נהג רכב כבד? "טסט כל חצי שנה"

מדובר בתקנות שנועדו להגביר את רמת הבטיחות בכלי רכב כבדים שמשקלם עולה על 10 טון – "הטסט החצי שנתי יחליף את בדיקות החורף הנהוגות כיום"

משאית
משאית

בעקבות תקנות חדשות שיזם שר התחבורה, הרי שהחל מעוד שלושה חודשים יחויבו נהגי משאיות וכלי רכב כבדים שמשקלם עולה על 10 טון, לעבור מבחן רישוי לרב, טסט, אחת לששה חודשים במקום שנה כיום.

לדברי השר כץ, הטסט הנוסף נועד להגביר את רמת הבטיחות בכלי הרכב. זאת במקביל לחובת התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב כבדים ומסחריים.

כזכור, במסגרת שורה של צעדים שנועדו להגביר את רמת הבטיחות בכלי הרכב חתם השר כץ לפני כשנתיים על תקנה המחייבת התקנת מערכות בטיחות (סטייה מנתיב ושמירת מרחק) בכלי רכב כבדים ומסחריים, משנת ייצור 2012 ואילך.

תקנה זו תכנס לתוקף החל בינואר 2018. לפיכך, רישיונותיהם של כלי רכב כבדים, המחויבים בביצוע מבחן רישוי תקופתי (טסט) מחודש מרץ ואילך, יהיו תקפים לתקופה של 6 חודשים בלבד, ולא לתקופה של שנה כנהוג כיום.

יצוין כי משאיות וכלי רכב מסחריים מחויבים כיום לעבור בדיקות חורף במוסך מורשה או במכון רישוי לרכב, בנוסף למבחן הרישוי השנתי. הטסט החצי שנתי יחליף את בדיקות החורף הנהוגות כיום, במידה והנהגים ביצעו את הטסט 90 יום לפני מועד בדיקות החורף המתוכננות.

סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, (אינג') אבנר פלור ציין כי מכוני הרישוי ערוכים לקלוט כלי הרכב הנוספים, ובמידה ויתבקש, ירחיבו את שעות הפעילות של מכוני הרישוי בפריסה ארצית.

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי מעורבותם של משאיות וכלי רכב כבדים בתאונות דרכים קטלניות, גבוה באופן יחסי לשיעורם במצבת כלי הרכב, לעומת שאר כלי הרכב. בשנת 2017 נרשמה ירידה של יותר מ-15% במספר ההרוגים בתאונות בהן היו מעורבות משאיות כבדות מעל 3.5 טון ואוטובוסים (92 בשנת 2017 לעומת 109 בשנת 2016).

יצוין כי משרד התחבורה, בשיתוף משטרת ישראל, מבצע אכיפה בדרכים כנגד משאיות ואוטובוסים, באמצעות ניידות הבטיחות של אגף הרכב. בדיקות אלה נועדו לאתר כלי רכב עם ליקויים בטיחותיים במטרה לצמצם את מעורבותם בתאונות הדרכים. מדי חודש, מורדות מהכביש עשרות משאיות וכלי רכב כבדים, שהתגלו בהם ליקויי בטיחות.

השארת תגובה