"לא באחריותנו" • מוקד עירוני בבית שמש

האם המוקד העירוני קשוב לפניותיכם? תחקיר 'כל הזמן' מגלה תמונת מצב עגומה • שלושה דיווחים שהעברנו על ליקויים סביבתיים, קיבלו מענה חלקי בלבד, כשאף לא אחד מהמפגעים סולק • בין התירוצים: טפלו בעצמכם ולא באחריותנו

ספסל בבית שמש
ספסל בבית שמש

רבים מתושבי בית שמש, נתקלו אי פעם במטרד, תקלה, או דיווח, שהצריכו פניה למוקד העירוני – 106. כיום, כמעט בכל עיר, ישוב, מועצה אזורית ומקומית, קיים מוקד כזה הפעיל עשרים וארבע שעות ביממה ומהווה אוזן קשבת לצרכי התושב.

מוקד זה, תפקידו לשפר ולייעל את השירות העירוני אותו האזרח אמור לקבל. כך לדוגמה, אם גינת השעשועים ליד ביתכם נשארה מלוכלכת, אם יש רמזורים בעייתיים, או שלא פינו את מכולות האשפה, המוקד אמור לקבל את פנייתכם, להעבירה למחלקה העוסקת בנושא זה, ובהמשך, נציג המחלקה אמור ליצור קשר ולדווח לכם מה מתקדם בנוגע לפנייתכם.

כמו כן, בעתות חרום כגון: מלחמה, רעידת אדמה, בימי גשם ושלג, כאשר נוצרות תקלות רבות של הצפות, בעיות חשמל וכדו', הזקוקות לטיפול מידי, המוקד אמור לתת מענה מהיר בפרק זמן קצר. המוקד אף מקליט פתיח לשיחותיו, על מנת לספק את המידע הראוי לתושב.

לאחר סדרת כתבות שערכנו בשבועות האחרונים על כשלים הזקוקים לטיפול, כמו כבישים שבורים, העדר ניקיון וכדומה, יצאנו לבדוק האם אכן יש מענה הולם לפניות התושבים, הפונים כאמור למוקד העירוני.

נקדים ונבהיר, כי אחד מתפקידיה של עירייה הוא לטפל בכל בעיה המתעוררת באחד מאזורי העיר, הנמצאת תחת אחריותה, ומתפקידו של המוקד העירוני, להיות צינור המעביר את הפניות אודות תקלות דחופות. אולם, תחזוקה שוטפת הכוללת: ניקיון, תאורה, תחזוקה ומפגעים בטיחותיים, הגלויים לעין כל, אמורים לקבל טיפול עוד בטרם פנה התושב.

במוצאי שבת האחרון – פרשת וישלח, הרמנו את הכפפה – להלן השפופרת – ופנינו למוקד העירוני. פתחנו שתי קריאות על שני אזורים שונים בעיר, כשלמחרת פתחנו קריאה על אזור שלישי.

פניה ראשונה

מיקום: רחוב בן איש חי שבשכונת קנה בושם – חפציבה

בעיה: תאורת רחוב לקויה, מפגע סביבתי ומתקן גינה שבור

התקשרנו למוקד ודיווחנו על כך שבחניון שמאחורי בניינים 33-37 (סמוך לסופר – זול ובגדול) ישנה תאורה לקויה לכל אורך החניון – סדר גודל של עשרה עד חמשה עשר עמודי תאורה. בשונה ממקרה מספר 2 שמיד תקראו, כאן התאורה לא עובדת כלל. לטענת התושבים במקום, התאורה כאן לא קימת כבר כמה שנים.

ראוי לציין כי הדבר גובל בסכנת נפשות של ממש. שכן, בשעות הלילה קשה מאוד לנהגים החונים, לראות את הולכי הרגל – בשל העדר תאורה מינימאלית.

כמו כן התלוננו על כך, שמזה כמה שבועות זרוקה בכניסה לגינה – הסמוכה לחניון, מכונת כביסה, וכן נדנדה שבורה בתוך הגינה עצמה, המהווים מפגעים  בטיחותיים, כל אחד בפני עצמו. במוקד נאמר לנו כי הנושא יטופל מחר (יום ראשון).

ביום ראשון מצלצל הטלפון. על הקו אחד מעובדי העירייה, שבא לסדר את התאורה הלקויה. העובד טען, כי שטח זה אינו תחת אחריות העירייה, אלא באחריות הקבלן והדיירים בלבד. בנוגע למכונת הכביסה אמר, כי העירייה אחראית לפנות את הזבל מהפחים. "בפעם הבאה תזרקו את המכונה באשפה, לא בגינה".

הסברנו לו שאכן הוא צודק על עצם המעשה, אך היות ולא אנחנו זרקנו את המכונה, על כן מתפקידה של העירייה לדאוג לבטיחות התושבים ולפנות מפגע זה. בנוגע לנדנדה השבורה אמר, כי הנושא יטופל בימים הקרובים.

פניה שנייה

מיקום: רחוב ר' חיים הלוי שבקריה החרדית

בעיה: תאורת רחוב לקויה וספסלי רחוב שבורים

הרחוב השני עליו בחרנו לדווח למוקד העירוני, הוא כאמור ר' חיים הלוי – הרחוב בו מתגורר ראש העיר. אם חשבנו שיש קצת כבוד לתושב מס' 1 העומד בראש הפירמידה הפוליטית-עירונית, עד מהרה התבדינו. ניסינו להשוות זאת לרחוב הנורית, לפני כעשור – הרחוב בו התגורר ראש העיר דאז מר דניאל וקנין, אך זה ממש לא היה בר השוואה.

התקשרנו שוב למוקד ודיווחנו על כך שיש כמה עמודי תאורה שאינם פעילים, כנראה בשל נורות שנשרפו. כמו כן, דיווחנו על כך שיש כמה ספסלי רחוב שבורים. במוקד נאמר לנו כי הנושא יטופל הערב (מוצ"ש), או מחר (יום ראשון).

ביום ראשון בערב, יצאנו לבדוק שוב, האם התקלות טופלו, אך התבדינו – דבר לא טופל. חייגנו שוב למוקד לשמוע מה מתקדם בקשר לתלונה, המוקדנית אמרה כי תפתח קריאה חדשה, אך היא לא יכולה להתחייב על פרק זמן הטיפול, מאחר וזה תחת אחריות חברת החשמל, "אך אני מעבירה להם את ההודעה הזאת" אמרה. בנוגע לספסלי הרחוב השבורים, אמרה כי תעביר את התלונה למחלקה המטפלת בנושא.

ביום שני אנו מקבלים טלפון מ'מחלקת החשמל' של עיריית בית שמש. בן שיחנו ביקש לעמוד על בעיית החשמל המדויקת, האם זה בעיה כללית, שהתאורה כלל לא עובדת, או בעיה של נורות שרופות, או בכלל בעיה עקרונית של חוסר תאורה מספקת, העדר כמות עמודי תאורה שמספיק בשביל להאיר את הרחוב. ענינו את מה שענינו והנציג הבטיח לטפל.

פנייה שלישית

מיקום: רחובות דובר שלום וקדושת אהרן שברמה ב'

בעיה: שאריות חומרי בניה ופסולת

ביום ראשון בבוקר התקשרנו שוב למוקד, הפעם משכונת בעלז שברמה ב'. דיווחנו על כך, שברחובות הנ"ל ישנם מפגעים סביבתיים רבים – שאריות חומרי בניה, פרזול ועוד, וחמור מכך, החומרים הללו נמצאים בסמיכות לגני ילדים ובתי ספר. ביקשנו שהעירייה תדאג לפנותם, אך המוקדנית ענתה, כי "העירייה לא מפנה אלא רק שולחת פיקוח".

ביום שני אנחנו מקבלים שיחת טלפון, על הקו פקח עירייה, שמתעקש לדעת, מי אחראי להשלכת פסולת זו (מסתבר שלשיטת מוקד 106 של בית שמש, על המתלונן לדעת מי המזיק, במקום לטפל בשורש הבעיה, בוחרים לתחקר את התושב שדיווח).

ראוי להדגיש, כי בכל שלושת המקרים, אין זו הפנייה הראשונה, וקדמו לה כמה וכמה פניות נוספות של תושבי הרחובות הנ"ל (כך על פי טענת התושבים). כמו כן לדברי התושבים, המקרה השלישי בו נשלחו פקחים במהירות יתר, מתמצת בפסקה אחת את סיפורה של עיריית בית שמש: פקחים יש לרוב, עובדי ניקיון ותחזוקה קצת פחות. זאת למרות גודלה של העיר וריבוי האוכלוסייה. כנראה מהסיבה פשוטה: קנסות יכולים להיות עסק לא רע כשמדובר בקופה מדולדלת.

כמו כן, בהשוואה לשתי ערים נוספות, מצאנו כי שם הפניות טופלו בתוך עשרים וארבע שעות מפתיחת הקריאה. טופלו ממש, לא רק בוררו.

כך נראית תמונת המצב של התנהלות המוקד העירוני בעיריית בית שמש. את הציון אין מתפקידנו לתת, אך הנתונים מוצגים בפניכם, ונתונים לשיקול דעתכם.

'כל הזמן', ימשיך לעקוב אחר הטיפול בפניות, ואם אצלכם יש ליקויים, או אם נתקלתם במקרים דומים, הנכם מוזמנים לשתף אותנו ב- freyisrael@gmail.com

תגובה אחת
  1. סו"ס כתב שדואג לנו

השארת תגובה