JNET • כך תיראה ירושלים ב-4 שנים הקרובות

לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

רשת ה-JNET, רשת הרכבות הקלות החדשה בירושלים הנבנית בימים אלו, עתידה לשנות את פניה של העיר והמטרופולין כולו. בימים אלה משרד התחבורה מקדם את אחד הפרויקטים התחבורתיים הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון כיום ובמערכת הסעת המונים מתקדמת שתבצע כ-400,000 נסיעות נוסע מדי יום.

במסגרת רשת ה-JNET יפעלו חמישה קווים תפעוליים שישרתו נוסעים בין שכונת גילה עד לקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים, מקרית הספורט במלחה ועד להר הצופים, מהר נוף ועד לשכונת נווה יעקב, ממתחם הדסה עין כרם ועד לשכונת נווה יעקב וממתחם הדסה עין כרם עד התחנה המרכזית הנמצאת בסמוך לתחנת הרכבת הכבדה בירושלים.

במסגרת הרשת, יפעלו למעלה מ-100 קרונות, ובמהלך העבודות יתווספו 27 ק"מ של מסילות חדשות, 52 תחנות חדשות, חניוני חנה וסע בצומת בייט, צומת אורה וקריית הספורט מלחה והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים, על מנת להעניק העדפה ברמזורים לנסיעת הרכבת הקלה ולצמצם את ההפרעה לתנועה בצירים הראשיים. כך לדוגמה, בשבועות הקרובים יחלו העבודות להקמת ההפרדה המפלסית בצומת פת, בסמוך לכביש בגין.

משרדי התחבורה והאוצר החליטו להפעיל את קווי רשת ה-JNET בהדרגה מבלי להמתין לסיום כלל העבודות בדצמבר 2024. תחילה יפעל קו תפעולי מהשכונה הצפונית ביותר, נווה יעקב, ועד מתחם הדסה עין כרם. עבודות התשתית להקמת קו זה כבר בעיצומן, הנחת המסילות מתוכננת לנובמבר 2020, הגעת קרונות ברבעון הראשון של שנת 2022, והפעלה של הקו באוקטובר 2022.

בשלב השני יפעל בנוסף קו תפעולי מהתחנה המרכזית עד קריית הספורט במלחה, עבודות על קו זה יחלו באפריל 2018 והפעלתו תתבצע במרץ 2024 (בהמשך קו זה יוארך וישרת נוסעים מהר הצופים דרך מרכז העיר עד קריית הספורט במלחה), בשלב השלישי יפעל, בנוסף, קו תפעולי מהר הצופים עד שכונת גילה. עבודות על קו תפעולי זה יחלו בחודש הקרוב, הנחת המסילות תתבצע בנובמבר 2021, הגעת קרונות והרצות מבחן ב- 2023, והפעלה ביולי 2024. בשלב הרביעי יפעלו חמישה קווים תפעוליים: מנווה יעקב עד מתחם הדסה עין כרם, מהתחנה המרכזית עד מתחם הדסה עין כרם, מנווה יעקב עד הר נוף, מהר הצופים עד קריית הספורט במלחה, ומהר הצופים עד גילה. תחילת העבודות על השלב הרביעי מתוכננות לתחילת 2019, הנחת מסילות באפריל 2023 והפעלה של המערך המלא בדצמבר 2024.

אחת המטרות המרכזיות שהוצבו בתכנון הרשת היא הגברת אפקטיביות המערכת באמצעות קיצור מרחקים לתחנות ע"י הוספת תשתיות להולכי רגל.

למכרז הפעלת רשת הרכבת הקלה ניגשו שמונה קבוצות המורכבות מהחברות המובילות בעולם והן כוללות מפעיל ומתחזק, חברה לייצור קרונות, חברה להנחת מסילות ואינטגרציה, מערכות תקשורת ומימון. לפי לוחות זמני המכרז, הליך תנאי הסף צפוי להסתיים בסוף חודש פברואר הקרוב, בתחילת מרץ יפורסמו עוברי תנאי הסף ויפורסם המכרז (RFP). עד סוף 2018 על הקבוצות להגיש את הצעותיהן ובאפריל 2019 תפורסם הקבוצה הזוכה.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין כי הזינוק במספר הנוסעים של הרכבת הקלה בשנים האחרונות והשיפור המתמיד בשירות לנוסעים ברכבת, מעידים על הצלחת הרכבת הקלה לשנות את הרגלי הנסיעה של רבים ממשתמשי הרכב הפרטי. "ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד התחבורה לפעול להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת נווה יעקב, הר הצופים ורמות בצפון, ועד לבית החולים הדסה עין כרם, שכונת גילה ומלחה שבדרום. רשת קווי הרכבת הקלה החדשים תציב את ירושלים כעיר עם התחבורה המהירה, הנוחה והמתקדמת ביותר בישראל", הוסיף השר כץ.

השארת תגובה