המאבק על היבוא הבלעדי צלח; צניחה ברווחי המותגים הבינלאומיים

המאבק עשה את שלו והמותגים הבינלאומיים המיובאים לישראל באמצעות יבואנים בלעדיים מסכמים שנה של צניחה במספר המכירות – כאשר למעלה מ50% מהמכירות עברו למותגים פרטיים זולים יותר

שר הכלכלה אלי כהן | צילום: דודי ועקנין
שר הכלכלה אלי כהן | צילום: דודי ועקנין
כל מה שאתה זקוק לו באינטרנט

מכה ליבואנים הבלעדיים של המותגים הבינלאומיים: נתוני משרד הכלכלה המתפרסמים היום מצביעים על זינוק של למעלה מ-50% במכירות המותג הפרטי, אשר זולים ב- 30-40% ביחס למוצרים הממותגים.

גם במחירים הממותגים ניכרת ירידה. על פי נתוני סופרפארם, מחירה של סל מוצרי הטואלטיקה ירד ב-2017 בשמונה אחוזים.

מדובר במגמה שבאה, בין היתר, בשל פעילות אינטנסיבית של משרד הכלכלה והעומד בראשה, במטרה להילחם ביוקר המותגים הבינלאומיים המיובאים באמצעות יבואנים בלעדיים.

כך למשל, ב- 1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- מוצרי היגיינה נשית נכנסו אף הם לחובת דיווח מחירים ומפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן; הוגבלו הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים ובוטלו הסדרי הבלעדיות בכל הקניונים; אושרה עסקת מיזוג ניו פארם ושופרסל ע"י הממונה על ההגבלים העסקיים, שתביא לשינוי משמעותי בשוק הפארם ולהורדת מחירים.

בנוסף, השבוע תעלה לקריאה ראשונה החוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים; יקודם תזכיר חוק לשקיפות מחירים שיחייב הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות מתחילת חודש ינואר; בימים אלו מקודם חוק "התחרות" המגדיר גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול; הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם.

בנוסף, הודיעו במשרד הכלכלה והתעשיה כי יתמכו באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה, ויעודדו, יחד עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, השוואת מחירים בין הרשתות השונות.

בהודעת המשרד שפורסמה הבוקר נאמר כי "משרד הכלכלה והתעשייה פועל בנחישות לטובת הפחתת יוקר המחייה בכלל ובתחום הטואלטיקה בפרט באמצעות מגוון כלים ופעולות. במסגרת זו, נרשמת הצלחה משמעותית ברבעון האחרון, כאשר מכירות המותג הפרטי, שזול משמעותית מהמוצר הממותג, עלו ב-50%, לצד ירידת מחירים במוצרים הממותגים. ע"פ נתוני רשת הפארם הגדולה בתחום, נרשמה בתוך רבעון אחד ירידה של 8% בסל המוצרים".

השארת תגובה