משבר הגיוס: נדחה למושב הקיץ

כינוס ה'מועצת', הפגישה שלא התקיימה, מחטף החרדים, התנגדות ישראל ביתנו, איומי גפני והדחייה למושב הקיץ • מאחורי הקלעים של משבר הגיוס: וההקלטות שנחשפו

אילוסטרציה (קרדיט: דף הפייסבוק, תומר - החיילים חרדים בגבעתי)
אילוסטרציה (קרדיט: דף הפייסבוק, תומר - החיילים חרדים בגבעתי)

הכל החל בשבוע שעבר, ביום חמישי בשעות הערב סיימה 'מועצת גדולי התורה' של אגודת ישראל ישיבה ארוכה שנמשכה לא פחות משעתיים וארבעים וארבע דקות, במהלכה דרשו האדמו"רים מחברי הכנסת של אגודת ישראל לקדם את חוקי הגיוס מהר ככל שניתן.

בימים שלאחר מכן התעסקו הח"כים בניסוחים האחרונים, כשלמשימה נשלחים חבר הכנסת אורי מקלב וסגן השר מאיר פרוש, שעסקו מאז יום חמישי מול הלשכה המשפטית של הכנסת בניסוח חוק הגיוס במטרה להביאו להצבעה כבר ביום רביעי (אתמול).

ביום ראשון היו אמורים ראשי המפלגות החרדיות להעביר את דרישת גדולי ומאורי הדור חברי המועצת, לראש הממשלה נתניהו בישיבת ראשי המפלגות, אלא שראש הממשלה שפינה מזמנו העמוס החל את הדיון וכשהגיעו לנושא הגיוס, ראה יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי כי הוא יושב לבדו מול ראשי המפלגות וראש הממשלה. דרעי ניסה להשיג את ראשי המפלגות האשכנזים, קרי גפני וליצמן, ומשראה שהם לא עונים לו אמר לחברים ״אני לא אלחם פה לבד על חוק הגיוס״ ויצא מהחדר.

למרות חוסר התיאום, חברי הכנסת החרדים דרשו להצביע על החוק ביום רביעי. בישיבת נשיאות הכנסת בה יושבים סגני היו״ר יחד עם אנשי מזכירות הכנסת, הודיע סגן יו״ר הכנסת ישראל אייכלר כי בכוונת החרדים להעביר את החוק ביום רביעי.

אלא שהחוק הונח רק בשעה 16:00 ולצורך הצבעה ביום רביעי, יש צורך גם לקיים דיון בועדת הכנסת שיפטור את החוק מהנחה (כפי שדורש החוק. 45 יום מאז ההנחה עד לדיון ועדת השרים) וכן קיום ועדת שרים דחופה לאשר את תמיכת הממשלה בחוק, אלא שהשרה איילת שקד סירבה לכנס את הועדה לצורך ההצבעה.

פגישה חשאית

חברי סיעת ׳יהדות התורה׳ קיימו ישיבת חירום, כשהם עורכים אותה בחדר ועדת הכספים. דבר אחד שכחו הח"כים הנמרצים לוודא, כי המצלמות הנמצאות בחדר ומופעלות תדיר בעת ישיבת הוועדה כבר כובו. הדיון תועד כולו ונחשף לראשונה באתר 'כל הזמן' מבית 'קו עיתונות'.

חה״כ אורי מקלב חשף במפגש כי השר יריב לוין הוא הבעיה העיקרית, "הוא עושה תעמולה נגד", האשימו אותו הח"כים. גפני אף העלה את אופציית האיום על התקציב: "צריך להודיע שאנחנו לא עומדים בתקציב".

בתיעוד הנדיר שדלף מהישיבה הסגורה, טוען סגן השר מאיר פרוש כי אם חוק הגיוס לא יעבור ביום רביעי, הוא לא יעבור גם בקיץ. לדבריו, "אם להעביר – צריך להעביר הכל בפעם אחת, אתה לא יכול לעשות אתנחתא ושידברו על זה. השבוע זה השבוע שהכי פחות ידברו על הדברים האלה, יש את ה-4000, 5000…(חקירות רה"מ)".

בהמשך הדברים נשאל חה״כ מקלב על ידי עמיתו חה״כ גפני “מה רוצה יריב לוין?"

מקלב מצדו השיב והעלה את טענות יריב לוין שאף שלח לו הודעת sms בה כתב "השתגעתם…."

גפני חידד את שאלתו ״לא, השתגענו, אז מה הוא רוצה?"

מקלב העלה את טענות לוין: "לפיד, ניפול… אנחנו מפוררים את הליכוד.."

גפני משיב ״מפוררים את הליכוד… מה הוא רוצה שנעשה? הוא עשה אתנו את ההסכם הקואליציוני, מה הוא רוצה שנעשה?"

מוזס: "הוא רוצה שנדחה את התקציב לקיץ.."

גפני: "מה הוא רוצה שנעשה?"

פרוש מתערב וטוען: "וזה גם ברור שאם זה לא בא עכשיו – זה לא יבוא גם בקיץ.. אם לא מעבירים את זה עכשיו זה לא בא, שטויות".

בעקבות הדברים הטיחו בליכוד האשמות קשות במפלגות החרדיות, בכיר בליכוד אמר בשיחה עם ׳כל ישראל׳ כי ״הממשלה הזו מתמוטטת, החרדים רוצים למוטט אותה על רקע חוק הגיוס, הם לא מבינים שזה יעשה רק טוב לנתניהו שהוא ייקח מנדטים ללפיד בזכותם״.

בכירים נוספים אמרו כי מי שגרר רגליים עד כה היו דווקא החרדים. ״מיד אחרי שבוטל החוק הקודם על ידי בג״ץ, הקים ראש הממשלה ועדת מכל המפלגות בראשות השר יריב לוין, אך החרדים לא החזירו לו תשובות״. לדברי הבכיר, “יכולנו להעביר את החוק חודשיים אחרי שנפסל. לא הגיוני שפעם בשבועיים החרדים יביא חוק שלהם והליכוד ירקוד לפי צלילי החליל שלהם, צריך פעם אחת גם לקבל את העמדה שלנו״.

קשיים קואליציוניים

במערכת הפוליטית עסקו רבות בחוק הגיוס, שר הביטחון אף ביטל את ישיבת הסיעה הפתוחה לתקשורת וכינס את חברי מפלגתו לישיבה דחופה, בה הודיעו כי הסיעה תתנגד לחוק הגיוס שיבוא בניגוד לעמדת השר, שהסביר כי יצביע רק בעד חוק שמביא משרד הביטחון ללא מעורבות פוליטית.

בישראל ביתנו אף הצהירו כי יטילו ערר על החוק לכשיבוא לועדת השרים, והשרה לנדבר אף תתפטר מהממשלה בכדי להצביע נגד. ״ישראל ביתנו לא תוותר על ביטחון מדינת ישראל״, כתב יו”ר הסיעה ליו״ר הקואליציה חה״כ דוד אמסלם.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו פנה במכתב דחוף ליו"ר הקואליציה חה"כ דוד אמסלם בו כתב "ברצוני לפנות אלייך בשם סיעת "ישראל ביתנו", בדרישה שלא להעלות את חוק הגיוס לדיון ולהצבעה בכנסת לפני שהחוק יעבור דיון מקיף ומסודר בקואליציה ובממשלה, כמקובל לפי תקנון פעילות הקואליציה".

חה"כ אילטוב כתב כי "חשוב לציין, כי בישיבת ראשי הקואליציה השבוע, נושא גיוס החרדים כלל לא עלה לדיון ולכן העלאת החוק הינה בגדר מחטף שאנו לא יכולים לקבלו". בישראל ביתנו כותבים כי "במידה והחוק לא יעבור את כל התהליך כנדרש, כל סיעת ישראל ביתנו, כולל שרת העלייה והקליטה, ח״כ סופה לנדבר, תצביע נגד החוק."

בתגובה להתנגדות ׳ישראל ביתנו’ הודיע יו״ר ועדת הכספים חה״כ משה גפני ״אם חברי הקואליציה יתנגדו – אני לא אצביע יותר על החוקים ההזויים שלהם״. לדבריו ״חוק הגיוס הוא בציפור נפשנו וחלק מההסכם הקואליציוני. אנחנו נביא אותו מחר להצבעה״.

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי הגיב ל'קו עיתונות': "ראש הממשלה הנחה מיד אחרי פסילת בג"ץ את החוק, לעשות הכל כדי לתקן את החוק במהירות האפשרית. לצערנו התברר שהמלאכה אינה פשוטה, לא מצד שותפינו בקואליציה אלא מצד למצוא פתרון משפטי כדי שלא נבוא למצב שביהמ"ש יבטל את החוק עוד פעם. לקח זמן עד שהצלחנו למצוא פתרון משפטי".

דרעי אמר כי "היום הנחנו את זה על שולחן הכנסת. אנחנו יודעים שהזמן קצר ודורשים ליישם את ההסכם הקואליציוני. ביום רביעי נביא את זה לקריאה טרומית. אני משוכנע למרות שאני שומע קולות כאלה ואחרים שכולם יבינו שלא שיננו דבר וכל מרכיבי הקואליציה מחויבים לחוק הגיוס שהיה עד פסילת בגץ. ביהמ"ש אמר שהחוק לא שוויוני וכדי לעשות את החוק שוויוני אמרנו את מה שבו גוריון אמר לפני שבעים שנה שהמדינה מכירה בלימוד התורה כערך ולכן יש בחורי ישיבות שלומדים תורה ואחרים משרתים. אין כאן שינוי ומקווה שמרכיבי הקואליציה יבינו שכמו שהיינו שותפים הכי נאמנים ויציבים בקואליציה כך נמשיך ולא תהיה סיבה שניכנס לעימותים בסיפור".

אכזבה ודחיה

בסופו של יום, חוק הגיוס לא עלה אמש (רביעי) להצבעה ולא יוכל לעלות להצבעה עד למושב הבא של הכנסת, זאת בעקבות סיכום אליו הגיעו בכנסת כי חוקים פרטיים לא יבואו עד סוף המושב לדיון בקריאה טרומית – כדי שיוכלו להעביר את חוק התקציב.

במפלגות החרדיות מתעקשים ואומרים כי ההסכמה הזו היא לא ׳תורה למשה מסיני׳ ולכן אפשר להביא את החוק גם בשבוע הבא. אך הערכה היא שהחוק ידחה לקיץ והמשבר ייפתר ביום ראשון הקרוב בישיבת ראשי המפלגות.

עם זאת, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם סיכם את הדברים ביום שלישי בשיחה עם 'קו עיתונות' כי ״החוק לא יכול לעלות מחר, יש לנו כבר סדר יום״, אבל ״לדעתי זה יעלה במושב הזה. הכל יהיה בסדר".

ומה יש בחוק שאמור לפתור את הבעיה שהציב בג"ץ בפסילת החוק האחרון?

לידי ׳קו עיתונות' הגיע הנוסח המתוקן של חוק הגיוס בו שונו יעדי ההסתגלות, דהיינו הצבא יבדוק האם החרדים עמדו ביעדי הגיוס שהציבו להם בחוק. בחוק שבוטל היעדים היו ב-2023, אלא שבג״ץ טען כי זה רחוק מידי ולכן בחוק המתוקן הוקדם סיום תקופת ההסתגלות בשנה. בנוסף, יקודם במקביל חוק ערך לימוד תורה, שישווה את ׳לימוד התורה׳ ל׳גיוס לצה״ל׳ ובכך יענו על שתי הטענות שבעקבותיהן בוטל החוק.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "הצעת חוק זו מוגשת במקביל לקידום הצעת חוק יסוד: לימוד תורה. הצעת חוק היסוד מעגנת את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד תורה, את רצונה לעודד לימוד תורה חוצה מגזרים ולהבהיר שיש להתייחס ללומדי התורה ככאלו המשרתים את העם היהודי ואת מדינת ישראל".

"כמו כן, הצעת חוק היסוד מבקשת לתת מענה לסוגיה שאותה ביקש בג"ץ להסדיר בפסק הדין בג"ץ תוך קביעה כי בטלותו של הפרק תיכנס לתוקף שנה לאחר יום מתן פסק הדין. הצעת חוק היסוד נועדה להבהיר את עמדתה של הכנסת, המעגנת בחוק יסוד את מדיניותן של כל ממשלות ישראל, ולפיה לאור מרכזיותו של ערך לימוד התורה וחשיבותו כשירות לעם היהודי, יש מקום ליצור הסדר דחיה למי שמבקש להקדיש את זמנו ללימוד תורה לתקופה ממושכת".

עוד מוסבר כי "במקביל להצעת חוק היסוד, הצעת חוק זו נועדה להציג את ההסדר בפועל תוך קביעה עקרונית בדבר שיווי המשקל הראוי אותו יש לייחס ללימוד התורה אל מול הערותיו של בג"ץ. מוצע לתקן את סעיף 26ג לחוק ולהבהיר את שינוי מעמדו של ערך לימוד התורה. כמו כן, מוצע כי שר הביטחון ידחה את השירות למי שעומד ביתר התנאים הקבועים בחוק. עוד מוצע לבטל את תקופת ההסתגלות השנייה הקבועה בחוק. במקום זאת, מוצע לקבוע תקופת הסתגלות אחת בלבד בת ארבע שנים. תקופה זו תוארך באופן אוטומטי במידה ותהיה עמידה ביעדי הגיוס הקבועים בהסדר".

כמו כן, ובהתאם להצעת חוק היסוד, מציעים לתקן מספר עניינים, דוגמת הוספת חברים לצוות הבין-משרדי והוספת הוראה לפיה קביעת היעדים וההתייחסות אל העמידה בהם, תיעשה בשים לב להוראות חוק היסוד.

השארת תגובה