זהירות: חוק הגיוס בצרות צרורות

דרעי הזהיר שחקיקת חוק עם שינויים לא משמעותיים, עלולה להוביל לפסילה מיידית בבג"ץ. לא תוך שנה וחצי-שנתיים, אלא בתוך חודש-חודשיים • המציאות הרבה יותר עגומה

אילוסטרציה (קרדיט: דף הפייסבוק, תומר - החיילים חרדים בגבעתי)
אילוסטרציה (קרדיט: דף הפייסבוק, תומר - החיילים חרדים בגבעתי)

אם יש חוק שחברי הכנסת החרדים היו צריכים להתאבד על העברתו, להצמיד אקדח לרקה, זהו בכלל חוק הגיוס, שתיקונו הולך ומתרחק ככל שמועד פרסום ההמלצות מתקרב. ככל שהקואליציה מחשבת את ימיה לאחור, כך קשה לראות את מרכיביה מתגייסים להעברת התיקונים לחוק הגיוס. בהיעדר חוק שיגן על תורת ישראל, נותרנו עם פרס הניחומים הלא משמעותי, של מסורת ישראל.

הטור המלא 'בית ספר לפוליטיקה', מחר ברשת 'קו עיתונות'

החדשות בתחום הגיוס לא מרנינות. אחרי שכמעט מבלי משים, נסלחה ונמחלה לכחלון התנגדותו להעברת פסקת ההתגברות, הסבירו לנו כמה מחברי הכנסת שהאלטרנטיבה לא כל כך גרועה. אמרו לנו שהעברת חוק עם שינויים מינוריים תקנה לנו שנה וחצי של שקט, תמשוך עוד קצת זמן באותו תלם שהנהיג מרן ראש הישיבה זצ"ל – מאז שנות התשעים עם העברת חוק טל.

מי שחלק על הקביעה וגרס שיש למצות עם כחלון את הדין הפוליטי היה יו"ר ש"ס אריה דרעי. מהשיחות שלו עם שר הביטחון איווט ליברמן, הבין דרעי שדווקא פסקת ההתגברות, שלא תתפרש כתמיכה ביוזמה חרדית אלא כעצירת התערבותו של הבג"ץ בהליכי החקיקה, תעבור לאיווט חלק בגרון, כמו ויסקי משובח. דרעי גם הזהיר שחקיקת חוק עם שינויים לא משמעותיים, עלולה להוביל לפסילה מיידית בבג"ץ. לא תוך שנה וחצי-שנתיים, אלא בתוך חודש-חודשיים.

כעת מתברר כי תמונת המציאות הרבה יותר עגומה. חוות דעת משפטיות שהונחו על שולחן חברי הכנסת החרדים גורסות, שחקיקה עם שינויים מינוריים תיפסל על הסף כבר במעבר הצר של דלת היועמ"ש לכנסת. מסרים דומים הועברו גם מלשכת היועמ"ש לממשלה.

ההיגיון המשפטי שעומד מאחורי הדברים הוא, שכל חקיקה שלא תסדיר את סוגיית אי-השוויון עליה הצביע בג"ץ, לא תאושר משפטית, בשלב של העלאה להצבעה. המשמעות הקואליציונית ברורה: אם היועמ"ש יעשה צחוק מהחוק עוד בשלב הצעתו, קשה לראות את ח"כי הליכוד וכולנו – מתגייסים ודוחפים את העברתו.

האופציה המשפטית שהעלה עו"ד מירון, ראויה ושורשית, אך ברמה הפרקטית נראית כלקוחה מתחום הפנטזיה המשפטית. לדברי חברי הכנסת, ההצעה שלו היא שהכנסת תכיר בלימוד התורה כשווה ערך לגיוס, ובכך, למעשה, ינוטרל רכיב אי השוויון לכאורה, עליו הצביעו שופטי הבג"ץ. דא עקא, והפלפול, שיסודו בהררי האמת, אומנם יכול להיאמר בשיחה מוסרית בהיכלי הישיבות, אך נעדר כל סיכוי ממשי, להיכתב עלי ספר החוקים של מדינת היהודים.

השארת תגובה