סכנות הגז: צוברים בשטחים פרטיים

בעקבות המקרה החמור בירושלים בו נהרג אדם אתמול, צפה שוב תופעה מסוכנת: צוברי גז המונחים בחצרות בתים פרטיים • במקרים רבים הצוברים שייכים לחברות הגז, שמתעלמות מהשכנים

בלוני גז ברובע המוסלמי בירושלים
בלוני גז ברובע המוסלמי בירושלים

אין זה סוד כי מצבורי גז, הן בצורת בלונים והן בצורת מכלים מוטמנים קרקעיים, נחשבים במקרים רבים פצצה מתקתקת מסוכנת השוכנת בסמוך לבתי המגורים. בשנים האחרונות היינו עדים למקרים רבים של פיצוצים שמוטטו מבני מגורים ומסחר, דליקות שפרצו כתוצאה מכך, וחמור מכך, פגיעה בחיי אדם.

התחקיר המלא יפורסם בשבוע הבא ברשת 'קו עיתונות'

המחדל הכואב קיבל שוב תזכורת לפני כשלושה שבועות עם פריצת שריפת ענק בבניין מגורים ברחוב ירמיהו החרדי בירושלים, בצהרי יום השבת, כתוצאה מהתלקחות בלוני גז ובנס לא היו נפגעים.

אמש (ג) היינו עדים למקרה מסוכן עוד יותר, כאשר פיצוץ גז בחניון בניין ברחוב דן בשכונת הבקעה הביא לקריסת חלקים מהמבנה, כאשר בין ההריסות נמצא אדם ללא רוח חיים, ומלבדו נפצעו ארבעה בני אדם נוספים.

בסמוך לשעה 13:30 בצהריים התקבל דיווח למרכז המבצעים של כבאות והצלה מחוז ירושלים על פיצוץ אדיר שנשמע באזור האירוע. למקום הוזנקו מספר רב של לוחמי אש וצוותי כיבוי והצלה, בפיקודו של מפקד התחנה, טפסר אייל כהן.

משהגיעו למקום ונכנסו אל מוקד הפיצוץ, גילו צוותי החילוץ וההצלה הרס אדיר. תקרת החניון קרסה בחלקה, כשמעליה מספר דירות שנפגעו באופן קשה ביותר מעוצמת הפיצוץ, ובכל רגע היה סכנה לקריסה של הבניין אל תוך החניון. למרות הסיכון הרב, מכיוון שהיה חשד ללכודים תחת ההריסות, לוחמי האש נכנסו אל תוך אזור הפיצוץ שנטה ליפול, והחלו בסריקות עם אמצעים מיוחדים בכדי לנסות לאתר את הלכודים.

נתקלתם במחדל דומה המסכן חיי אדם? פנו למחלקת התחקירים של 'קו עיתונות' במייל [email protected]

במהלך פעולות החילוץ, אותר לכוד כבן 50 כשהוא למרבה הצער ללא רוח חיים. בנוסף נפצעו במקום עוד ארבעה.

מחקירה ראשונית עולה כי האירוע התרחש לאחר שעל פי החשד החלה דליפה חזקה של גפ"מ (גז בישול) במהלך עבודת טכנאי במקום ולאחר שזה התפרץ לרמת נפיצות, נגרם הפיצוץ האדיר שקטל את הפועל והרס חלקים גדולים מהבניין.

במהלך התקופה האחרונה בחן תחקירן 'קו עיתונות' את התופעה הגורמת לאינספור אסונות וגילה כי לצד בלונים פיראטיים שהונחו על ידי התושבים בצורה המסכנת חיי אדם, ישנו מחדל גדול בהרבה – צוברי גז של חברות גז פרטיות המונחים בשטחים פרטיים, ללא כל היתרים מטעם גורמי האכיפה, ללא רישיונות וללא הנחיות בטיחות לתושבים המתגוררים במקום – שלפעמים, כלל אינם מודעים לקיום הצובר.

"הסכנה האמיתית – גמ"חים חרדים"

בשיחה עם 'קו עיתונות' אומר אודי גל, דובר מחוז ירושלים של רשות הכיבוי וההצלה, כי "כל התקנה של גז שיכול לסכן את הציבור. במידה והיא בוצעה במהלך הבניה, המבנה לא יקבל אישור לטופס 4". עם זאת, מציין גל כי הבעיה היא שאין להם הסמכות לבחון מבנים קיימים, אלא רק כאלה שנמצאים עדיין בתהליך בניה. "בבניין ישן על התושב להזעיק מיידית, בכל חשש, את מכבי האש – ואנחנו כבר נזעיק גם את שאר הרשויות הרלוונטיות, כמו למשל מינהלת הגז".

"בנוסף", מציין גל כי "צוברי הגז, מבחינת בטיחות אש, הם הבטיחותיים ביותר, מכל המכלים ומיני המצבורים. מדובר בכלי הבטיחותי ביותר".

עם זאת, הוא מתריע מפני אותם גמ"חים וארגוני חסד, שעל אף שנראה כי כוונתם טובה – הם הסכנה הגדולה ביותר. "בשכונות החרדיות הרוב זה מכלי גז פיראטיים, שחלקם מתגלגלים באמצעות גמ"חים ושם צריך לפעול הכי הרבה, כי הם הכי מסכנים את הציבור. מה שהכי מסוכן זה מכלי גז דולפים ומכלים בתוך בתים – ובשכונות החרדיות יש את זה הכי הרבה".

הטקטיקה: להמריד שכנים

ממסמכים, עדויות וראיות שהגיע לידי 'קו עיתונות' עולה תמונת מצב כואבת ומסוכנת, כאשר מעל הכל היא כוללת פעילות בלתי-חוקית בעליל. כך למשל, ח. (השם המלא שמור במערכת), המתגוררת בשכונת רמת שלמה, גילתה לפני מספר שנים כי בחצר ביתה יש "בור". לאחר שערכה בירור קצר היא גילתה כי מדובר בלא פחות מאשר צובר גז שבדרך-לא-דרך מצא לו את מקומו בחצר ביתה הפרטית. ח. מיהרה לפנות לקבלן שמכר לה את הבית "על הנייר", הופנתה לחברת הגז, אך זו – שלחה אותה בחזרה לקבלן, בטענה כי הוא זה שאחראי לכך.

"פתאום אני רואה אורחים בלתי רצויים בחצר הבית שלי, מול החדר שלי, באופן שאיני יכולה לנהל חיים נורמליים", היא משחזרת ל'קו עיתונות'. לא לפני שציינה כי האורחים הם עובדי חברת הגז "שאפילו לא טרחו לדפוק ולבקש אישור להיכנס". אחרי סחבת של ממש הגיעה ההפתעה. בהודעה שנשלחה לח. נאמר שאין כאן כל המחדל, מאחר ובעקבות בניה שביצעה בחצר הבית היא זו שסיכנה את התושבים. כך לפי המכתב.

לדבריה, בקשה לצו הריסה שסוף סוף הגישה העירייה לבית המשפט, נתקלה בחומה בצורה. בית המשפט אישר צו מניעה שתוקפו היה למשך לא פחות מארבעה חודשים. תקופה ארוכה בהרבה מהממוצע. "ואז, פשוט ניתקו לי את הגז. כביכול איני משלמת". אחרי חודש היא הופתעה לגלות כי  כל השכנים המתגוררים בבניין הצטרפו למנותקי הגז.

מתברר שחברת הגז והשכנים זימנו אותה לבית המשפט, במסגרת תביעה שניהלו נגדה, בטענה כי בגללה סובלים 32 דיירים מניתוק מגז. "עד כדי כך עבד מרד השכנים, שקיבלתי טלפון מבכיר חרדי בהנהלת העיר ששאל אותי מדוע אני מונעת גז ומבזה את בית המשפט".

השארת תגובה