כמו יין קידוש מתוק, קוקטיילים וליקרים מתוקים. כאשר אתם שותים אלכוהול, אכלו ארוחה מלאה במקביל, ויתכן אף שיהיה צורך בארוחה קטנה נוספת לפני השינה על מנת להקטין את הסיכוי לנפילת סוכר בשעות הלילה.
  • נטרו יותר את רמת הסוכר בדם סביב שתיית האלכוהול. זה חשוב במיוחד כדי לדעת כיצד גופכם מגיב לאלכוהול. האלכוהול עלול להוריד את רמת הסוכר בדם, עד למצבי היפוגליקמיה ועד מספר רב של שעות לאחר שתייתו כיוון שהוא חוסם שחרור גלוקוז מהכבד ומפריע לפעילות הורמונים המתנגדים לאינסולין בזמן היפוגליקמיה.
  • בדקו את רמות הסוכר בדם לפני שתיית יין ושעה או שעתיים לאחר השתייה. כדאי גם לשים לב לרמת הסוכר לאורך הערב כולו, שכן השפעת האלכוהול יכולה להימשך שעות.
  • כיום, ישנם מכשירים לניטור סוכר רציף אשר ניתן להשתמש בהם לתקופות קצרות או ממושכות ובאמצעותם ניתן לבדוק את רמת הסוכר בדם, ללא דקירה, מספר רב של פעמים ביום, כמו כן, לקבל תמונה מלאה של מגמת הסוכר בלילה.
  • במקרה של איבוד הכרה כתוצאה מהיפוגליקמיה קשה הנגרמת בעקבות אלכוהול, זריקת גלוקגון לא תסייע ונדרשת הזרקת גלוקוז ישירות לווריד. יש לוודא שסביבתכם מודעת להיותכם סוכרתיים.
  • אם אתם סופרים פחמימות, אל תכללו את האלכוהול בתוכנית שלכם, כיוון שביין ובאלכוהול "נקי" כמות הפחמימות שואפת לאפס וכיוון שאלכוהול אינו הופך לגלוקוז. יין אדום לא רק שמעלה את רמת הכולסטרול ה"טוב", הוא גם תורם לשיפור בהרגלי אכילה בריאים.

בליל הסדר מצווה לשתות 4 כוסות יין או מיץ ענבים- חשוב לדעת כי כוס יין יבש מכילה כ-120 קלוריות, כוס יין מתוק מכילה כ-162 קלוריות. יין תירוש אינו מכיל אלכוהול אך מכיל פחמימות רבות. כוס מיץ ענבים מכילה כ-100 קלוריות וכ-20 גרם פחמימות הנספגות מהר בדם וגורמות לעלייה מהירה ברמות הסוכר. לכן, עדיף לשתות יין יבש או חצי יבש ולא יין מתוק.  בארוחה עצמה מומלץ לשתות מים או מעט משקאות דיאט בכדי לא להוסיף קלוריות לארוחה באמצעות השתייה.

השארת תגובה