"משרד החוץ קורס" • פניה לשרים

בזמן שראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו מבקר בהודו, משרד החוץ פונה לשרים ולחברי הכנסת: "מנעו את קריסת משרד החוץ"

נתניהו בהודו, צילום איב אוחיון לע"מ
נתניהו בהודו, צילום איב אוחיון לע"מ

בזמן שראש הממשלה נמצא בביקור בהודו, וקוצר פירות על עבודתו המדינית של משרד החוץ, נערך כינוס החירום של השדולה לחיזוק מערך החוץ בו השתתפו מנכ"לים ושגרירים לשעבר של משרד החוץ הישראלי, כולם התריעו על ההחלשה המתמשכת של משרד החוץ המבשרת פגיעה אנושה בביטחון ישראל, בכלכלתה ובחוסנה הלאומי. "מכאן יוצאת היום קריאת זעקה של הרגע האחרון, כדי למנוע את ההחלשה המכוונת והמתמשכת של משרד החוץ", אמר ח״כ ד״ר נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר השדולה לחיזוק מערך החוץ בפתח הדיון והמשיך "הניסיון לגמד אותו שנה אחר שנה הוא זדוני וחסר כל הצדקה. השורה התחתונה היא שאין תחליף למשרד החוץ, הוא נחוץ וחיוני. אין תחליף לדיפלומטיה ולא יהיה.״

 ד"ר נמרוד גורן, ראש מכון מיתווים הבהיר: "משרד החוץ לא צריך להתמקד בהסברה, בסיכול יוזמות מדיניות בינלאומיות, בדה-לגיטימציה לביקורת על ישראל, ובניסיון לקושש קולות נוספים באו"ם. במשאבים שברשותו, עליו לקדם בניית קשרים, יישוב סכסוכים ושלום, ערוצי דיאלוג עם אוהדים ומבקרים, השתלבות אזורית במרחבים שסביבנו, ופתיחות רבה יותר כלפי הקהילה הבינלאומית."

 רבים טענו כי אי הלגיטימציה המאפיינת את מדינת ישראל בעולם צריכה להיות טריגר לפתיחת שגרירויות נוספות ולא לסגירתן; יעקב לבנה, מזכיר האגודה הישראלית לדיפלומטיה: "לא ייתכן לקצץ בשגרירויות כך שיהיו פחות שגרירויות מאשר לפלסטינים. פחות משרד חוץ שווה פחות ביטחון לאומי, פחות יצוא ותיירות, פחות הסברה ושרות לאזרח. פחות דיפלומטיה שווה יותר מתקפות באו"ם, יותר אנטישמיות ויותר BDS. פחות משרד חוץ משמע שבהתלקחות האזורית הבאה לא יהיה מי שידבר עם העולם בשישים שפות, לא יהיה מי שיגן על חיילי צה"ל בחו"ל. גם לא יהיה מי שימנע את הוצאתנו מ-FIFA. אין דיפלומטיה בלי השקעה." ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג: "משרד האוצר מזלזל במשרד החוץ. המשמעות של סגירת 7 נציגויות היא איבוד של 7 מדינות באו"ם. עובדי המשרד עובדים בתנאים מאוד לא פשוטים. כשהשר הוא ראש הממשלה מה זה אומר אם לא הסכמה בשתיקה וזה מאוד מאוד חמור ומאוד מטריד. היה נכון לשמוע את ממשלת ישראל נותנת מחמאות לעובדי משרד החוץ ולא להיפך." ח"כ עמיר פרץ סיכם ואמר: "הקיצוץ במשרד החוץ וסגירת שגרירויות הם חסרי הגיון. דווקא עכשיו עלינו לפתוח שגרירויות נוספות".

 כמה ממשתתפי האירוע מחו על החלשה מכוונת של משרד החוץ הנובעת ממניעים פוליטיים ריקניים. העיתונאי הנריקה צימרמן גרס כי: "משרד החוץ הופך להיות לסוכנות נסיעות אישית ומשפחתית עבור רה"מ ורעייתו. מה שקובע פה זה ההישרדות הפוליטית ושעון הבחירות, תוך נטישת האינטרס הלאומי." ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, הוסיף: "סמכויות מובהקות של משרד החוץ נלקחו ממנו וחולקו בין שישה משרדים שונים. עכשיו באים הקיצוצים התקציביים, באישורו וברכתו של ראש הממשלה שהוא גם שר החוץ. יש פה מהלך מכוון לחלוטין, שמטרתו להחליש ולעקר את משרד החוץ."

 ח"כ עומר בר לב (המחנה הציוני), הצטרף לדבריהם: "ראש הממשלה מתרברב מעל כל במה בהישגיו הדיפלומטיים, אך אותן מדינות שמתגאה בקשרים עמן, מצביעות בסוף באו"ם נגדנו – אין גבול לחטא ההיבריס". גם ח"כ איל בן ראובן (המחנה ציוני) חיזק דבריהם ואמר: "מדיניות הממשלה היא הנמכה ופגיעה מוכוונת במשרד החוץ. מערך החוץ בקריסה מכוונת. נדרש שר חוץ ותקציב תואם משימות המשרד. קטסטרופה מתמשכת וראש ממשלה מסביר שהכל טוב."

 חנן גודר, יו"ר ועד העובדים של משרד החוץ אמר: "החזית הדיפלומטית היא חזית מרכזית, אסור למדינת ישראל להפקירה. סגירתן של שבע נציגויות, קיצוץ התקציב והפחתת כוח האדם פוגעים קשות ביכולתם של הדיפלומטים להתמודד עם האתגרים הללו. קיצוץ נוסף של שבע נציגויות ייתן מכה נוספת ליחסינו החשובים בעולם." נוגה ארבל, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ תיארה את הדברים: "אנחנו במשרד החוץ בזכות הציונות. בלית ברירה, אנו מרימים היום דגל אדום. איננו יכולים להמשיך לעשות את עבודתנו. מקצצים לנו בכלים, בתקנים ופוגעים ביכולת שלנו לשרת את מדינת ישראל."

   פינחס אביבי, שכיהן כמשנה למנכ"ל משרד החוץ אמר: "כל נציגות שמשרד החוץ סוגר כדי לחסוך סכום זעום במונחי תקציב מדינה, של 1.2 מיליון דולר משמעותו קיצוץ של עשרות מיליונים שיכולנו להרוויח מקיומו של שת"פ. מה הפלא שלא מגיעים להסכמים? את מי שבקיאים ברזי המקצוע מעיפים לכל הרוחות."דורית שביט, סמנכ"לית משרד החוץ לשעבר, שכיהנה גם כשגרירת ישראל בארגנטינה הצביעה על הצורך להתייחס לכל נציגות בחו"ל באופן ייחודי: ״נדרשת עבודת מטה. לא ניתן לסגור מספר של נציגויות בלי להתחשב בשוני ובנחיצות של כל שגרירות בפני עצמה".

 ח״כ יואל חסון, יו"ר המחנה הציוני, התמקד בנחיצות המשרד בכוח אדם איכותי וסיכם: ״כשפוגשים את אנשי שירות החוץ ישר אפשר להבחין באכזבה וההזנחה שהם חשים. התחושה שלהם היא שמשרד החוץ שכח שהם חוד החנית כשזה מגיע להתמודדות עם אתגרים ומשברים דיפלומטיים. לצערי ההזנחה לא בא לידי ביטוי רק על ידי סגירת נציגויות – זה איכות החומר, איכות האנשים. אנשים טובים צריכים אופק כלכלי, מקצועי, עם תמיכה מהמעסיק שדואג להם.״

השארת תגובה