ביום ראשון: שביתה כללית במשק

לקראת ההודעה הצפויה מחר של מנכ"ל טבע הנכנס על פיטוריים המוניים, הכריז יו"ר ההסתדרות על שביתה כללית • מניית טבע צונחת

יור ועד העובדים בטבע במסיבת העיתונאים | צילום פישל רוזנפלד
יור ועד העובדים בטבע במסיבת העיתונאים | צילום פישל רוזנפלד

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כינס הערב מסיבת עיתונאים דחופה, במהלכה הכריז על שביתה כללית במשק כולו שתחל ביום ראשון בבוקר – עד לשעות הצהריים. במקביל, יושבתו כליל כל שלוחותיה של 'טבע' ברחבי הארץ.

הכרזתו הדרמטית של ניסנקורן, כשלצידו יושבים יושבי ראש ועדי העובדים הגדולים המדינה, באה בעקבות הדיווחים על פיטורים המוניים שצפוי להכריז עליהם מחר מנכ"ל טבע הנכנס, קאר שולץ. על פי הדיווחים, מדובר בלפחות שלושת אלפים עובדים ברחבי הארץ.

במסגרת השביתה הכללית, יושבת כל המשק הישראלי, כולל משרדי הממשלה, קופת החולים, נתב"ג ורכבת ישראל.

"אנחנו נמצאים באירוע הזוי. טבע ספינת הדגל של התעשיה הופכת לחורבן התעשיה הישראלית. החברה עומדת על המצאה של מכון ויצמן. היום היא זונחת את המעמד של חברה ישראלית ונוטשת את חזון המייסדים של חברה מפתחת ישראלית. זה לא היה קורה אם המייסדים היו בהנהלת טבע. מי שלא יודע את העבר לא יודע את העתיד", פתח ניסנקורן את דבריו.

ניסנקורן הוסיף והאשים את דירקטוריון 'טבע' בכשל הניהולי ואמר כי "מי שאשם במחדל הזה זה הדירקטוריון וההנהלה. הם מינפו את החברה ועשו עסקאות כושלות. הם ידעו להכניס לכיס שלהם מאות מיליוני שקלים. המנכ"ל הנוכחי קיבל מענק חתימה של 20 מיליון דולר. אנחנו רואים את העובדים נושאים בנטל. הצעד הראשון שהמנכ"ל עושה זה פיטורים המוניים זה הדירקטוריון והאסיפה הכללית. אלה אנשים שיש להם פנים".

בהמשך, ציין ניסנקורן גם את ההטבות הגדולות שזכתה בהן טבע מהמדינה ואמר כע "טבע נהנתה מהטבות מס של 22 מיליארד שקל מאז 200. 22 מיליארד שקל נתנו אזרחי ישראל לחברה. הם ידעו לקחת את זה ועכשיו הם מפנים עורף למדינה. ממשלת ישראל לא יכולה להפנות עורף. היא צריכה לדרוש פתרון אמיתי וחזון".

את דבריו סיכם ניסנקורן בהכרזה על "שביתת סולידריות" במשק כולו: "המשק כולו יעמוד כהזדהות וסולידריות עם טבע: בנקים, בורסה ותחבורה ציבורית".

עם הכרזתו של ניסנקורן במסיבת העיתונאים, צנחה מניית 'טבע' בניו יורק ב-6%.

על פי הפרסומים, תסגור 'טבע' את מפעל החברה בקריית שמונה, תבצע קיצוץ של כ50% מכוח האדם במטה החברה בפתח תקווה, תסגור את כל פעילות המחקר והפיתוח בנתניה, תמכור פעילויות נוספות ובסך הכל תפטר לפחות כ- 3,000 מעובדי החברה (מתוך כ-7,000 עובדים כיום).

כך למעשה הופכת ענקית התרופות הישראלית לחברה שרק שמונה אחוזים מפעילותה מתבצעת בישראל.

בהודעה שפרסם מוקדם יותר היום שר הכלכלה, אלי כהן, הוא מסר כי הישראלים לא אמורים לשלם את מחיר כשלונה של החברה במסגרת פעילותה בארה"ב וכי "נילחם על כל עובד".

"טבע הצליחה רבות בזכות מענקים והטבות מס שקיבלה מהמדינה ובזכות פיתוחים של מדענים ישראליים" אמר כהן והוסיף כי "העובדים בישראל לא צריכים לשלם על השקעות כושלות בחו"ל שמומנו מרווחים שנוצרו בישראל". 

לדבריו, "למרות שאנו בשפל מבחינת רמת האבטלה, נילחם על כל עובד. אנחנו ערניים וקשובים לכל ההתפתחויות ונמצאים בקשר עם אנשי החברה ודורשים מהם שיתוף-פעולה מלא על-מנת לתת מענה בהתאם". 

לדברי שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ״אין ספק שכל עובד מפוטר הוא עולם ומלואו והלוואי והיה ניתן למנוע פיטורין. ואולם, צריך לזכור כי טבע היא חברה רב לאומית ענקית, המעסיקה כחמישים אלף עובדים ברחבי העולם ואשר חווה בימים אלו משבר ענק".

בהודעה שפרסם ברוש נכתב כי החברה "נמצאת בחובות עצומים של עשרות מיליארדי דולרים, וחייבת לבצע תהליכי התייעלות קשים וכואבים הכוללים חיתוך בבשר החי, וכל זאת על מנת למנוע התרסקות מוחלטת של החברה. מנהלי טבע מחויבים לעשות כל שביכולתם על מנת להחזיר את טבע למסלול הנכון לפני שיהיה מאוחר מדי. טוב יהיה אם כל הגופים המעורבים יעשו כל אשר ביכולתם על מנת לדאוג למפוטרים לקליטתם במקומות עבודה אלטרנטיביים במהירות האפשרית״.

בתגובה להכרזת השביתה, אמר חבר הכנסת איציק שמולי מ'המחנה הציוני' כי הוא "‏מגבה לחלוטין את החלטתו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, להשבית את המשק לנוכח פיטורי הענק הצפויים בחברת טבע. מול הנהלה כוחנית וחזירית יש לפעול בנחישות ובעוצמה כדי לעצור את הניסיון הבזוי להקריב אלפי עובדים על מזבח הטעויות הקשות של המנהלים".

השארת תגובה