"פושעי פולין בשואה, כפושעים היהודים"

ראש ממשלת פולין משנה כיוון: מותר להגיד שהיו פושעים פולנים בשואה – כי היו פושעים פולנים כמו שהיו פושעים יהודים • ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברים: "מתכוון לדבר איתו בהקדם"

בועידת מינכן לבטחון, אליה נסע גם ראש הממשלה בנימין נתניהו באומרו כי מדובר ב'ועידה החשובה בעולם לבטחון'. פנה העיתונאי ישראלי רונן ברגמן שישב בקהל אל נשיא פולין כשהוא מתאר את שעבר על סבתו בפולין בימי השואה.

הוא סיפר כיצד שכנים פולנים הסגירו את סבתו וילדיה לגרמנים, היאך ניצלו חלק בעוד אחרים הושמדו בסיוע הפולנים.

ברגמן סיים את דבריו כשהוא מניח לפתחו של נשיא פולין את השאלה שניסרה בחלל: האם על ספרו את עובדות האמת הוא עלול להישלח לכלא הפולני.

נשיא פולין השיב לרונן כי החוק הפולני אין בכוונתו וביכולתו למנוע את הדברים, הוא עוסק בהטלת אחריות על פולין כמדינה וגוף שלטוני. נשיא פולין המשיך: "אין ספק שהיו פושעים פולנים (בזמן המלחמה) כמו שהיו פושעים יהודים, כמו שהיו פושעים אוקראינים". כשהוא מתכוון אל היודנראט.

נשיא פולין סיפר על פולנים שנטבחו באשמת סיוע ליהודים או הסתרתם.

בישראל, לא אהבו את דברי נשיא פולין וההשוואה:

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד: "אמירתו של ראש ממשלת פולין היא אנטישמיות מהסוג הישן והרע. הפושעים אינם הקורבנות מדינת היהודים לא תתו להאשים את הנרצחים במותם להחזיר מיד את השגרירה לישראל".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי: "‏ראש ממשלת פולין הוא מכחיש שואה וכך יש להתייחס אליו. דם מיליוני היהודים זועק מתוך אדמת פולין על עיוות ההיסטוריה והבריחה מאשמה. יהודים נרצחו בשואה ופולנים לקחו חלק פעיל ברציחתם על הממשלה להיות פה למיליוני הנרצחים ולגנות את דבריו בחריפות. שתיקה כמוה כהסכמה לדברים. לא יקום ולא יהיה!".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "בזמן שממשלת ישראל מגמגמת ומנסה 'להידבר' על החוק הפולני, ממשלת פולין לא עוצרת וממשיכה ברצף שמפלרטט עם הכחשת שואה ועיוות ההסטוריה של השואה. שום אינטרס פוליטי לא יכול להצדיק את זה, על ממשלת ישראל להפסיק את הטנגו המסוכן עם מפלגות ומנהיגים אנטישמים. במקום שישראל תוביל קו של אפס סבלנות לאנטישמיות, גזענות ועיוות זכר השואה, היא מתפתלת וקושרת קשרים עם גדולי האנטישמים".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), המשתתפת גם היא בכנס: "קשה היה להאמין לתשובת ראש ממשלת פולין ולהשוואה הבלתי נסבלת בין היהודים לפולנים, בין הקרבנות לבין אלה שהשתתפו באופן פעיל ברצח". לבני הוסיפה כי "מרגש היה לשמוע את רונן ברגמן תוקף את ראש מממשלת פולין על החוק הפולני שעבר כשהוא מספר את סיפורו המשפחתי".

ח"כ איציק שמולי: "עולם הפוך; בשלב הבא בפרויקט העלוב של מורביצקי למחיקת פשעי העם הפולני תבוא כנראה גם האשמת היהודים בשואת עמם והצגת הנאצים כקורבן של הנסיבות. הוא ייאלץ לתבוע את ששת מיליון הנרצחים ואת קרוביהם ששרדו לפני שזה יקרה".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב: "כל השוואה בין יהודים לפולנים ביחס לשואה היא בגדר פשע. דם שלושת מיליון היהודים שנרצחו בפולין, בין היתר בתמיכתו האקטיבית של העם הפולני זועק מהאדמה. אם לראש ממשלת פולין כל כך חשוב להציג לעולם את האמת, שיתחיל בהכנת רשימה של כל הנכסים שנגנבו מהיהודים על ידי הפולנים במהלך השואה, תוך ניצול ואימוץ מלא של חוקי הגזע שנחקקו בנירנברג. בנכסים הגנובים הללו משתמשים וחיים עד היום מיליוני אזרחים פולנים, שלא מראים שום נכונות להשיבם".

ח"כ לאה פדידה, המחנה הציוני: "הכחשת השואה סגנון 2018. רה"מ שהוא גם שר החוץ חייב לקרוא לשגריר הפולני לשיחת נזיפה ולנקוט צעדים נגד הממשל הפולני, גם במחיר היחסים בין המדינות".

ח״כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני): ״ראש ממשלת פולין בעצם מאשים את היהודים בשואתם. רק כך ניתן להבין את דבריו המזעזעים בכנס מינכן לביטחון.

החוק הפולני שאוסר לדבר על מעורבותם של הפולנים בשואה הוא אינו מעידה מקרית אלא מדיניות מחושבת של טיהור האומה הפולנית מהעבר הנוראי ולא רחוק.

למגמה הזאת גם מדינות אירופאיות אחרות. מדובר במגמה, ולכן התגובה הישראלית החריפה חשובה כל כך. אחרת בעוד כמה שבועות או חודשים נגלה שדברים דומים נשמעים גם בבירות אחרות באירופה.

אגיד שוב – מדינה שמשכתבת את השואה איננה יכולה להיות חברה ושותפה של ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם. ממשלת ישראל חייבת לפעול כנגד הדברים האלה ולהתנגד להם בתוקף, כולל החזרתם של השגרירים ועד ניתוק היחסים״.

שר הביטחון לשעבר ח״כ עמיר פרץ: ״דברי ראש ממשלת פולין על ׳פושעים יהודים׳ במלחמת העולם השניה בה נרצחו שישה מליון יהודים הם מחליאים וחסרי אחריות.

דברי ראש ממשלת פולין סוללים את הדרך למכחישי השואה ועלולים עוד לתת השראה לקולות חולניים עוד יותר שיאשימו את היהודים בהתאבדות קולקטיבית של שישה מיליון.

אסור לעבור לסדר על אמירות אלה, במיוחד כאשר הן מגיעות מצדו של ראש ממשלת פולין״.

ח״כ ד״ר נחמן שי (המחנה הציוני): ״הגיעה העת כי ממשלת ישראל תנקוט צעדים מעשיים ותבהיר לפולין כי החוק וההצהרות החוזרות ונשנות לגבי הפולנים ושואת יהודי אירופה הם בגדר הכחשת שואה. היא חייבת לדרוש שינוי החוק המעוות הזה ועד אז להוריד דרג השגרירות בוורשה. האינטרסים המדיניים של היום חשובים, ההיסטוריה היהודית חשובה יותר״.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני): "הבית של היהודים, מדינתו, חוף המבטחים היחיד שהיו לנו מזה 2000 שנה, לא יכולה להשלים עם הכחשת שואה. כשראש ממשלת פולין אומר כי היו משתפי פעולה פולנים, בדיוק כפי שהיו משתפי פעולה יהודים, זה הזמן שממשלת ישראל תעשה את המינימום ותחזיר סוף סוף את השגרירה בפולין לארץ. אם ישראל, מדינת היהודים לא תנקוט צעדים חריפים נגד הכחשת השואה מצד הפולנים, האנטישמיות תעלה ותתחזק.

אין דבר כזה לעמוד לצידה של ישראל ולשנוא יהודים. הגיע הזמן שממשלת ישראל תתפכח מכך.

כל זמן שהדיון בועדת החוץ והביטחון משתהה, אסור לנו לשבת ולספוג דברים כאלה ובכוונתי להחתים כבר בראשית השבוע, מכתב של חברי כנסת הדורש לעשות זאת.״

ראש הממשלה בנימין נתניהו: הדברים של ראש ממשלת פולין כאן במינכן מקוממים. יש פה בעיה של חוסר הבנה של ההיסטוריה וחוסר רגישות לטרגדיה של עמנו. אני מתכוון לדבר איתו בהקדם.

התקרית היום בגבול רצועת עזה היא חמורה. אנחנו נגיב בהתאם. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים.

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "דבריו של ראש ממשלת פולין מזעזעים ומקוממים והם מגיעים כחלק מקמפיין מאורגן ומתוזמר של מנהיגי פולין שמעוות במכוון את ההיסטוריה למטרותיהם. על ישראל לפתוח בקמפיין נגדי תקיף ונחוש בעולם כולו עד שהפולנים יחדלו מהקמפיין המחליא הזה ויבינו את חומרת מעשיהם."

סגן השר ד"ר מייקל אורן (כולנו): "בעקבות דבריו של ראש ממשלת פולין שוחחתי עם מספר גורמים משפיעים בארה"ב על האפשרות להפעיל לחץ אמריקאי על ממשלת פולין שממשיכה להכחיש את חלקה בשואה ולנסות לשכתב מחדש את ההיסטוריה. יש לפעול בכל הדרכים האפשרויות בנושא – כולל החזרת שגרירנו מוורשה ואף ניתוק היחסים הדיפלומטיים. אסור למדינת ישראל להשלים עם אטישמיות מכל סוג".

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל: "כשמתחילים בהתכחשות לעובדות, מתדרדרים מהר מאוד גם להכחשת השואה. דברי הבלע של ראש ממשלת פולין על "פושעים יהודים " ששיתפו פעולה עם הנאצים הם חלק מהניסיון לשכתב את ההיסטוריה."

ח"כ אורן חזן: ‏ההתנערות מפשעי השואה של הפולנים ע"י לא אחר מרה"מ הפולני היא לא רק פתיחת פצעי השואה והכחשתה אלא אנטישמיות מודרנית מרושעת.

נבלות קטנות – לא רק שהיו שותפים לרצח יהודים בשואה, גם רצחו כאלה שניסו לחזור לבתיהם בתום המלחמה.

ה' ישלם לכם כגמולכם.‎ מורוביצקי אתה מוזמן לעצור אותי.

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי: "בשם קורבנות השואה שנרצחו על ידי הפולנים יש לגרש את השגריר הפולני.

התגובה הישראלית לדברי ראש ממשלת פולין מחייבת תגובה הולמת בשם כל מי שנרצח בשואה על ידי הפולנים או בסיוע שלהם. ישראל חייבת לגרש את הצוות הדיפלומטי הפולני, להשיב את השגרירה ארצה ולהעביר מסר ברור לפולין ולעולם ובכך להעביר מסר ברור – מי שמכחיש שואה איננו ידיד של ישראל."

ח"כ רחל עזריה (כולנו): "לא ייתכן שראש ממשלת פולין ישתמש בהאשמת הקורבנות היהודים של השואה כדי להצדיק את פשעי הפולנים. תכף הוא יאשים את היהודים שלא ברחו בזמן. פניתי ליו"ר הכנסת בדרישה לדיון במליאה על התבטאות ראש ממשלת פולין, ודרישה ממשרד החוץ להגיב בחומרה."

שר החינוך נפתלי בנט: שקלתי זאת לעומק והחלטתי להמשיך את המסעות לפולין. מטרתן להנחיל את זכרון השואה והן, עובדתית, הכלי האפקטיבי ביותר לכך. ההכנות, הכרת חיי יהודי פולין, ומעל לכל, הביקור באושוויץ-בירקנאו הם ללא תחליף. לא נעניש את עצמנו בשל התנהלות ממשלת פולין.

השארת תגובה