יום אחד הם מוצאים את עצמם בפנים, לפעמים זה מגיע כי הסבתא שלהם הורישה להם ירושה, לפעמים זה סתם בא מאהבה או שיגעון לדבר ולעיתים זה מגיע מחושב ומהודק, עם אסטרטגיה קפדנית. ברוכים הבאים לעולם העסקים. או אולי עולם העצמאים.
המילה הזו עצמאים מכילה המון בתוך תוכה, מכילה את כל הרצונות והחלומות, והיא בשלמותה מייצגת את ההפך הגמור מעולם השכירים.
כיועצת עסקית אני חווה ביום יום עסקים שחלקם קמו ועזבו את עולם השכירים בקול רעש גדול ובכאב גדול עוד יותר, במטרה לצלוח את הנהר ולעבור לשחק במגרש של הגדולים, גדולים אמרנו? לא כזה.
הנה אגלה לכם משהו שאולי לא ידעתם: עצמאי בתחילת דרכו, כלומר בשנה הראשונה יכול להרוויח עבור שעת עבודה פחות משכר מינימום, ובהמשך עם עורו עשוי מעור פיל מצוי הוא ישרוד את השנה הראשונה, ובמקרה הטוב הוא יתחיל לראות קצת כסף בסוף החודש.
למירב האוכלוסייה נח מאד להיות שכירים, זה מוריד עול, זה מייצר חברה מתמדת, זה נותן שקט תעשייתי וכלכלי, אאוצ' לגבי כלכלי לא ממש, כי אם זה הרי אופטימלי כל כך אנשים לא היו עושים את המהפך ועוברים להיות עצמאים, אבל נעזוב את זה כרגע, בואו נמשיך, להיות שכיר זה לגור באזור נוחות, קמים בבוקר מתלבשים מתארגנים עפים למשרד, קפה ורשימת מטלות מהבוס, רשימת הגשמת החלומות שהשכיר אמור להגשים לבוס שלו. שכיר מייצר תלות באופן וצורת העבודה, דפוסי החשיבה שלו מותאמים לתבנית אותה בנו סביבו, והוא מפתח דפוסי התנהגות מסוימים שמוטמעים עמוק.
נכון אצל המון מקננת המחשבה על היום בו הם יתפסו את כס המנכ"ל, או הבעלים או שיהיה להם כזה משלהם, אבל הדרך בין מחשבה למעשה רחוקה ולמעשה המון פשוט לא מתאימים להיות משהו אחר. אז מה עדיף? והאם בכלל יש תשובה חד משמעית?
הנה עשר טעויות שעצמאים בהתהוות עושים. טעיות שבסופו של דבר יחזיר אותם לעולם של השכירים חזרה או לעולם של שומקום.
- לא מקשיבים לאף אחד – מכירים את אלו שיודעים הכי טוב ואף אחד שלא יתערב להם באופן בו הם מנהלים את העסק? לפעמים הם צודקים… אבל לפעמים, קצת הקשבה ורצון לשינוי יכולים לחולל פלאים ואפילו להציל את העסק מקריסה. לא שווה?
- סומכים על אחרים יותר מדי – לסמוך על מישהו זה נהדר ואפילו רצוי מאוד אבל לעולם חשוב שבעל העסק יהיה מעורב, פעיל ויודע את התהליך ואת מה שעושים אלו שתחתיו. לסמוך על אחרים יותר מדי ולשחרר ולחשוב שלאחרים יהיה אכפת יותר מבעל העסק זה אחד הגורמים הגדולים לכישלון.
- קוקטייל עסק-בית – מאפיין עסקים קטנים (ולא רק) שחיים עם העסק בתוך הבית, הלקוחות משלמים עבור מוצרים ובאותה נשימה הכסף נלקח להוצאות הבית השוטפות, קוראים לזה במילה אחת: אסון!
- לא. למכירה – צמיחת העסק תלויה ביכולת המכירה של בעל העסק. כלומר, הסיכוי לצמיחה בקרב בעלי עסקים שלא אוהבים למכור ולא חושבים שבסוף היום הם צריכים גם למכור הוא מינורי. מכירות זה החלק הארי בהצלחת העסק וקידומו.
- חוסר במודעות עצמית – כשבעל העסק סוחב את הבעיות האישיות שלו לתוך העסק זה יכול להיות הרה גורל. התנהלות אישית לא נכונה, אי-עמידה ביעדים ומשימות, חוסר אמון עצמי ומורל גרוע, עלולים להיות עקב אכילס בעסק.
- מתחרים במתחרים – טעויות בלי מחשבה, זריקת המון כסף על מדיה שאין אפשרות להוכיח את יעילותה רק בשביל לבלוט, לקיחת סיכונים ומהלכים שיווקיים רק בגלל שהמתחרים עשו ככה ובעל עסק לחוץ, יכולים, בשורה התחתונה, לגרום למפלת העסק.
- (לא) עשה לך יועץ – מחד, מרבה יועצים מרבה דאגה. מאידך, יועץ חף מאינטרסים שמסתכל על העסק ממקום אובייקטיבי לחלוטין, רואה דברים רבים שבעל העסק מתקשה לראות מבפנים ויכול להציל ולשנות דברים אקוטיים שחשובים להצלחת העסק. יועץ טוב דומה למנתח – הוא חותך ומאחה, מנקה ומחטא, עד ההחלמה המלאה.
- שיטת החאפר – בחירת ספקים שהמודעה שלהם נראתה צבעונית ומושכת או כי הם היו זולים משמעותית, יכולים להתברר כיקרים במיוחד ולהפיל את העסק בלי למצמץ. זהירות!
- לוותר על גאנט שנתי – לא מדובר במילה גסה או כזו שיצאה כבר מהמילון האבן שושני. תכנון נכון של פעולות בעסק או לחלופין, אי-תכנון בכלל, יכול להוות טריגר משמעותי לנפילת עסק. גאנט שנתי מאפשר מניעת הפתעות או לפחות לקיחתן בחשבון והכנה מתאימה.
- סיעתא דשמיא.-כשיש מחסור מזה, לא יעזור בית דין – העסק ייכנס לסטטיסטיקה של כ- "70% מבתי העסק נסגרים בשנתיים הראשונות לחייהם."