צרכים גופניים ונפשיים • כך מנווטים

מרגע לידתו האדם מתחיל תהליך למידה, במסגרתו הוא מושפע כל העת מהסביבה, בפרט זו הקרובה אליו – הורים ובני משפחה, חברים ומחנכים

מרדכי רוט
מרדכי רוט

ממש כמה דקות לאחר שאני מסיים שיחה עם אדם שנשבע שלא ילך להלוויות של הוריו כשהם חלילה ילכו לעולמם, וכל זאת בגלל מה שעשו לו לטענתו, אני שומע על בחורה שהלכה לעולמה רק בגלל שהתגעגעה מאוד לאמא שלה…

ללמדך כמה השפעה יש להורים על ילדים, ובעצם כמה ההשפעה הרבה שיש לסביבה עלינו.

בכתבה זו ננסה להסביר עד כמה הסביבה משפיעה ובונה את מבנה הנפש שלנו.

מרבית ההפרעות הנפשיות נובעות מלמידה לקויה שלמדנו מהסביבה כלפי עצמנו וכלפי העולם. נביא בהקשר זה את דברי הרמב"ם המפרסמים אודות השפעת הסביבה על נפש האדם.

הרמב"ם כותב:

דרך ברייתו של אדם – להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו, ונוהג במנהג אנשי מדינתו.

ויש מהן שאינן לאדם מתחילת ברייתו, אלא למד אותן מאחרים או שנפנה להן מעצמו, לפי מחשבה שעלתה בלִבו או ששמע שזו הדעה טובה לו ובה ראוי לילך, והנהיג עצמו בה עד שנקבעה. יצא למערות ולחווחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו בדרך חטאים.

דרך הטבע שהשם יתברך ברא אותנו, שהאופי שלנו מתעצב לפי הסביבה.

אם אדם רואה שאינו יכול לברוח מאנשים המשפיעים עליו לרעה, ילך ויגור היכן שאין אנשים, כי הסביבה משפיעה על האדם אף אם אינו רוצה להיות מושפע ממנה. הסביבה משפיעה על האדם, בין אם הוא מודע לכך ובין אם לא; בין אם הוא רוצה בכך ובין אם לא.

הגורם המשפיע ביותר בעבור האדם שמעצב את כל האישיות הוא הסביבה. הסביבה כוללת את ההורים, את המשפחה. את החברים ואת המורים, ובפרט הסביבה שבה האדם נולד וגדל כילד.

כל אמונותינו ודעותינו נלמדות מהסביבה שבה נולדנו וגדלנו.

מאז לידתו, האדם נמצא כל העת בלמידה. לדוגמא: כילדים קטנים אנו לומדים, שאם ניגע באש – הדבר ישרוף ויכאיב לנו; למדנו זאת כאשר הדלקנו אש בלי רשות וקיבלנו כוויה, או כאשר הורינו הזהירו שהדבר אסור ומסוכן, או שנקבל מאבא עונש ולא ניגע יותר באש.

אנו לומדים מה מותר ומה אסור, איך צריך להתנהג במצבים מסוימים ואיך לא נתנהג. את תחילת ההשפעה מהסביבה, מתחיל האדם לחוות מיד כשיוצא לאוויר העולם. אף שאינו יכול לדבר, הוא לומד שאם יבכה – יקבל אוכל; אם יבכה יותר – ירימו אותו; אם יחייך – יחייכו אליו וכו'.

עיקר האופי והאישיות שלנו נבנים מהלמידה הזו כילדים וכנערים. במהלך השנים נחשוב, נתנהג, נרגיש ונבצע פעולות בחיינו לפי האופי, האישיות והאמונה שפיתחנו.

כשאדם מתבגר, אין הוא לומד מכל אחד, אך עדיין מושפע מהסביבה, כדברי הרמב"ם, שאם הסביבה רעה – ילך לגור במקום שאין אנשים.

כילדים, אנו קולטים כל דבר. ההורים הם הדמות המשפיעה ביותר על תהליך הלמידה שלנו. ילד רואה בהוריו את הסמכות הגבוהה ביותר. בעבור הילד,  ההורים הם הכל.

כחלק מתהליך הלמידה, הילד לומד על עצמו, על הסביבה, על העולם, על הגבולות – מה מותר ומה אסור, מה מסוכן ומה סביר, איך מתנהגים בשלל הסיטואציות בחיים ועוד.

הילד הוא כמו עץ. אלו גרעינים שיזרעו בו – כך יגדל; כגודל ההשקעה – כך יצמח. אחרי שהעץ גדל, קשה לשנותו. הילד הוא ככלי ריק. מה שתחדירו לתוכו – זה מה שיהיה בו. זה מה ש'יאכל' במהלך כל חייו.

ילד מבחין תמיד בתגובת הוריו לסיטואציות שונות. לדוגמה: בני המשפחה ממתינים לאוטובוס, חולפת חצי שעה והאוטובוס אינו מגיע. אם תגובת ההורים לסיטואציה מעין זו תהיה כעס ורוגז – הילד ילמד שיש מקום להתרגז בסיטואציות כאלו, והוא יוכל להכיל התנהגות זו גם על מקרים אחרים בחיים; הוא ילמד, כי במקרים קשים זו התגובה המתאימה, וכך ינהג עם עצמו, עם החברים וגם עם בני ביתו בבוא הזמן.

למידה שמשפיעה על הנפש:

אדם נולד אם צרכים גופניים ונפשיים.

צרכים גופניים: כדי להתקיים, גוף האדם צורך מזון, שתייה ושינה. ילד שצורך תזונה לקויה משמעותית יפתח מחלות ובעיות בריאותיות רבות.

צרכים נפשיים: כדי שתתפתח באופן תקין, נפש האדם זקוקה למילוי צרכים, כגון: אהבה, הערכה, קבלה. אם נפש האדם מקבלת את צרכיה בצורה נכונה וטובה – ובפרט בשנות הילדות, אז נבנים האופי והאישיות – היא תתפתח בצורה טובה ובריאה. כאשר צרכיו הנפשיים של ילד או נער אינם מסופקים – חסר זה יפגע בו נפשית לכל החיים.

בזמן הלמידה מהסביבה נוצרות אמונות, ושם מתחיל האופי שלנו להתעצב; אלו הן אמונות ליבה ויסוד שאדם למד על עצמו או על העולם, ולפי אמונות אלו הוא מתנהג, חושב ומרגיש על עצמו ועל העולם.

לדוגמא: ילד שלא קיבל הקשבה, תשומת לב ורגש, ילמד אמונת ליבה ויסוד שהוא אינו ראוי לאהבה ולהקשבה, ושעדיף להימנע מקשרים רגשיים עם בני אדם; דוגמא נוספת: ילד שבכל מבחן שאינו מצליח בו יבין מאביו שאינו שווה כלום – מאמץ אמונה על עצמו: 'אני לא שווה כלום'.

הלמידה משפיעה משמעותית על ילדים או נערים, אך גם אדם בוגר עלול לפתח אמונות בכל גיל, כתוצאה מלמידה לקויה שלמד מהסביבה. לדוגמא: אדם שאשתו נפטרה עלול לפתח אמונה כמו: 'אני אדם רע, בגללי היא נפטרה'.

משום שהסביבה כל כך משפיעה עלינו, חשוב להתחבר לאנשים טובים, חיוביים, מאירי פנים. כתוב בגמרא בכתובות, שר יוחנן אומר: 'טוב המלבין שיניים לחברו יותר מהמשקהו חלב' – אף כשרואים אדם רעב וצמא, וכוס חלב תחיה אותו, חשוב יותר החיוך, משום שהצורך הרגשי החזק יותר מהצורך הגופני.

לתגובות: [email protected]

השארת תגובה