כאוס בקו 422: קוראים מספרים

אוטובוסים שלא הגיעו, שעות המתנה מורטות בתחנה בקור ובגשם, דילוג על תחנות והתעלמות במוקד – הם רק חלק מהתלונות שהגיעו למערכת 'קו עיתונות' בשבוע האחרון • הבמה שלכם: קוראים מספרים על הכאוס בקו 422 של 'אפיקים'

לחץ נפשי, חרדה? זו הכתובת בשבילך

הסוגיה הכואבת של איחורי וחיסורי קו 422 של חברת אפיקים הנע בין ירושלים לבני ברק, שפורסמה ב'קו עיתונות' בשבוע שעבר, הכתה גלים בציבור החרדי. למערכת 'קו עיתונות' הגיעו בשבוע החולף עשרות פניות מפורטות ותלונות על התנהלות החברה, וכפי שהבטחנו, אנחנו כאן כדי לשפר את המצב ולפעול למען הקוראים.

כך לדוגמה כותבת הקוראת ד.: "היינו צריכים לנסוע לירושלים לשבת, ביררנו באתר מתי האוטובוס האחרון, שם היה כתוב 15:20. ב-15:15 היינו בתחנה (לתחנה שליד הבית שלנו לוקח לאוטובוס לפחות 5 דק' להגיע מהיציאה). האוטובוס, אחרון לפני שבת – לא הגיע, והיינו צריכים לקחת מונית במאות שקלים. שלחנו פנייה ונענינו אחרי 3 חודשים (!) כשהפיצוי – נסיעה בודדת…"

מירי ס. (חלק מהפונים ביקשו שלא לפרסם את שמם, השמות המלאים שמורים במערכת) נתקלה במקרה דומה: "בשבת חול המועד סוכות המתנו לקו 423 (ישיר מרמות לב"ב) 2 אוטובוסים עברו ולא עצרו בתחנה. לא היה קו נוסף לפיכך נסענו לתחנה בגשר רמות, שם הופיעו במסך מספר קווים של 422 שאמורים להגיע בדקות הקרובות – אולם אף אחד מהם לא נכנס לתחנה בגשר.

"אנחנו משפחה ברוכה ב"ה ועל כך לא יכולנו לקחת מונית. והסעה לא השגנו מהרגע להרגע. בסופו של דבר חזרנו לביתנו ועשינו מינימלית שבת בבית בסיוע אמי והשכנים. הגשתי תלונה לאפיקים, ב-8.11.17, לא קיבלתי שום תגובה".

הקורא פנחס אלבוים מתייחס גם הוא לימי שישי, שניכר שהם נקודת תורפה משמעותית בשירותי החברה: "בקשר לכתבה הנכונה שפרסמתם אודות הקו 422 של חברת אפיקים, כאחד שנוסע המון בקו זה מבני ברק לגבעת זאב וחזור בעיקר בשבתות השנה, החברה כלל אינה נותנת מענה עבור ציבור הנוסעים הגדול וכבר באזור בעלז האוטובוסים מלאים ואינם עוצרים, שזה אומר שכל הנוסעים על מסלול הקו מהר חוצבים ושכונות רמת שלמה, רמות וגבעת זאב נשארים מידי שבוע ושבוע להמתין עד בוש עד השעות המאוחרות, שעה שעתיים זה במקרה הטוב, כבר המתנתי כמה פעמים אף למעלה משלוש שעות בלילות החורפיים הגשומים והקרים הירושלמיים עם ילדיי הקטנים הקופאים ובוכים, במוקד אין עם מי לדבר, האוטובוסים הבודדים שחולפים מלאים ואינם עוצרים. הלוואי ותצליחו לטפל בעניין".

דברים דומים כותב מוטי וינר: "רציתי להוסיף כי המצב החמור והמזעזע בקו זה אינו רק בדילוג קווים אלא הרבה בזמני עומס וכאלו, כגון במוצאי שבתות בתחנות האחרונות ברמות או בבני ברק, נוסעים נאלצים לעמוד עם מטלטליהם וילדיהם הבוכים שעות רבות בקור ובגשם, ואני ומשפחתי פעמים רבות עמדנו שם אפילו שעתיים (!) והחברה כבר קבלה הרבה תלונות בעניין ועדיין לא עשתה כלום וכגון לשלוח קוים ריקים לתחנות האחרונות.

וינר מוסיף: "אני זועק פה זעקה בשם רבים ורבים, אני אף יודע שחה"כ הרב אורי מקלב לקח את העניין לליבו ומטפל בהרבה מקרים כאלו ואף אני אישית נעזרתי על ידו בזה. תודה שהעליתם את הנושא הכאוב, תמשיכו עם זה ונקווה בע"ה לשיפור בהקדם".

הקוראת רותי מזרחי משתפת במקרה כואב במיוחד וכותבת: "גם אני נתקלתי בעוולה של קו 422, בחוה"מ סוכות האחרון עמדתי בתחנת רחוב גולדה מאיר פינת מירסקי ברמות במשך 55 דקות ביחד עם 2 ילדי הקטנים בני 6, ולא עצר לנו אף אוטובוס. למותר לציין שהתחנה הייתה עמוסה לעייפה באנשים נשים וטף וכל האוטובוסים שעברו היו מלאים ולא עצרו, ולא נשלח לנו שום אוטובוס חילופי. לבסוף נאלצתי להזמין מונית ספישל לב"ב שעלתה לי 180 ₪".

גם רחלי פלנר כותבת: "גם אני מאוכזבת מאוד מ422, הרבה פעמים הנהגים מדלגים על תחנות (בעיקר בתחנות האחרונות) וכן קרה לי כמה פעמים כבר שהאוטובוס נתקע באמצע הנסיעה וצריך לעבור לעוד אוטובוס וכו'".

ש.ג. מבני ברק מספר: "סבלתי קשות עד שהחלטתי להתייאש. בבין הזמנים סוכות חיכיתי ברח' השומר בב"ב לקו 422 לי-ם, בתחנת השומר פינת עזרא. במשך שעה שלימה עברו אוטובוסים מלאים שלא עצרו בתחנה, כשיש מהם שהיו מקומות מאחורה. לאחר שעה ויותר נאלצתי להתייאש. למחרת הלכתי לתחנות ראשונות ברחוב, וגם שם האוטובוסים עברו מבלי לעצור או שהמשיכו ישר לגהה. סוף המעשה הוא שנסעתי לרח' עזרא ועליתי על קו 402 של אגד.

"באותו היום הייתי ברמת שלמה ובשעות הערב יש שם קו ישיר של אפיקים לב"ב. הגעתי לתחנה הראשונה כ-10 דק' לפני יציאתו הרשמית של הקו המדובר (האחרון ביום) ולאחר חצי שעה שלא הגיע, אני ועוד מספר אנשים שהמתינו חייגנו לאפיקים והם הודיעו שהקו כבר התחיל את מסלולו. ולא הועילו כל התחינות שהוא דילג על התחנה הראשונה בעוד אנחנו ממתינים לפני זמן יציאתו. נגרמה לנו עוגמת נפש רצינית והוצרכתי לנסוע באוטובוס פנימי למרכז העיר, שוב לקו 402".

הקורא מנחם מספר: "בחודש האחרון, הוצרכתי פעמיים לנסוע מירושלים לתל השומר. האפשרות האידאלית היא קו 400 של אפיקים היוצא מתחנה מרכזית בירושלים ועוצר באלוף שדה. בפעם הראשונה ביום ד' ה-15/11 המתנתי בתח"מ לאוטובוס של 23:00, האוטובוס הנ"ל לא הופיע כלל, וכל ציבור הנוסעים המחכה נאלץ לנסוע באוטובוס שאחריו (23:15), כמובן שבשעה מאוחרת זו, כל איחור גורם לעיכוב והפסד נסיעות ההמשך בתחנות הירידה.

"ושוב, בפעם השנייה ביום ו' ה-24/11 המתנתי באותו המקום לאוטובוס קו 400 האחרון מירושלים, האמור לצאת בשעה 13:45, האוטובוס לא הופיע אלא בשעה 13:55, התחנה הייתה עמוסה לעייפה, והנהג היה נחרץ לא להעלות יותר מהמותר, באמרו שיש אחריו עוד אוטובוס, נותרו לפחות 20 אנשים בתחנה, אשר המתינו עוד 15 דקות עד שביררו ונוכחו שמלבד אי העמידה בלוחות זמנים של חברת אפיקים, אין לה כל אחריות לציבור הנוסעים, ולא יגיע עוד אוטובוס ביום שישי זה.

"אילו היינו נוכחים במקרים אחרים על פעילות כראוי של חברה זו, הרי היה ניתן לדון ולמחול באופן חד פעמי. לאחר הישנות המקרים שוב ושוב, וכמפורסם בציבור, אין זה אלא זלזול מתמשך בציבור הנוסעים, אשר לא יכול להמשך בצורה זו".

כאמור, בידי המערכת הצטברו ומצטברים כל העת פניות רבות נוספות, ואנו נמשיך לסקר ולהביא את פניותיכם עד לפתרון הבעיה לטובת ציבור הקוראים.

במקביל, הפנינו למשרד התחבורה את השאלות הבאות: כמה קווים ובאיזו תדירות מחויבת חברת אפיקים לשלוח ביום במסגרת הפעלת קו 422? והאם וכיצד משרד התחבורה מפקח על כך שהקווים הללו אכן נשלחים?

לדברי המשרד, "החברה מחויבת לבצע את הלו"ז כפי שמופיע ברישוי ואשר מפורסם באתר משרד התחבורה. יש מערכות טכנולוגיות שעוקבות באמצעות ג'י.פי.אס אחר ביצוע הנסיעות".

שאלנו מהו ה'עונש' המוטל על החברה בגין כל קו שלא נשלח?

ובמשרד השיבו כי "החברה נקנסת בגין אי ביצועים. וכמו כן ניקוד רמת השירות מושפע מאי ביצוע והניקוד משפיע על ציון החברה בהתמודדות במכרזי תח"צ". בנוסף הם מבטיחים כי "כל תלונה שמגיעה למשרד התחבורה מטופלת. ניתן דרך האתר או מכתבים או וכאשר ישנם תלונות על תופעות חוזרות ונשנות המשרד מבצע 'בקרה מיוחדת' על הקו. על מנת להבין את מהות הבעיה".

תגובת 'אפיקים'

"חברת אפיקים דואגת לרווחת הנוסעים ומציבה בראש מעייניה את צרכיהם, בימי חג כמו גם בימי חול. בחול המועד סוכות, פעלה החברה על פי מיטב יכולתה ונערכה לצורך ביצוע תגבורים לפי ניסיונה מהעבר ובהכוונה המקצועית של משרד התחבורה, ואף השקיעה משאבים רבים בהפעלת קבלני משנה במטרה לספק שירות שיהלום את התגברות הביקושים שנצפתה.

במהלך כל ימי החג ניתן מענה מיטבי לציבור הנוסעים על בסיס תגבור הקווים בעשרות נסיעות תגבור, אך לצערנו, במספר מוקדים מקומיים, עומסי התנועה הכבדים היו מעל המשוער. עומסים אלו, בעיקר בבני ברק והסביבה, השפיעו על רמת השירות ותדירות הקווים שכן משכי זמן הנסיעה בין הערים התארך בצורה משמעותית. עם זאת, אנו מפיקים לקחים ונמשיך להשתפר לקראת מתן שירות, אף טוב יותר, בחגי ישראל הבאים.

נדגיש כי בכל מקרה אין הנהג רשאי "לדלג" על תחנות אלא במקרים בהם האוטובוס מלא עד אפס מקום ואינו יכול בשל כך להעלות נוסעים בתחנה.

לגופו של עניין: בנוגע למקרה הראשון בשבת חול המועד הרי שקו 423 תוגבר לעומת שבת רגילה ומבדיקה שביצענו עולה כי כל הנסיעות בוצעו על פי לוח הזמנים. עם זאת התברר כי הנסיעות התמלאו כבר בתחנות הראשונות ועל כן לא התאפשר לקלוט נוסעים בחלק מהתחנות לאורך המסלול. נבקש לציין כי הקו תוגבר בשיעור עליו הוחלט יחד עם הגורמים הרלוונטיים במשרד התחבורה.

לגבי שני מקרים נוספים שהופנו אלינו, הרי שללא ציון של מועד ספציפי לא נוכל להתייחס נקודתית. למרות זאת נציין כי קווי השירות החולפים בתחנת גולדה פינת מירסקי תוגברו בעשרות אחוזים במהלך ימי החג.

בנוגע למקרה מיום 17/11/15 הנסיעה של השעה 23:00 לא בוצעה וזאת עקב תקלה מכנית ברכב המיועד, אך הנסיעה של השעה 23:15 יצאה בזמן וכל הנוסעים הגיעו למחוז חפצם. ברצוננו לציין כי הפעלת שירותי תחבורה ציבורית תלויה בגורמים רבים ולעיתים חלים שיבושים בלתי צפויים כגון הפגנות, תאונות דרכים, סגירת כבישים וכו'. אנו מצדנו עושים את המרב למנוע שיבושים לקו כתוצאה מאירועים אלו אך לצערנו לא תמיד הדבר מתאפשר.

לעניין האיחור בתאריך 11/24 בקו 400 בשעה 13:45, הנהג החל בקליטה נוסעים ובמכירת כרטיסים מיד עם הגעתו לתחנה המרכזית כבר בשעה 13:49 ומטבע הדברים הדבר אורך זמן כאשר מדובר בכמות גדולה של נוסעים".