מה זה כתף קפואה ואיך ניתן לטפל בה?

כשלושים אחוז מהאוכלוסייה סובלים מכתף קפואה • הפיזיותרפיסט המומחה ערן לוי בעל מכון פיזיואקטיב בירושלים מסביר לנו את כל מה שלא ידענו על כתף קפואה

כתף קפואה, ולא מדובר על חברה שמסובבת לך את הכתף בהתעלמות אלא בבעיה נפוצה מאד, שמסתבר תוקפת כשלושים אחוז מהאוכלוסייה, בעיה מוכרת, שמתחילה בתלונות על כאבים בכתף וקושי בתנועה, ועדיין לא יודעים ממה היא נובעת. כשזה קורה, זה קורה.

שלבי המחלה
אפשר להבחין בארבעה שלבים האופייניים לתסמונת הכתף הקפואה. בשלב הראשון, יורגש בעיקר כאב מבלי סיבה ברורה הנראית לעין או חבלה. כמובן שאם חבלה אז מזהים מיד את הקשר, לרוב הכאב מחמיר בלילה ובשכיבה על הצד הפגוע. הכאב מורגש גם בניסיונות לבצע תנועה כלשהי, והוא הולך ומחמיר עם הזמן עד שהוא הופך לכאב עז מאוד ובלתי נסבל, המשפיע גם על הפעולות היומיומיות ופוגע באיכות החיים.

קשה מאוד להבדיל בשלב הזה בין כתף קפואה לכאב הנובע מסיבות אחרות. בהמשך תחושו סוג של קפיאה טווחי התנועה מלווים בכאב, וגם בזמן מנוחה אפשר לחוש בגלי כאב, המגבלות פורצות ופולשות גם לתפקוד היומיומי, היד הפגועה מתקשה לבצע פעולות פשוטות. לעיתים עד היעדר תנועה ממש במרפק. לפעמים אפשר לחוש בשיפור הכאב במנוחה. מגבלת התנועה והקושי התפקודי עדיין קיימים, אך הכאב יופיע בעיקר כאשר נעשה ניסיון להפעיל את הזרוע.

ואם דיברנו על קפיאה, חייבים להפשיר את הקפוא. ברגע שמטפלים בכתף קפואה כמו שצריך, תרגישו הדרגתי בטווחי התנועה בכתף עד לחזרה לטווח מלא ללא כאב.

איך מטפלים?
אבחנת המחלה נעשית על ידי ממצאים אופייניים בבדיקה הגופנית שמבצע הרופא. צילום רנטגן ואולטרסאונד של הכתף מבוצעים לשלילת גורמים אחרים להגבלת התנועה. בנוסף, ניתן לבצע בדיקת MRI שיכולה להדגים את הקופסית המעובה ואת נפחה המופחת האופייניים למחלה.

הטיפול בכאבים הנובעים מכתף קפואה כולל משככי כאבים, כדורים נוגדי דלקת, זריקת סטרואידים הניתנת לתוך מפרק הכתף בשלבים הראשונים של המחלה וחסימה של העצב המעביר את עיקר תחושת הכאב.

והכי חשוב טיפול בפיזיותרפיה – נכון שישנה אפשרות של טיפול ניתוחי, שבו מבוצע שחרור של הרקמה המעובה. החיסרון של הטיפול הניתוחי הוא השיקום הארוך שנמשך חודשים. כאמור ישנו צורך בהפעלה מיידית של הכתף בתרגול עצמי ותחת הדרכת פיזיותרפיסט.

טיפול פיזיותרפי – חובה להתחיל מיד, מסיבה פשוטה, כבר בשלב הקיפאון, הוא יכול לעצור את הידרדרות המצב, והידרדרות טווחי התנועה. הטיפול הפזיותרפי הוא נחוץ, להחלמה, מלאה. נכון לפנות אליו ולקבל הנחיות, וטיפול קבוע. עד להחלמה מלאה.

0542560189 לכל שאלה אפשר לפנות לערן לוי

השארת תגובה