קרעטשניף תתרחב? • 9,500 יחידות דיור לרחובות

הותמ"ל החליטה להפקיד תכנית להתחדשות עירונית ברחובות הכוללת 9,500 יחידות דיור – מדובר בתכנית ההתחדשות העירונית הראשונה שאושרה להפקדה במסגרת הותמ"ל

ראש העיר רחמים מלול בלשכתו
ראש העיר רחמים מלול בלשכתו

הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור) החליטה היום (ד'), להפקיד תכנית להתחדשות עירונית בשכונת המגורים קריית משה ברחובות הכוללת 9,500 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 7 ל-20 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-1,600 יוקצו עבור דירות קטנות. יחידות הדיור החדשות יוקמו במקום כ-1,300 יח"ד המצויות כיום בשטח התוכנית במצב תחזוקתי ירוד. בשטח הדירות המתפנות, ייבנו כ-3,600 יחידות דיור וכן כ-5,800 יחידות דיור נוספות בקרקע משלימה שהוקצתה לטובת הפרויקט ע"י רשות מקרקעי ישראל. לצד יחידות הדיור, התוכנית כוללת שדרוג אזור תעשייה ותיק, הקמת תשתיות, שטחי ציבור ותחנת רכבת שתשרת את תושבי השכונה והאזור. תכנון התוכנית לווה בשיתוף ציבור נרחב עם תושבי השכונה ובעלי הדירות.

התוכנית שקודמה על ידי הרשות להתחדשות עירונית שבמשרד הבינוי והשיכון ועיריית רחובות, משתרעת על שטח של כ-1,100 דונם במערב העיר וכ- 300 דונם מתוכם הינם חלקת השלמה. חלקת ההשלמה מאפשרת לתוכנית להתממש בהליך ייחודי של בינוי – פינוי (קודם בונים ולאחר מכן הורסים). באופן זה רוב התושבים יוכלו להישאר בביתם במהלך הבנייה, ולעבור לביתם החדש בסיום התהליך. בנוסף, התוכנית כוללת 350 יחידות לדיור מוגן ושטחי מסחר ותעסוקה. כל המגרשים בתוכנית תוכננו כך שניתן יהיה לפתח אותם ללא תלות בהתקדמות המגרשים האחרים במרחב. הקצאת השטחים למבני ציבור נעשתה בראיה דומה ללא קשר לפינוי של מבנים בבעלות פרטית.

במסגרת תכנית זו תיבנה השכונה כולה מחדש כרובע עירוני עם תשתיות מודרניות, המושתת על עירוב שימושים וכולל גם שטחי תעסוקה משמעותיים ומעונות סטודנטים.

יד ביד עם קידום התכנון, משרד הבינוי והשיכון הוביל נדבך חברתי משמעותי, שיסייע רבות לבני העדה האתיופית ולשאר התושבים המתגוררים בשכונה. הכנת התכנית לוותה בתהליכים חברתיים מעמיקים, במפגשים של שיתוף ציבור ובהכשרות לפעילים בשכונה תוך דיאלוג רציף ושיתופי שנעשה על ידי אנשי מקצוע מטעם משרד הבינוי והשיכון ועיריית רחובות. בימים אלו מוקמת מינהלת להתחדשות עירונית בשכונה בסיוע המשרד. פעולות אלו יתנו כלים מעשיים בידי התושבים ויתרמו לקידומה ומימושה המוצלח של התכנית. התוכנית מהווה נדבך חשוב בתוכנית הדגל של משרד הבינוי והשיכון בהתחדשות עירונית, בקנה מדינה שטרם נראה כמוהו בישראל.

קידומה של התכנית, התאפשר על רקע החלטה נוספת שאושרה לאחרונה בדבר "קרקע משלימה", כלומר קרקע פנויה שבה יתאפשר ליזמים לבנות ועל ידי כך להגדיל את הכדאיות הכלכלית בפרויקטים של פינוי ־ בינוי. בתכנית להתחדשות שכונת קריית משה הוקצו כ־250 דונם לטובת התחדשותה של השכונה כולה. בסך הכל כוללת התוכנית כ־1,200 דונם, מהם 750 בשטחים בנויים ו־250 דונם הם קרקע משלימה.

התוכנית נערכה ע"י משרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים.

שר הבינוי והשיכון, האלוף (מיל') יואב גלנט : ״עתיד הנדל״ן במדינת ישראל תלוי בהתחדשות עירונית נכונה. אני מברך על אישור תכנית הפיתוח של שכונת ״קרית משה״ ברחובות, המהווה תכנית דגל של הרשות להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון. אישור תכנית זו מהווה בשורה חשובה לתושבי השכונה הותיקה, זוגות צעירים ולסטודנטים אשר מבקשים לגור בה. התכנית תבנה רובע חדש ומודרני במקום תוך ליווי וסיוע לתושבים הקיימים ובשמירה על רווחתם בהמשך מגוריהם בשכונה. משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול ברוח זו ובמלוא המרץ במטרה להוביל התחדשות עירונית בערים נוספות ברחבי הארץ״.

ראש עיריית רחובות, רחמים מלול: "רחובות גאה להיות חלק מהאישור ההיסטורי הראשון של הותמ"ל בישראל, כעיר מובילה בתחום הבניה. פרויקט ההתחדשות העירונית ברחובות ישפיע על קריית משה בפרט, ועל רחובות בכלל. אחרי שנים של עבודה מאומצת והשקעה רבה של תשומות ומשאבים מצד עיריית רחובות, אנו גאים לברך על המוגמר ולהתחיל ביישום פרויקט ההתחדשות העירונית בעיר. אני מודה למשרד האוצר ולמשרד הבינוי והשיכון על שיתוף הפעולה והסיוע באישור התוכנית".

יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר: "הותמ"ל אישרה היום להפקדה תוכנית משמעותית ביותר בעיר רחובות. מדובר במתחם הפינוי – בינוי הראשון שהותמ"ל מאשרת והוא צפוי להביא לשיפור איכות החיים של התושבים. זוהי תוכנית ראשונה מיני רבות שאנחנו מקדמים בימים אלו בתחום ההתחדשות העירונית כיעד מרכזי שהצבנו לעצמנו לשנה הקרובה".

יו"ר הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן : "מאז כניסתי לתפקיד, ביקשתי לשים דגש על קידום פרויקטים גדולים שיחוללו שינוי משמעותי בתחום ההתחדשות העירונית. התכנית לקריית משה היא דוגמא מוצלחת לפרויקטים גדולים שיוסיפו אלפי יח"ד וישדרגו את השכונה".

השארת תגובה