תובע בבית משפט: עמלה של 50 מליון ש"ח

איש העסקים רו"ח אייל שמיר, תובע את בריטיש-ישראל שבבעלות מליסרון מקבוצת האחים עופר בטענה כי סירוב לשלם לו את עמלת התווך על ייזום המיזוג בין בריטיש למליסרון

בית משפט
בית משפט

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה הבוקר תביעה על סך 50 מיליון ₪ נגד בריטיש-ישראל שבבעלות מליסרון מקבוצת האחים עופר (ת"א 64205-02-18). לטענת התובע, איש העסקים רו"ח אייל שמיר (וחברות שבבעלותו שבאמצעותן פעל), לאחר שהגה ויזם את המיזוג המוצלח השווה מיליארדים בין בריטיש למליסרון, סירבו מנהלי מליסרון ובריטיש לשלם לו את העמלה שסוכמה עימו.

מדובר בעסקת מיזוג שהפכה את מלירסון לשחקנית דומיננטית בשוק הנדל"ן המניב בישראל. בשנים 2012-2011 ביצעה מליסרון מהלך עסקי שהתברר כמוצלח וחסר תקדים – רכישת השליטה בחברת בריטיש ישראל, מי שהייתה באותה עת חברה ציבורית ושחקנית דומיננטית בשוק הקניונים, ובהמשך לכך מיזוגה של בריטיש אל תוך מליסרון.

כעת טוען איש העסקים אייל שמיר כי הוא עומד מאחורי העסקה וכי הוא זה שהציג אותה למנהלי החברות דאז, עמיר בירם מצד בריטיש, ואבי לוי מצדה של מליסרון.

שמיר, רואה חשבון בהשכלתו, שימש בעבר בתפקיד בכיר בקבוצת החברות הפרטיות של יצחק תשובה, ובעשור האחרון הוא מתמחה, בין היתר, בייזום ובהוצאתן לפועל של עסקאות בהיקפים גדולים. שמו של שמיר כבר פורסם בעבר כמי שיזם את השלב הראשון בעסקה, והביא לרכישת השליטה בבריטיש על-ידי מליסרון. בגין חלק זה של העסקה שולמה לשמיר, לאחר דין ודברים, עמלה.

אלא שעל פי כתב התביעה, רכישת השליטה היוותה רק שלב ראשון בתכנית העסקית שהגה ויזם שמיר, וכי הצדדים לעסקה סיכמו ביניהם באמצעותו של שמיר גם את המיזוג שיהווה שלב שני ומשלים לעסקה. שמיר מציג בתביעתו הסכם עליו חתם מנכ"ל בריטיש, המסמיך את שמיר לפעול בבלעדיות ליזום המיזוג שאכן הושלם בחודש מרץ 2012.

לאחר השלמת המיזוג, מנהליהן של בריטיש ומליסרון התכחשו לחלקו של שמיר בייזום המיזוג ולהסכמות שמכוחן פעל, ניסו להתנער ממנו וסירבו לשלם לו את העמלה שסוכמה עימו בשיעור של 1.5% מהיקף העסקה בתוספת מע"מ. זאת לאחר שבעלי תפקיד בכירים ביותר בנתבעת ובמליסרון היללו בעבר את התובע והעלו את תרומתו על נס, בגין תרומתו המכרעת לביצוע העסקאות למכירת מניות השליטה בנתבעת ובהמשך למיזוגן של הנתבעת ומליסרון וביקשו ממנו "לסמוך על הגינותם" בכל הנוגע לתשלום התמורה המגיעה לו בגין ייזום המיזוג.

כתב התביעה חושף את אחורי הקלעים של אחת מהעסקאות המשמעותיות במשק בשנים האחרונות והגדולה ביותר שנעשתה בישראל בתחום הנדל"ן. על פי האמור בכתב התביעה, שמיר פנה למנכ"ל בריטיש עוד בשנת 2009, והציע לקדם עסקה גדולה ומשמעותית, בהיקף של מיליארדי שקלים, למיזוג בריטיש למליסרון. לאחר שקיבל לידיו הסכם לפעול בבלעדיות, פעל שמיר באופן אינטנסיבי אצל מנהלי בריטיש ומליסרון, במשך קרוב לשנתיים ימים, להוצאתה לפועל של עסקת המיזוג. בסופו של דבר, סיכמו שמיר, בירם ולוי את תנאי העסקה כך שבשלב ראשון תירכש השליטה בחברת בריטיש על-ידי מליסרון ובשלב שני יושלם מיזוג כך שבריטיש תתמזג אל תוך מליסרון ותהפוך לחברה פרטית בבעלותה המלאה.

בכתב התביעה טוען התובע כי חרף הצלחתה הכבירה של עסקת המיזוג, חרף תרומתו המכרעת לייזום העסקה ולהוצאתה אל הפועל, וחרף המערכת ההסכמית הברורה שנרקמה עמו, בחרו קברניטי בריטיש ומליסרון להפנות לו עורף ועל כן יש להורות להם לשלם לו את העמלה שסוכמה עימו, המוערכת בכ- 130 מיליון ₪ (לצרכי אגרה הועמדה התביעה על סכום של 50 מליון ₪).

התביעה הוגשה באמצעות עורך הדין בעז בן צור ממשרד בעז בן צור ושות', ובאמצעות עורכי הדין זוהר לנדה, אייל נחשון ועומר קידר ממשרד ברנע, ג'פה, לנדה ושות'.

השארת תגובה