רפורמת מס: נתניהו מול טראמפ

חודשיים להכרזת טראמפ: נתניהו פותח חזית עם הכלכלה החזקה בעולם: רפורמת מס שתתחרה ברפורמת המס של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ

כסף | אילוסטרציה
כסף | אילוסטרציה

אין זה סוד שרפורמת המס עליה הכריז טראמפ לפני חודשיים מיטיב עם החברות והתאגידים הזרים, שרבים מהם שוקלים בחיוב את העברת לפחות חלק מפעילותם לכלכלה החזקה בעולם. לרפורמה החדשה, אותה סיקרנו אותה בהרחבה כאן ב'קו עיתונות', השלכות קשות גם על הכלכלה הישראלית, במידה וחברות הענק יעתיקו את פעילותם לארצות הברית. למעשה, המשבר ב'טבע' הוא ההוכחה לכך, כאשר חלק ניכר מפעילות החברה מתרחשת כיום בארצות הברית, עד כדי כך שאפילו ה־SEC, הרשות לניירות ערך של ארה"ב, הודיעה לפני כחודש וחצי כי מעתה מוכרת טבע כחברה מקומית ולא כחברה זרה.

חודשיים אחרי, נראה כי ראש הממשלה נתניהו, שמתגאה לא פעם בהישגיו כשר האוצר וכמי שעיצב את הכלכלה הישראלית, החליט לפתוח חזית עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. במהלך מפגש עם יו"רים ומנכ"לים של חברות כלכליות גדולות, וביניהם: יו"ר קרן המטבע הבינ"ל כריסטין לגארד, דויטשה טלקום, ריית'און, מיקרוסקופ, BMW, AGCO, שקיים נתניהו במסגרת ועידת מינכן לביטחון, הוא התייחס למסוי בישראל, וציין כי הוא מחוייב להעניק הטבות מס למשקיעים זרים. "אם נצטרך נוריד את המס לקרקע. עושים את מה שאני אומר", אמר נתניהו.

"עלינו להיות מאוד תחרותיים, לא רק בשיעורי מס נומינליים לתאגידים ואנשים פרטיים, אלא גם בשיעורים הממשיים שמשקיעים זרים נכנסים", אמר נתניהו, והוסיף: "אנחנו רוצים להיות נמוכים כמו כל האחרים, וזה די נמוך, כ-6 אחוזים. אבל אם נצטרך, נוריד את זה לקרקע. ואנחנו עושים את מה שאני אומר".

נתניהו הוסיף והתייחס לחדשנות, שישראל מובילה בה, ואמר כי "העתיד שייך לאלה שמחדשים. החדשנות מגיעה מהמפגש של נתוני עתק, בינה מלאכותית וקישוריות. הדבר מייצר תעשיות חדשות, ואנו אוחזים בעתיד במהירות רבה. ישנו תנאי אחד, ישנם בישראל למעלה מ-300 מרכזי מחקר ופיתוח רב לאומיים, חלקם מיוצגים באולם זה, אם אתם לא נמצאים שם, אני באמת חושב שזה האינטרס המשותף שלנו שתהיו שם".

בהמשך דבריו התייחס נתניהו לנתונים הכלכליים של ישראל ומנה את הישיגיו בתחום. "תפקידי כראש ממשלה הוא להקל עליכם להגיע ולעשות עסקים. אימצנו, בייחוד במהלך עשרים השנים האחרונות ובייחוד בתקופה שהייתי שר אוצר, רפורמות גדולות כדי להפוך את ישראל לידידותית לעסקים, להפוך אותה לכלכלה פחות בירוקרטית. התמ"ג לנפש עלה, כפי שאתם יודעים, והוא עלה באופן די משמעותי ומהר יותר מאשר ברוב המדינות. בתוך כמה שנים אנו מצפים לעבור את יפן, לא נראה לי שזה ייקח יותר משלוש או ארבע שנים. יש לנו גידול משמעותי באוכלוסייה ואני חושב שזה מייצר אופטימיות. המספר החשוב ביותר הוא החוב ביחס לתמ"ג. הוא ירד מכ-100% מתחילת שנות האלפיים לכ-60% כעת. והוא ממשיך לרדת כל הזמן. וכפי שאתם יודעים, זאת תנועת מספריים בהשוואה למה שקרה ברוב מדינות ה-OECD".

השארת תגובה