ההרוג בדנמרק: מאבטח בית הכנסת המרכזי

דן אוזן, חבר הקהילה היהודית שאיבטח חגיגת בת מצווה שהיתה אמור להתקיים בבית הכנסת נפגע  באורח אנוש ונפטר מפצעיו ■ המחבל שביצע את הפיגוע – חוסל

בית הכנסת הגדול בקופנהגן    צילום: ויקימדיה
בית הכנסת הגדול בקופנהגן צילום: ויקימדיה

כך הפכה חגיגת בת מצווה בבית הכנסת המרכזי בקופנהגן, בירת דנמרק לאירוע טרור: שעות ספורות לפני האירוע שנועד להיחגג עבור חברת הקהילה היהודית, נרצח ביריות דן אוזן הי"ד, צעיר כבן שלושים, חבר הקהילה שעבד כמאבטח, ושמר על בית הכנסת.

ראש הקהילה היהודית בדנמרק סיפר הבוקר כי חביר הקהילה מצויים בהלם של ממש בעקבות ניסיון הפיגוע. הוא אף ציין כי לאחר פיגוע הירי הראשון שבוצע בבית קפה בעיר, יצרו ראשי הקהילה קשר עם המשטרה וביקשו ממנה לשלוח כוחות כדי לאבטח את חגיגת בת המצווה, אך לשווא.

משטרת קופנהגן הודיעה לפני שעה קלה כי הצליחה לחסל את המחבל שביצע את פיגועי הטרור סמוך לבית הכנסת המרכזי בעיר וכן באירוע שהתקיים בבית קפה ובו הירצה מאייר שאייר קריקטרות אנטי-איסלמיות. המחבל זוהה לאחר שנלכד בעדשת מצלמת אבטחה.

בתוך כך, 'ועידת רבני אירופה' גינו הבוקר בזעם את ההתקפה הנפשעת על בית כנסת בדנמרק ושולחם תנחומים למשפחת המאבטח שנרצח הי"ד.

״אנו מברכים את שלטונות דנמרק על התגובה המהירה בחיסולו של המפגע ודורשים להמשיך להדק ולתגבר את האבטחה על המוסדות היהודיים באירופה כולה", אמרו ראשי הוועדה והוסיפו כי המצב הנוכחי בכל רחבי הישבת, הוא בלתי נסבל. "יהודי אירופה נמצאים במלחציים שאינם מאפשרים חיים יהודים בטוחים ושלווים ביבשת, כאשר אנחנו תחת התקפה של גורמים איסלמיים קיצוניים האורבים לנו בחרב לצד העובדה כי השלטונות מחוקקים חוקים נגד מצוות הדת הקיומיות המיצרים את חיינו".

ראשי הועידה מוסיפים וכותבים כי "מצב היהודים בקופנהגן מייצג נאמנה את מצב היהודים ביבשת אירופה כולה, כאשר מחד; הטרור האיסלמי המהווה איום קיומי על הקהילה ומאידך; השלטונות אסרו את השחיטה הכשרה ועומדים לאסור את מצוות ברית המילה. זהו מצב בלתי אפשרי המעלה סימני שאלה רבים באשר ליחסם של השלטונות ליהודים".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, הגיב גם הוא לפיגוע וציין כי ״שרשרת ארועי הטרור בקופנהגן, בבית הכנסת ובכנס להגנת חופש הביטוי, מוכיחה את מה שאמרנו במשך כל השנים,  שישראל והיהודים סופגים את הטרור הזה קודם כל משום שהם קו החזית במלחמה שמנהל הטרור נגד המערב והעולם החופשי כולו״.

השר ליברמן הוסיף כי ״הקהילה הבין לאומית כולה צריכה שלא להסתפק בהכרזות ובעצרות נגד הטרור הזה אלא להתנער מכללי הפוליטקלי-קורקט ולקיים מלחמת חורמה של ממש נגד הטרור האיסלאמי ושורשיו״.