ייצוגית 'אגד': אברכים תובעים 8 מיליון

תביעה ייצוגית שהוגשה בבית המשפט המחוזי בירושלים מבקשת מ'אגד' פיצויי ענק, בשל ליקויים בשעוני מערכות התיקוף באוטובוסים • העותרים: בחורי ישיבות ואברכים חרדים

אוטובוס אגד (לע"מ)
אוטובוס אגד (לע"מ)
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

קבוצת אברכים ובני ישיבות עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים וביקשו לאשר תובענה כייצוגית, "משום שרק דרך זו, אשר 'תכאב לכיסה' של המשיבה, עשויה להוציא אותה מאדישותה לכספי הלקוחה", כלשון כתב התביעה.

נתקלתם במחדל צרכני? פנו למחלקת התחקירים של 'קו עיתונות' במייל fishel@kav-itonut.co.il

המדובר הוא בתביעה נגד ספקית שירותי התחבורה הציבורית 'אגד', אשר על פי כתב התביעה, בעת המעבר לשעון חורף לא דאגה לעדכן במכשירי התיקוף של החברה את השעון לשעון חורף. מה שהביא לכך שהשעה הנקובה באישור התשלום הייתה שעה מוקדם מזמן הנסיעה. כך למשל, נסיעה בשעה 4 נרשמה כנסיעה של שעה 3.

אלא שמעבר לטעות אקראית בשעת הנסיעה, יש לדבר השלכות כלכליות לכיסם של הנוסעים. שכן לפי החוק, בעת הנסיעה בעיר מתאפשר המעבר לקו נוסף ללא תוספת תשלום, כל עוד לא עברו 90 דקות מהתשלום באוטובוס הראשון. אך השעה המוקדמת שרשומה הייתה במכשירי החברה הביאה לכך שהנוסעים שהמשיכו בנסיעתם באוטובוס נוסף או ברכבת נאלצו לשלם שוב על הנסיעה.

"הזכות שלא לשלם עבור נסיעת המשך קבועה בצו הפיקוח על המחירים", נכתב בכתב התביעה, שם מצוטט החוק שקובע כי "מחירי הנסיעה בקווי השירות של "אגד" אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ – לנסיעה למשך 90 דקות ממועד התיקוף הראשון, כולל מעברים בין כל קווי השירות הפנימיים במרחב ירושלים, מבשרת ציון-ירושלים, גבעת זאב-ירושלים, מעלה אדומים- ירושלים, ירושלים פנימי, גוש דן- אזור 1, אזור 21 , אזור 22 , ובלבד שהנסיעה מתבצעת באמצעות הסדר נסיעה בכרטיס שאינו נייר". כאשר העותרים מציינים כי "התנהלותה המתוארת לעיל של המשיבה היוותה הפרה של הוראות הצו".

" על כן מי שנתקל בתקלה ויש לו הוכחות לכך, או פנה לחברת אגד לקבלת החזר, מתבקש לפנות מיידית למייל: bytachbura@gmail.com, או לפקס: 02-6244551" 

עם זאת, בעבר פרסמה אגד הודעה בנידון ואמרה כי "באחרונה התברר כי בעקבות המעבר לשעון חורף ובהתרחש צירוף פעולות נדיר מבצע מכשיר התיקוף, המשמש לתיקוף הרב קו ומותקן בחלק האחורי של חלק מהאוטובוסים העירוניים, אתחול שבעקבותיו לא מתבצע סנכרון עם השעה העדכנית אלא שעה אחת לאחור". עוד הוסיפו ב'אגד', כי "בעקבות פניות שהתקבלו במוקד שירות הלקוחות ולאחר בדיקה מקיפה, אותרה התקלה שגרמה, בחלק מן המקרים, לחיוב כפול בעת מעבר בין קוים בהם מותקנים מכשירי תיקוף, בטווח 90 הדקות. עם זיהוי התקלה, אגד פנתה ליצרן המערכות וזה ביצע שינוי תוכנה שמיושם כבר במערכת והתקלה תוקנה".

ב'אגד' הוסיפו וציינו כי הם "מזמינים את הלקוחות שיתכן ונפגעו מהתקלה לפנות לאחת מעמדות הרב קו, על פי נוחיותם, עם פירוט מספר כרטיס הרב קו שבו הם עשו שימוש ולאחר בדיקה קצרה הם יזוכו במקום, במידה ואכן חויבו ביתר".

אלא שעל פי כתב התביעה, הודעת 'אגד' כלל לא משקפת את המציאות. שכן לצורך קבלת ההחזר הכספי על הנוסע להגיע למוקד החברה, להוכיח שאכן שילם מעבר לנדרש ורק אז לקבל החזר. פעולה וזמן שעולה פי כמה וכמה מעלות ההחזר.

בשיחה עם 'קו עיתונות' אומר גורם המעורה בפרטים כי מדובר בתקלה החמישית של אגד תוך שנה, שמוגשת בעטיה תביעה ייצוגית. "בכל המקרים אגד אינה עושה מספיק מאמצים לידע את הציבור שנפגע, ואף לא טורחת להחזיר את הכסף", אמר.

התובעים מבקשים מ'אגד' פיצויים על סך 8,863,644 ₪, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית חוקית מחודש 12/2017. זאת, על סמך נתוני משרד התחבורה כי בשנת 2017 בוצעו בירושלים כ-91 מיליון נסיעות באוטובוסים, בתל אביב 23.7 מיליון נסיעות, ובחיפה 28 מיליון נסיעות.

עוד צוין בשקלול כתב התביעה, כי "מטבע הדברים, למבקש אין נתונים מדויקים אודות מספר חברי הקבוצה, והוא יבקש לקבלם במסגרת בירור התביעה, אם זו תאושר כייצוגית. המבקש מעריך, כי 5% מהנסיעות בתל אביב בוצעו ע"י המשיבה, ולכן המספר הרלוונטי של הנוסעים לגבי תל אביב הוא 1,185,000". התובעים ציינו עוד, כי על אף ש"אין אישור מצד המבקש כי התקלה הוגבלה לשלוש ערים אלה בלבד", מספר הנוסעים בשנה בקווים העירוניים של אגד בשלוש הערים הגדולות הוא 120,185,000 וסה"כ מספר הנוסעים לחודש עומד על 10,015,417.

"המבקש מעריך, כי מתוך סך האוטובוסים, רבע מהם בעלי מכשירי תיקוף פנימי (כזה שלא ליד הנהג), ובהם 80% מהנוסעים מתקפים באמצעות רב קו בערך צבור או כרטיסיות במכשיר תיקוף פנימי, כך שמספר הנוסעים הרלוונטי לחודש הוא 2,003,083". עוד ציינו התובעים כי "המבקש מעריך, כי 80% ממכשירי התיקוף הפנימי היו תקולים. המבקש מעריך, כי מחצית מהנסיעות באוטובוסים עם מכשירי תיקוף פנימי תקולים היו נסיעות מעבר שגרמו לחיוב מיותר (היינו, כי התיקוף הראשון בוצע במכשיר תקול ותיקוף ההמשך בוצע במכשיר תקין, או כי התיקוף הראשון בוצע במכשיר תקין ותיקוף ההמשך במכשיר תקול) כך שמספר הנוסעים הרלוונטיים שהם חברי הקבוצה מוערך ב- 1,001,541", שבשקלול הנזק לכל נפגע, שעומד על סך 5.90 ₪, היקף הנזק המוערך לחודש עומד על סך  5,909,096 ₪.

התובעים הוסיפו וציינו כי "המעבר לשעון חורף אירע ביום 29.10.17, והתקלה נמשכה לכל הפחות חודש וחצי, לכן היקף הנזק המצרפי המוערך הוא: 8,863,644 ₪".

רון רטנר, דובר אגד, מסר: אכן נתגלתה תקלה טכנית נדירה בחלק מהאוטובוסים בקווים העירוניים, בתפר שבין שעון קיץ לשעון חורף. התקלה התבטאה בשעת אתחול מכשיר התיקוף כאשר לא התבצע סנכרון מיידי עם השעה העדכנית. בהיוודע דבר התקלה, נקט אגד בכל הצעדים הדרושים כדי לאתר את מקור התקלה ולהביא לתיקונה. אגד פנה ליצרן המערכות וזה ביצע שינוי תוכנה שפתר את הבעיה המדוברת. ואכן, התקלה תוקנה תוך זמן סביר.

אגד פירסם ב-21.12.2017 במהדורה הארצית של קו עיתונות  "הודעה למשתמשי הרב קו בקווים העירוניים של אגד" ובאמצעותה הוזמנו "הלקוחות שיתכן ונפגעו מהתקלה לפנות לאחת מעמדות הרב קו, על פי נוחיותם, עם פירוט מספר כרטיס הרב קו שבו הם עשו שימוש ולאחר בדיקה קצרה הם יזוכו במקום, במידה ואכן חויבו ביתר". ההפניה הייתה, כאמור, לנוחיות הפונים לאחת מעמדות הרב קו (ולאו דווקא לתחנה המרכזית) וזאת כדי לאפשר במקום בדיקה של הכרטיס.

התובענה עדיין לא נמסרה לנו ונגיב לאחר שנלמד את פרטיה.

4 תגובות
  1. החרדים כבר לא יודעים מאיפה לסחוט כספים

  2. זה אמיתי חחחחחח

  3. שילכו לעבוד! פרזיטים שלא תורמים מאום. גם אמהות של חיילים שמתו רוצות שהבנים שלהם יתחמקו וימותו באוהלה של תורה…

  4. פרזיטים מוצצי דם אוכלי חינם, מחללי שמיים , ערפדים לכו לעבוד זבל זוהמה

השארת תגובה