'אגד' מציגה: כך מזלזלים בנוסע החרדי

תמונה מטרידה: הקווים המזוהים כחרדים עם אחוז חריג בביטול נסיעות • התושבים: "באגד חושבים שאנחנו חיות" • אגד בתגובה: "יש מחסור חמור בנהגים, הפגנות החרדים הוסיפו לשיבושי התנועה"

אוטובוס 'יוטונג' אגד
אוטובוס 'יוטונג' אגד
לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

דו"ח קשה של משרד התחבורה חושף את מצבה העגום של התחבורה הציבורית באחת הערים החרדיות הגדולות בארץ – ירושלים.

מהדו"ח, שמתפרסם לראשונה בעיתונות המודפסת כאן ב'קו עיתונות', עולה כי רק בחודש אוקטובר לא יצאו לפועל כ-20,000 מתוך 176,000 נסיעות של אגד בירושלים, שהם כ-11% מכלל נסיעות החברה בעיר לחודש זה. זאת, בעוד החריגה המותרת על פי תקנות משרד התחבורה עומדת על 2.5% בלבד.

לא מעט דיונים נערכו סביב הנושא בוועדות הכנסת השונות, אלא שאז טענו באגד כי מדובר בתופעה ידועה של מחסור כללי בנהגים וכי אין זה בשליטתם. אלא שמבדיקת 'קו עיתונות' עולה כי אין כל בסיס לטענה.

רק לשם השוואה, בחיפה, אחת הערים הגדולות בישראל, הנמצאת אף היא בשליטתה של אגד, לא בוצעו כ-2% בלבד מהנסיעות בחודש זה. זאת, בעוד בירושלים לא בוצעו למעלה מ-11% מנסיעות החברה.

מסמך של משרד התחבורה שפורסם לפני כשנה, מוסיף לאשש את המגמה, שנראה כי היא מגמתית ולא ממש 'תקלה זמנית'. על פי נתוני המסמך עולה כי קווי האוטובוס 36, 3 ו1, הפועלים בשכונות החרדיות, הינם קווי התחבורה הראשונים ברשימת הקווים הלא-מבוצעים בעיר. היקף הביטולים בקווים אלו נע בין 34.2% לבין 19.7%. מדובר בשיעור ליקויים קיצוני – כפול מהחריגות ה'רגילות' של אגד בכלל ישראל.

אגב, בעקבות אותן חריגות נקנסה אז אגד על ידי משרד התחבורה בסכום של 63 מיליון שקלים, אך נראה כי הקנס לא הספיק להנהלת החברה, שלא ממש שיפרה את שירותיה בעיר.

סקר שנערך לאחרונה על ידי עמותת '15 דקות', הפועלת לטיפול בכישלון מערך התחבורה הציבורית בארץ, מעלה אף הוא נתונים זהים ואף קשים יותר.

הסקר, שנערך בקרב תושבי שכונת 'רמות' והסביבה, איפשר לתושבים גם להוסיף הערה אישית, שמוסיפים להוכיח על הכאוס התחבורתי הבלתי נסבל בעיר.

"באגד חושבים שאנחנו חיות. דוחסים אותנו כאילו אנחנו בעלי חיים", התלוננה תושבת האזור ש"נוסעת כל בוקר מרמות לתחנה המרכזית". לדבריה, "זה פשוט סיוט".

נוסע אחר העלה את הקושי שבנסיעה לכותל, שכאמור, גם על פי נתוני משרד התחבורה שהוקצו לעיל, קווים אלו הינם הקווים עם אחוז הביטולים הגבוה ביותר. "משום מה תמיד אין מספיק אוטובוסים לכותל המערבי ואף מה שיש הוא תמיד מלא עד אפס מקום. הגענו למצב שהוא סיוט לנסוע לכותל, הן מבחינה גשמית והן מבחינה רוחנית", נכתב בתלונה.

גם מי שכבר כן בחר להשיב בחיוב והתייחס לכך ש"מצויין שיש קו המגיע במהירות לצומת רמות", התלונן כי "חבל שתדירות הקו נמוכה".

גם בשכונות ואזורים אחרים בעיר המצב גרוע לא פחות. כך למשל, במכתב ששיגר חבר וועדת התחבורה במינהל הקהילתי בית וגן לפעילים העוסקים בתחום הוא כתב כי "אנו כמינהל קהילתי חשים כי הגענו למבוי סתום. אם בעבר חשבנו כי בדיבור ישיר מטל הגורמים השונים נביא לתוצאות, והבטחות שניתנו ייושמו. הרי שנוכחנו לראות כי אין ביכולתה של חברת אגד בתנאים העכשוויים ואולי בכלל – לתת מענה הולם לתחבורה הציבורית בירושלים".

תגובה אחת
  1. ממתי ירושלים היא "עיר חרדית"?

השארת תגובה