עמלת 'השלמה למינימום' • ייצוגית נגד 'לאומי'

בנק לאומי גבה מלקוח 'עמלת השלמה למינימום' גם במקרים בהם הוא שילם על הפעולות – עמלות הגבוהות מהמינימום • אחרי 3 שנות מאבק, בית המשפט אישר: תוגש תביעה ייצוגית

בנק לאומי, אילסוטרציה
בנק לאומי, אילסוטרציה

בית המשפט המחוזי בלוד, אישר ללקוח בנק לאומי להגיש תביעה ייצוגית נגד הבנק בגין גביית עמלות שלא בהתאם לתעריפון בנק ישראל, כך לפי ynet.

תעריפון בנק ישראל קובע את העמלות אותן יכולים הבנקים לגבות מלקוחותיהם. בתעריפון נקבע כי במקרה והלקוח ביצע "פעולה על ידי פקיד", יכול הבנק לגבות 'השלמה' שתביא את העמלה בגין הפעולה לגובה עמלה שתשולם על 'סכום מינימום'.

לקוח של בנק לאומי טוען, כי בין השנים 2014-2011 הוא ביצע כמה פעמים פעולת העברת מטבע חוץ לחו"ל. לדבריו, בגין העברות אלו הוא חוייב בעמלות הגבוהות מסכום המינימום ולמרות זאת הבנק גבה ממנו 'עמלת השלמה'.

מנגד טען בנק לאומי כי במסגרת חישוב עמלת 'השלמה' למינימום, הרי שהוראות התעריפון לא מחייבות התחשבות בעמלות מט"ח. מאחר ולטענת הבנק, הרי שביצוע פעולות במטבע חוץ, נעשות בחשבון מט"ח נפרד.

בית המשפט לא קיבל את טענת הבנק, השופט עופר גרוסקופף כתב בפסק דינו: "הפרשנות הפשוטה והסבירה של הוראות התעריפון היא שהפעולות במט"ח דינן, לצורך חישוב עמלת ההשלמה למינימום, כדין פעולות זהות שבוצעו במטבע ישראלי". השופט תיאר את פרשנות בנק לאומי להוראות התעריפון "דחוקה ומאולצת".

השופט סירב לקבל את טענת הבנק כי כל פעולה במטבע חוץ נעשית ב'חשבון נפרד', הוא ציין כי יש מצבים שבהם פעולה במט"ח מבוצעת בחשבון עו"ש, ויש מצבים שבהם היא מבוצעת בחשבון נפרד.

במקרה הספציפי של הלקוח שהגיש את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, קבע השופט כי גם הפעולות במטבע חוץ, נעשו בחשבון העו"ש ולא בחשבון נפרד.

אשר על כן, קיבל בית המשפט את בקשת הלקוח לאשר תביעה ייצוגית נגד בנק לאומי ואף חייב את הבנק לשאת בשכר הטירחה ששילם המבקש לעורכי דינו.

תגובה אחת
  1. גם בנק הפועלים בקרית אתא עובד כך.גובה תשלום 14 שח כל חודש על כלום….הוא גובה עבור משיכת כסף הופקדה ובנוסף השלמה לסכום שהוא רוצה לגבות אפילו אם לא עשיתי הפקדה ומשיכת כסף מהחשבון הוא לוקח …..

השארת תגובה