"פריחה מדינית חסרת תקדים בתולדות ישראל"

ראש הממשלה ושר החוץ אמרלוועדת החוץ והביטחון: "פריחה מדינית חסרת תקדים בתולדות ישראל", עוד אמר: ישראל לא תאפשר את התבססותה הצבאית של איראן בסוריה

ועדת החוץ וביטחון של הכנסת צילום יצחק הררי דוברות הכנסת
ועדת החוץ וביטחון של הכנסת צילום יצחק הררי דוברות הכנסת

עדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), שמעה אמש את סקירתו של ראש הממשלה ושר החוץ, ח"כ בנימין נתניהו (הליכוד), על מצבו ופעילותו של משרד החוץ.

יו"ר הוועדה אמר בפתח הדיון: "אנחנו כוועדת החוץ והביטחון מארחים בחדר הזה לא מעט בכירים וחברי פרלמנטים מהעולם, בהיקפים פנומנאליים. בכל מה שקשור למשלחות של חברי הוועדה, עיקר העבודה של צוות הוועדה ושלי היא לברור את המעט, מתוך הרבה מאוד הזמנות של פרלמנטים ברחבי העולם. ניתן לראות זאת גם בנוגע לביקור ממוסקבה ממנו חזרנו בשבוע האחרון. להפתעתי, ראיתי שהסיור של הוועדה סוקר בתקשורת הערבית ואני לא זוכר אירוע כזה, מה שמראה שקורה משהו"

ראש הממשלה אמר בדבריו בתחילת הדיון: "אני מקבל בברכה את ההזדמנות לשוחח על מדיניות החוץ של מדינת ישראל, על המטרות שלה, על הפעולות שלה ועל התוצאות שלה. אני חושב שהתוצאות נראות לעין גם פה במשכן הכנסת, במשלחות שאתה מתאר. אנחנו למעשה נמצאים בפריחה מדינית חסרת תקדים בתולדותיה של ישראל, בקשר רציף עם מספר הולך וגדל של מדינות בשש יבשות, אם מפרידים בין צפון אמריקה ודרום אמריקה, שבהן ביקרתי השנה, בכל אחת מהן, עם מפגשים ותיאומים והסכמים עם ראשי המעצמות, בראש ובראשונה עם ארה"ב, עם סין, עם רוסיה, עם הודו, עם יפן ועם מדינות רבות ב-G20. אנחנו מתפרסים באפריקה, באמריקה הלטינית, באסיה, במדינות מוסלמיות וגם בתוך המזרח התיכון".

"השינויים הגדולים הללו אינם אוטומטיים, הם תוצאה של מדיניות המערבת שני יסודות חזקים: העוצמה הטכנולוגית-כלכלית של ישראל שכל המדינות מעוניינות בה והעוצמה המודיעינית-צבאית של ישראל שכמעט כל המדינות מעוניינות בה, ואת זה אנחנו שוזרים יחד לעוצמה מדינית שבאה לידי ביטוי גם בהידוק הקשרים הבילטרליים ואם כי זה ייקח כמה שנים, גם במולטילטרליים. אנחנו נציג כאן היום סקר שאנחנו עורכים באמצעות האינטרנט ב-54 מדינות שונות, בתוך כל שש היבשות. רואים שם שינוי, או נכסיות גדולה מאוד של ישראל. כמעט כולן, 50 מדינות, רואות את ישראל כמדינה עם עוצמה ונכסיות. 47 מתוך ה-54, כולל במדינות ערביות, רוצות להדק את הקשרים עם ישראל. כשאנחנו עוברים מרמה של ממשלות לרמה של ציבורים, יש פה שינוי, שלדעתי הוא גם טומן בסופו של דבר את הברכה הגדולה ביותר וגם את התקווה הגדולה ביותר, בייחוד בשינויים שאנחנו מתחילים לראות בעולם הערבי שהם באמת חסרי תקדים. יכול להיות שיש פה תקווה לדרך חדשה שבסופו של דבר היא תניב לנו גם פירות בתחום השלום".

המשך הדיון היה במתכונת חסויה, ראש הממשלה עסק בשלוש נקודות עיקריות:

  • הברית של ישראל  עם ארה"ב היא החשובה ביותר ואנו מטפחים אותה.
  • הנשיא טראמפ יצר הזדמנות לתיקון כשלי הסכם הגרעין עם איראן.
  • ישראל לא תאפשר את התבססותה הצבאית של איראן בסוריה.

לגבי פעילות משרד החוץ הוסיף ופירט ראש הממשלה בחלק זה כי בשנה האחרונה הגיעו לישראל 300 מנהיגים מרחבי העולם וכ-1800 מובילי דעת קהל בתחומים שונים.

ראש הממשלה הדגיש שישראל מפתחת שווקים חדשים באסיה כמו עם הודו, סין, יפן ורוסיה וכן באמריקה הלטינית ובאפריקה.

מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, פירט גם הוא בחלק זה על הפעילות של המשרד, ואמר כי כיום ישראל מנהלת יחסים עם 159 מדינות, כאשר המערך הדיפלומטי המפעיל אותן פרוס על 103 נציגויות ובהן 77 שגרירויות.

המנכ"ל רותם הוסיף כי הם משתדלים לעשות שינוי בהסברה הישראלית לכיוון רשתות חברתיות, ומתחזקים היום 800 ערוצים גלויים ב-52 שפות, אשר נהנים ממאה מיליון חשיפות בחודש.

עוד אמר המנכ"ל כי משרד החוץ מנצל את העובדה שישראל היא "אומת ההזנק" (סטארט-אפ) בכדי לפתח טכנולוגיות אשר משפרות את העברת המסרים.

השארת תגובה