השארתם טיפ? לא הגיע למלצר

במסעדות בישראל הלקוחות נוהגים להשאיר למלצרים טיפים. ממידע שהגיע ל"כל הזמן" עולה שבחלק מבתי הקפה שמיועדות לציבור החרדי הטיפים אינם מגיעים כלל למלצרים, אלא נלקחים לכיס האישי של בעל הבית

אילוסטרציה: אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה: אין קשר לנאמר בכתבה

בישראל, כמו גם בעוד מדינות מערביות, נהוג להשאיר בבתי קפה ובמסעדות למלצרים בסיום הארוחה, תשר (טיפ) בגין "השירות" שניתן. בישראל, ברוב מוחלט של המסעדות ובתי הקפה, הטיפים שמשאירים הלקוחות הם השכר היחיד של המלצרים, ללא תשלום שכר בסיס נוסף ממקום העבודה. אז אם אתם שואלים את עצמכם איך זה שאנשים מוכנים לעבוד מבלי לקבל על כך שכר, התשובה היא שהטיפים שהלקוחות משאירים למלצרים מגיעים לשכר שעתי מאוד גבוה (נע בטווח של 80-35 ₪ לשעה), ובמקרה שסכום הטיפים שהתקבלו והתחלקו בין המלצרים לפי שעות עבודתם לא הגיעו לכדי שכר המינימום – מקובל (בהתאם לחוק) שבית הקפה משלים למלצרים לגובה שכר המינימום.

נוהג התשלום למלצרים שהוזכר לעיל, לא מוסדר בחקיקה מפורשת שקובעת שניתן להסתמך על הטיפים שקיבלו המלצרים מהלקוחות בתור שכר ומבלי לשלם להם שכר נוסף. אך מפסיקות שנפסקו בנושא בבתי הדין לעבודה נקבע שהוא יכול להוות שכר במקום שכר בסיס מהמסעדה, וזאת בתנאי שהוא נרשם בספרי המעסיק ועומד בתנאים נוספים.

אך ממידע שהגיע ל"כל הזמן", עולה ש-3 בתי קפה ירושלמים שמיועדים ללקוחות חרדיים ושרוב מוחלט מלקוחותיהם חרדיים, הגדילו לעשות ובנוסף לאי-תשלום שכר בסיס מעבר לטיפים, הם המציאו נוהג חדש בתחום, שמהווה ניצול של המלצרים שעובדים בהן וחמור מכך – הטעיה חמורה כלפי לקוחות בתי הקפה: במקום לחלק את כל הטיפים שלקוחות בתי הקפה משאירים לפי שעות העבודה של המלצרים למלצרים – כנהוג בלמעלה מ-95% מבתי הקפה בישראל – בעלי המקום לוקחים את הטיפים לכיס האישי שלהם ומשלמים למלצרים שלהם שכר בגובה 32-30 ₪ לשעה. שמות בתי הקפה המדוברים הן סניף של רשת "קפה גרג" שממוקם בקניון "סנטר 1" בירושלים; סניף של רשת "קפה-קפה" שממוקם גם הוא ב"סנטר 1"; ומסעדת "ריקוטה" שממוקמת בהר חוצבים בירושלים.

כאמור, כפי שנקבע בפסיקות בית הדין לעבודה, הטיפ יכול להחשב כתשלום שכר בתנאים מסוימים. בפסק-הדין המנחה בנושא הטיפים (פסק-דין ענבל מלכה) שנפסק בידי נשיא בין הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, בשנת 2005, הוא פסק שאכן הטיפ יכול להחשב כשכר כשהוא עומד בתנאים שהוזכרו לעיל והוא קרא לחברי הכנסת להסדיר את התחום הזה בחקיקה. ובנושא הטיפים הוא כתב כך: "עלי להוסיף נושא שעל המחוקק לשקול והוא, האם לחייב את המסעדה להעביר לעובדיה את מלוא "דמי השירות" המתקבלים מהלקוח. לטעמי, במקרים שהמלצרים אינם מקבלים את מלוא סכומי התשר יש משום הטעיית הלקוח על-ידי המסעדה, כמי שאינה פועלת בתום לב כלפי הלקוחות והמלצרים" (פסקה 11 לפסק דינו).

2 תגובות
  1. אברימי יפה איזה כתבה כל מילה בסלע
    הכל מדויק וגם פוגע בנושא רגיש
    אגב מה עם הפסיכומטרי?

  2. מה עם האולמות גוטניק וכד'

השארת תגובה