המלצות: למשטרה אין כלים ו-או יכולת משפטית

השמאל מקווה שכתבי אישום נגד נתניהו יפילו את ממשלתו ויחזירו את השלטון לידיהם • מנגד, בימין נערכים בחדרי חדרים ליום שאחרי ויורשים פוטנציאליים בונים על הכתר, שאולי ייפול לידיהם באקראי כמו בתקדים אולמרט

ריבלין צילום מארק ניימן לעמ
ריבלין צילום מארק ניימן לעמ

כבוד הנשיא ראובן ריבלין רשם אמירה מקוממת ומעוררת מחלוקת, ״עברנו ממילים למעשים, כיכר הגורן, הבימה, ספרא – אין תחליף לכיכרות העיר״, ובכך נתן את האות להסתערות הימין. ראש הממשלה כתגובה קבע בפגישתו עם רבני הציונות הדתית: ״יש מאמץ פוליטי להפיל את הממשלה באמצעות הפגנות״. בינתיים ריבלין הוציא הבהרה חריגה, שבה ציין, כי אינו תומך בהפגנות וכי דבריו הוצאו מהקשרם, אשרי המאמין.

השינוי המשמעותי בהפגנות הרחוב נגד שחיתות שלטונית שנמשכות כבר זמן רב, הינה הצטרפות חוגי הימין להפגנה נפרדת בירושלים, אותה אירגן העיתונאי יועז הנדל, לשעבר בכיר בלשכת רוה״מ. הנואם המרכזי בהפגנה בירושלים, היה שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון. האם כאן הוקמה מפלגת מרכז-ימין חדשה בראשות יעלון-הנדל? יתכן. באם זה היה הפרחת בלון ניסוי, הרי שהשתתפות של כ1000 איש בלבד בהפגנה, לא מצביעה על נסיקה דרמטית.

בנוסף, אישים המזוהים עם הימין ואף עם הציונות הדתית, הצטרפו להפגנות השמאל הנערכות בכל מוצ״ש בתל אביב, עם הכותרת המכוננת, ״מצעד הבושה״. הפגנת מוצ״ש שראשיתה בפ״ת, מקום מגוריו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שם הושמעה קריאה ודחיפה ליועמ״ש לזרז את החלטותיו בתיקי רוה״מ. ואחריתה, צעדת המונים כל מוצ״ש במרכז ת״א, שם המארגנים לא טורחים להסתיר את כוונתם ומאוויים. הפלת ממשלת הימין בראשות בנימין נתניהו. חילופי-שלטון בכוח-ההמון.

אשרור חוק-ההמלצות בקריאה שניה ושלישית, מוציא קיטור רב מספסלי האופוזיציה שהתעלתה על עצמה בפיליבסטר שלא נגמר. תכלית החוק לא שונתה למרות ההסתייגויות וההתנגדויות. אישים מכל קצוות הקשת הפוליטית מסכימים על נחיצותו והצדק הגלום בו. פרסום המלצות בתום חקירה משטרתית, גורם לנזק בלתי הפיך לזכויות האזרח ולפגיעה אנושה בשמו וב״חזקת החפות״ שהינה זכות-יסוד, העומדת לו.

למשטרה אין כלים ו-או יכולת משפטית לקביעת אשמה. משכך, אין לה הצדקה להמליץ או לפרסם מסקנות בצורה של המלצות ביצוע. המשטרה מעצם הגדרת תפקידה הינה גוף חוקר. איסוף הראיות וריכוזם זה תפקידה ותחום התמחותה. בחינת ״משקלם״, ומתן ״המלצות-ביצוע״ זה תפקיד והתמחות הפרקליטות.

העיתוי שבו הועלה החוק שמשנה מצב קיים, ולכן כונה ״חוק אישי מותאם לצרכי רוה״מ״ בצוק העיתים, בעייתי. כשנתניהו החריג עצמו מהחוק המוצע, מרצונו, ועל פי בקשתו, האמוציות היו צריכות להירגע, הדיון היה צריך להיות לגופו של חוק ולא לגופו של אדם. המערכת הפוליטית הסוערת סביב החוק, מלמדת כי ״האופוזיציה מריחה בחירות״. גם באם לא תהיה אש! העשן כבר עולה.

ריבוי הפרשיות בהן מעורבים מקורבי ראש הממשלה, גם כשהוא בעליל לא קשור אליהן, העובדה שעוד אישים ופוליטיקאים מהימין קשורים לחקירות פליליות, גם ללא קשר אישי לנתניהו, יוצרת אקלים לא בריא. תקשורת עוינת בעליל, לעומתית, שונאת! מייצרת אווירה של התקוממות ורצון לשינוי. מזג האוויר הנוח, מוציא אלפים לרחובות ולכיכרות. להתלכד נגד! להפגין בעד שינוי! תמיד יותר קל. את מצביעי הימין דרבנו והוציאו לקלפי ביום הבחירות, עם הסיסמא, ״הערבים מציפים את הקלפיות״. ״נגד״, קל יותר. נתניהו יודע זאת היטב. רוה״מ ״עשה״ ועושה בכלל הזה, שימוש רב ומוצלח.

בנימין נתניהו לא נואש. אדרבא, לעיתים נדמה שהוא שואב כוחות ואישוש מההתלהמות נגדו! פרסום ״ההמלצות״, שלא יהיו עדינות בלשון המעטה! ישחרר לרשת ולעיתונות הכתובה ואלקטרונית, שדים ורוחות. ההתלהמות וההתקפות האישיות נגד נתניהו יגיעו לשיאים חדשים. הרחוב המוסת והמונהג על ידי גורמי שמאל-קיצון במימון עלום, לא של אוהבי ישראל, ידרוש פרידה מיידית מתפקיד רוה״מ. ההחלטה האמיתית נתונה בידיו האמונות של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, שיחליט האם ובאם להגיש כתב אישום, מתי, ובאיזה סעיפי חוק.

השמאל יוכל להפתיע, באם ידרוש את הדחת בנימין נתניהו אישית, ולא את הפלת ממשלתו. סיעת ״כולנו״ של כחלון עלולה להתפלג. בליכוד עצמו יכולים אישים להתעשת! ולהחליט שהם לוקחים את גורלם האישי בידיהם ולבחור מועמד חלופי. מאימת נקמת נתניהו, וכל זמן שגורל נתניהו לא הוכרע, הכל נעשה במחשכים ובמסתרים. אבל בהחלט נידון, נבחן ונשקל .

כיום אין גורם קואליציוני המעוניין בבחירות בזק. המשך קיום הקואליציה בהרכבה הנוכחי ועל ידי כלל מרכיביה, הינו אינטרס של כל הסיעות והמפלגות השותפות. הבעיה, אין מועמד ברור לבכורה. טביעת ידו של נתניהו בעניין מוכחת וניצחת, לרוה״מ אין מ״מ קבוע. בהיעדרו, ממונה זמנית שר כלשהוא, בדרך כלל זוטר במפגיע. לא מי שיכול לראות עצמו מתאים, אם וכאשר.

מי שראה עצמו כשיר ומתאים, לא נמצא אתנו היום! וזה לא במקרה. הטוענים לכתר יודעים, שכל מינוי ולו זמני, הינו קרש קפיצה והעדפה בולטת ומכרעת לעתיד הקרוב והרחוק. זו סיבה שיכולה לגרום להקדמת בחירות, לא רצויה בעליל. חלק מהטוענים לכתר מטעם עצמם, יכולים למצוא עצמם מחוץ לכנסת הבאה והעשייה. נפלאות הפוליטיקה.

מתברר שמרכיב הזמן והמיקום בו אתה נמצא בנקודת הזמן הקריטית, הרבה יותר חשוב ממי ומה שאתה! אהוד אולמרט שקיבל את תואר מ״מ רוה״מ שרון כ״פיצוי״ על תפקידו הזוטר יחסית בממשלת שרון השנייה, והפך להיות ראש ממשלה לאחר התמוטטות אריק שרון ז״ל, הינו רק אחת מההוכחות לכלל הברזל הזה. כשהעולם כולו יצא לחופשת החורף המסורתית, בסוף ובתחילת השנה האזרחית החדשה, בישראל העסקים והתהפוכות במלוא עוזם. מה שלא יהיה, יהיה מעניין.

השארת תגובה